Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av filter till bevattning  (läst 3410 gånger)

Jonas L

• Blekinge
Val av filter till bevattning
« skrivet: 19 jul-13 kl 23:24 »
Jag använder i nuläget en jetpump för bevattning m.h.a. en vanlig vattenspridare. Denna suger humusrikt sumpigt vatten. På sugsidan har jag satt ett vattenfilter: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-och-Pump/Vattenfilter-17271/

Ja ni kan ju gissa vad det är för problem. Filtret sätter igen. Dessutom sker detta plötsligt, på en minut eller så går det från bra fart till nästan stopp. Filtret har maskor på 0,1 mm. Kan jag använda ett grövre filter utan fara för pumpen och vattenspridaren? Jag kanske inte behöver något filter alls? Växterna borde inte ogilla att det kommer mer humus i vattnet. Behöver jag 0,1 mm så borde ett filter med större yta hålla längre. Problemet är att var jag än letar så är det grövsta filtret 0,1 eller 0,05 mm och de ser inte ut att ha mycket mer filteryta än det jag redan har. Hur skulle ni ha gjort?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Val av filter till bevattning
« Svar #1 skrivet: 19 jul-13 kl 23:54 »
Pumpen klarar sig säkert om du bara inte får in stenar och pinnar, de är rätt tåliga. I alla fall de av gjutjärn. Men vattenspridaren sätter nog igen. Du behöver ett större filter och gärna med 0,5-1,0 mm i maskstorlek. Kanske ett 200 liters plastfat fullt med hål, antingen en väldig massa 1 mm  :P eller så tar du hålsågen för att sedan trä ett glest tyg runt tunnan.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 19 jul-13 kl 23:55 »
Jag skulle nog inte ha haft något filter alls utöver en grov sugsil som hindrar grus och annat grovt skräp att följa med vattnet. Grövre anordningar kallas alltså inte filter i marknadsföringen utan de heter nog sil eller något liknande. Står det något i manualen för pumpen om den ställer några krav på filtrering på sugsidan?

Det där filtret från Biltema är nog snarare tänkt för dricksvattenbruk än för enkla bevattningsändamål.

poe5

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 20 jul-13 kl 11:30 »
Om du har en grov sil på sugsidan sätt sen ett finare filter på trycksidan, du kan då koppla så att du kan backspola filtret direkt ut i avloppet när det sätts igen.

//pär

Jonas L

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 21 jul-13 kl 08:03 »
Tack för tipsen! Tänk va logiskt att ett filter byter namn till en sil vid en viss maskstorlek....

Det lutar åt något bygge vid insuget. I nuläget sitter det en bottenventil med en hålstorlek på kanske 5 mm. Att ordna ett lagom grovt nät att sätta runt kanske är det enklaste. Jag tror inte jag behöver så stor yta med så stora hål som 1 mm.

En annan tanke är att skippa bottenventilen. Då skulle ju filtret backspolas varje gång man stängde av pumpen. Visserligen tar det en minut innan man får vatten men det gör inte så mycket. Jag tänker mest att det borde slita på pumpen att suga luft varje gång.

kallepe

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 15 sep-13 kl 22:37 »
syftet med backventil/bottenventil är att vattnet inte ska rinna tillbaka och pumpen gå varm då det är vattnet som kyler ev om pumpen ej klarar att suga luft.
skit i filter, bara massa krångel:P om du inte tycker det är roligt förstås;)

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 17 sep-13 kl 18:26 »
En annan tanke är att du ( beroende på hur mycket som tillkommer) vill få bort skiten från brunnen och inte släppa ner det igen...
Dvs ett filter efter pumpen som du kan rengöra

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #7 skrivet: 17 sep-13 kl 18:44 »
Det smartaste är att ha ett filter efter pumpen.
För en lösning innan pumpen kan innebära att du får lufta efter vart stopp.

Bakspolningen kan du lösa ganska enkelt med en om du har en hydrofortank.
Då stänger du av strömmen till pumpen. och öppnar en extra kan som sitter ansluten till filtret eller röret mellan pump och filter. 
Du behöver inte oroa dig för att vattenpelaren skall försvinna.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

240 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser