Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Warrè i Sverige  (läst 24311 gånger)

breitan

SV: Warrè i Sverige
« Svar #80 skrivet: 23 jul-13 kl 10:56 »
Här kommer lite om socker tagit från www. warre-kupor. Ett antal välrenomerade svenska forskare
uttalrar sig:

Socker

Bina invintras i bivänlig biodling med honung. Om stödfodring är nödvändig används utspädd honung. Socker bör användas endast i undantagsfall. Honung är binas naturliga föda och innehåller kombinationer av ämnen de själva komponerat.

Honung anses hälsobefrämjande för människor och är det för bin också. Kemiskt framställt socker är egentligen inte ekologiskt hållbart. Överkonsumtionen av socker bidrar till att åkerareal köps upp i fattiga länder och bidrar till svält, aktuellt i tex. Kambodja  Det anses alltmer orsaka en rad sjukdomar bland människor med följder för sammansättningen av bakteriefloran i tarmen. Lennart Nilssons bilder visar att bina också har bakterier i tarmarna. Honung används anticeptiskt vid hudläkning, socker skulle ha motsatt verkan. Bina berövas sin egen medicin, en del av sitt eget immunförsvar.

TobiasOlofsson_AlejandraVasquez_hemsidaDr Tobias Olofsson  och Dr Alejandra Vasquez, Lunds Universitet har nyligen konstaterat att det i den omogna honungen finns 13 olika mjölksyrebakterier. Dessa medverkar sedan till att ca 100 olika för bina nyttiga ämnen, även antibiotika liknade, bildas i den mogna honungen. De hävdar att vissa bekämpningsmedel mot varroa tar död på dessa mjölksyrebakterier i binas tarmar och därmed deras immunförsvar.: ……”på vårkanten kan mjölksyrebakterierna inte leva på den sockerlösning biodlaren förser dem med. Då blir bina lätt sjuka. ……..(Ny teknik 2012)

……”Bina kläcks inte med sin bakteriekultur utan får den genom att äta honung från vuxna bin i kupan. De här faktorerna menar forskarna därför har stor betydelse eftersom det kan vara en delförklaring till den omfattande, och till stor del oförklarliga bidöd som drabbar bisamhällen över hela världen, så kallad Colony Collapse Disorder (CCD). De menar att metoderna inom biodling därför behöver förändras för att i stället stödja mjölksyrabakterierna, eller kanske till och med tillföra extra bakteriekultur”…..

……”Eva Forsgren och Ingemar Fries vid Sveriges Lantbruksuniversitet har i ett samarbete med forskarna i Lund visat att mjölksyrakulturen kan motverka de två svåraste av binas bakteriesjukdomar som kallas europeisk och amerikansk yngelröta.”….. (Miljömagasinet 2012)

”Socker, eller av bina omvandlat socker, har ett annat ph-värde än honung, vilket gynnar icke önskvärda varelser i kupan”

Vi har alltså infört sjukdomar med vår till synes rationella biodling. Det kan därför vara klokt att låta bina vara ifred i högre utsträckning, de vet bättre själva.
Det är dessutom ordentligt girigt och oetiskt att skörda 100%. (egna anmärkningar)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #81 skrivet: 23 jul-13 kl 10:59 »
Om biet inte kan övervintra på honung varför existerar biet då ???????
Somliga honungs sorter, inte alla, gör att biet övervintra sämre eller omkommer.

När man vet detta och kan åtgärda det är det en lätt val.

mvh Edward 
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #82 skrivet: 23 jul-13 kl 11:26 »
Hej Breitan

Jag gillar att läsa vetenskapliga rön...det är intressant att få kunskap om varför något är som det är.
Även om det är något så självklart som att honung är bättre än socker!

Varför annars skulle man byta?

Läste för några dagar sedan Langstroth´s avhandling om biodling och marknadsföring av hans kupa, det som har påverkat biodling i mycket stor utsträckning!

http://www.gutenberg.org/files/24583/24583-h/24583-h.htm

Och om och om igen så kom hans "ekonomiska" syn på bin till dagar!

"Tack" vare honom kunde biodlingen kommersialiseras (vilket var hela hans syfte enligt min mening)...med bl.a. resultat som vi "skördar" i dag.

Det är dags att tänka om...

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #83 skrivet: 23 jul-13 kl 11:44 »
Somliga honungs sorter, inte alla, gör att biet övervintra sämre eller omkommer.

När man vet detta och kan åtgärda det är det en lätt val.

mvh Edward

Man kan ju också plocka ut honungskakor från det draget som ger en bra övervintring och lagra dem på annat ställe för att då hösten kommer byta ut den honungen som bina har svårt att övervintra på eftersom det draget ofta sker just på sensommaren och hösten , med olämpligare honung för invintring sas . Har man då sommarhonung kvar lagrad åt bina så är problemet löst .

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #84 skrivet: 23 jul-13 kl 12:26 »
Hej Karlsdotter

Jag tycker om sådana enkla lösningar...

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #85 skrivet: 24 jul-13 kl 23:15 »
Hej

Att biet bygger sina vaxkakor uppifrån och ner är vi väl överens om.

Så min fråga: vilken tanke ligger då bakom att man sätter tomma lådor över deras huvuden och på det viset styra byggandet nerifrån och upp?
Eller bryr man sig inte, eftersom bin inte är så kräsna som jag har läst här om och om igen?

Edward.

• Gästrikland
« Svar #86 skrivet: 24 jul-13 kl 23:36 »
Värmen stiger
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #87 skrivet: 24 jul-13 kl 23:40 »

Värmen stiger...in i en tom låda...och försvinner...

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #88 skrivet: 24 jul-13 kl 23:49 »
Hej

Förresten, om någon tycker det kan vara intressant, så producerar ett folk under yngeluppfödning och under vintern ca 20 W enligt Prof. Dr. Juegen Tautz. Hans namn är väl känd inom bla. biforskning.

http://www.etagreen.com/archive/103685/Honig-als-effizienter-Brennstoff.html

http://www.etagreen.com/research/5170/Prof.-Dr.-Juergen-Tautz.html

Edward.

• Gästrikland
« Svar #89 skrivet: 24 jul-13 kl 23:55 »
Värmen stiger...in i en tom låda...och försvinner...

Inte om bina trängs mellan rammarna och blockerar gången, det ser man när man tittar i kupan.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #90 skrivet: 25 jul-13 kl 00:01 »
OK

Frågan kvarstår dock...sätter jag en tom låda under (eftersom bin har ju för vanan att bygga neråt) så stannar värmen där den redan är medan den försvinner under tiden man tillsätter lådan "on top". Det kräver energi att värma materialet som stiger med nödvändighet up från samhället.
Detta kräver energi.
Och med 20 W så tar det en viss tid dessutom.

Så än kan jag inte se någon större fördel för biet.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #91 skrivet: 25 jul-13 kl 00:07 »
Var det inte så att de vill bygga uppifrån och neråt?

Praktiskt erfarenhet visar att det går fortare med vax bygge med tom lådan över klotet än med tom lådan under klotet.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #92 skrivet: 25 jul-13 kl 00:26 »
Var det inte så att de vill bygga uppifrån och neråt?

Vi har tydligen inte samma verklighetsuppfattning. När jag bor i bottenvåningen och börjar möblera i första, så flyttar ja uppåt.
Bin bygger sig vid en "on top" placering i min värld da "nerifrån och upp".

Likaså när någon här har uppfattningen att "vi gör bin en tjänst att ta deras honung och ger dem socker i stället för att det förhindrar utsot" lever definitivt inte i samma "värld" som jag.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #93 skrivet: 25 jul-13 kl 00:38 »
Ung bina behöver värme för att svettas vax,

värmen stiger och gör det lättare för dom att bygga,

värme finns alltid över yngel klotet.

Bina läser inte biodlings böcker.

Magnus24

• Skåne
« Svar #94 skrivet: 25 jul-13 kl 11:01 »
Så min fråga: vilken tanke ligger då bakom att man sätter tomma lådor över deras huvuden och på det viset styra byggandet nerifrån och upp?
Troligtvis främst för att det är väldigt mycket enklare än att lyfta undan ett par 10-tals kg lådor.
Sen sätter man väl i regel inte tomma lådor över outbyggda ramar eller?

Är ditt mål att lära dig mer om bin eller bara att provocera?

breitan

« Svar #95 skrivet: 25 jul-13 kl 11:35 »
Jag använder hiss. Mycket praktiskt. Det finns mycket enkla och billiga man kan bygga själv goggla på warre-lift så hittar du flera varianter. Eller gå in på www. warre-kupor.se så finns en bild.

Där finns även en del information som kan skingra en del missförstånd och myter, som gärna bildas
när man möter något ovant

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #96 skrivet: 25 jul-13 kl 11:40 »
Hej Magnus

Mitt mål är att hålla bin så birätt som möjligt (planerat nästa år) och innan jag skaffar några, så vill jag veta så mycket jag kan.
Eftersom jag tycker att det verkar vara mera bi(o)logiskt och bereda plats för utbyggnad nere, så undrar jag varför den vedertagna ordningen är att man sätter dessa ovanpå.
Misstänkte att den verkliga grunden är biodlarens "bekvämlighet".
Visst, värmen och vaxproduktion är ett argument för det, men inte biets egna "önskemål" om man titta hur de bygger när de kan välja själva.

Medan jag har hittat sakliga grunder varför Warré valde att använda nadirmetoden, så har jag inte hittat några grunder för bihållningen åt det andra hållet.

Likaså undrar jag varför jag om och om läsar att bin svälta ihjäl fast det finns foder. Foder de inte kommer åt pga...?
Har förstått att de bara rör sig på vintern som klase (och den rör sig i naturen uppåt) och inte klarar av att ta sig "ensam" över en ram till foderförrådet.
Är det så, då betyder det för mig att kupan inte är riktigt anpassat efter deras behov.

Detta var en av anledningarna varför jag efter mycket läsande inte valde TBH för egen del. I Kenya exvis, där det är varmt har biet inga problem med det, dessutom så "svalkar" en större takyta säkert mera.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #97 skrivet: 25 jul-13 kl 11:46 »
Hej Breitan!

Sorry, men förbindelsen från fartyget är inte den bästa...dubbel"exponering" kan det ibland bli...

Hissen står redan en längre tid på min bygglista ..lät gjort och kommer att underlätta en hel del!

(det är något med textformateringen ochså...stora och små bokstäver efter varandra???)

breitan

« Svar #98 skrivet: 25 jul-13 kl 11:54 »
Edward sa:   Inte om bina trängs mellan rammarna och blockerar gången, det ser man när man tittar i kupan.

Men luften passerar väl vid sidan utanför ramen, där bina inte själv kan kontrollera cirkulationen? Det är ju därför det lätt bildas kondens där. Detta är ju en av orsakerna till att låta bina bygga själva, förutom att man slipper allt jobb med trådning av mellanväggar, och smittat vax.

Det förefaller mig mer ekonomiskt att låta dem bygga själv. Min arbetstid räknas ju också, dessutom har jag inte råd med en maskin som gör vaxmellanväggar.

breitan

« Svar #99 skrivet: 25 jul-13 kl 12:05 »
Att man utökar nerifrån har också den fördelen att man inte behöver gå in i kupan ovanifrån på våren. 
Utökar man för tidigt kyler man ner ynglet. Utökar man för sent har de redan förberett för svärmning, vilket jag tror är svårt att stoppa.
För oss nybörjare är det en klar fördel

För att vårstäda lyfter man bara med en hiss och byter botten. Klart! Man kan redan då utöka. Det går smidigt med en hiss.

Dela detta:

* Inloggade just nu

156 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser