Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vågar jag släppa ut de nya hönsen?  (läst 1116 gånger)

freitag

• Södermanland
Vågar jag släppa ut de nya hönsen?
« skrivet: 22 jul-13 kl 11:11 »
För en vecka sedan introducerade jag tre nya unghöns till min befintliga flock höns som består av fyra vuxna hönor och två tuppar. Precis när jag skulle åka iväg och hämta de nya små la sig självklart ledarhönan för att ruva, och har legat stadigt sedan dess. Introduktionen gick smärtfritt tycker jag - de nya hönsen fick vara separerade mot de äldre med ett galler en stund. Men väldigt snart lyckades de smita ut till vår gamla flock och det hände inte så mycket. Hönorna jagar dem lite och tupparna dansar och gör sig till. Däremot fick de absolut inte sitta på pinnarna på kvällen. De somnar (fortfarande efter en vecka) i fönstret och jag lyfter sedan över dem på pinnarna runt elva på kvällen. Idag ska jag fixa en ytterligare sovplats för att jag och de små ska slippa detta.

Jag antar att de kommer accepteras när de vuxna hönorna förstår att de små är här för att stanna. Men sålänge skulle jag gärna vilja släppa ut våra höns på frigående. De brukar få gå fritt, men när de nya kom byggde jag ut hönsgården något eftersom jag tänkte att de skulle gå där tills de är EN flock för att sedan släppa ut alla. Men vågar jag släppa ut de små redan nu? Eller ska jag släppa ut de vuxna hönsen och låta de små vara kvar i rastgården ett tag till?

En annan idé jag har är att släppa ut en av tupparna med de vuxna hönsen och låta ledartuppen gå kvar med de små i hägnet. Han är en bra tupp, mycket hygglig mot hönorna i stort. Kanske skyddar han unghönsen bättre om de får bekanta sig i lugn och ro några dagar i hägnet?

Tacksam för tips!

freitag

• Södermanland
SV: Vågar jag släppa ut de nya hönsen?
« Svar #1 skrivet: 22 jul-13 kl 16:44 »
Rapport från försöka nr 1: öppnar hägnet. De vuxna hönsen är ute hela dagen. På eftermiddagen är de stora hönsen inne och de små utanför hägnet och vågar inte gå in. Suck... Det tog ett tag att valla in dom (stängde in de gamla hönsen i hönshuset). Men så här kan vi inte ha det. Jag tror visserligen att unghönsen hade kunnat gå in i gården efter att de vuxna gått och lagt sig. Men jag brukar vilja stänga till vid 17 pga räven som är aktiv från 18 framåt ungefär.

freitag

• Södermanland
SV: Vågar jag släppa ut de nya hönsen?
« Svar #2 skrivet: 24 jul-13 kl 11:32 »
Ingen som har tips?

Dela detta:

* Inloggade just nu

250 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser