Trä krymper inte så mycket på längden när det torkar, så att det skulle uppstå någon glipa av betydelse vid taket pga torkningen bedömer jag inte vara något problem om det är stående slanor ( lite glipa måste det vara för att du skall få den på plats). Jag har ingen erfarenhet av att torka rundvirke, annat än ved. Men det kommer att bli en längsgående spricka när stammens diamter minsker pga av trokningen. Ett sätt är att använda kluvna stammar, eller att märgklyva, dvs såga ett längsgående spår ( på den blivande baksidan) för att undvika detta.
Björk rötar och möglar lätt så den behöver komma under tak snabbt, men pannrummet är nog lite för varmt och medför för snabb torkning med onödigt mycket sprickor.
Har inte prövat, men jag skulle nog fälla björkarna nu , låta grenar och lös sitta kvar kanske en vecka eller två för att dra vatten ur stammen, klyva stammen i halvor och förvara under tak ett par månader. (Det finns bättre årstidern för detta osv ...men vill man inte vänta så...och funkar det så funkar det även om det inte är helt "rätt")
För att hålla näverna kvar kan man eventuellt tagla stammen med tex tjäras märling.