Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foten hoppat snett  (läst 1008 gånger)

Cathrin73

• Södermanland
Foten hoppat snett
« skrivet: 24 jul-13 kl 16:48 »
Jag har en tremånaders tupp som plötsligt fått foten i konstig vinkel. Jag tror att han har blivit jagad av en äldre tupp och antagligen slagit i nånstans. Ena foten pekar inåt och han går förstås lite konstigt. Jag har känt igenom honom och försökt hitta nåt fel men han är inte svullen, inga sår och inget verkar av eller ur led eller så. Han springer runt med de andra och verkar helt ok i övrigt. Min man tror att nåt hamnat snett och sedan vuxit fast men hur snabbt kan det växa fast i så fall? Jag har varit borta 5 dagar och upptäckte det när jag kom hem, hönsvakterna hade inte märkt nåt.

Kan jag göra något? Vad skulle ni göra? Kan det växa bort eller är risken att det värre ju större han blir?
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Foten hoppat snett
« Svar #1 skrivet: 25 jul-13 kl 10:04 »
Ibland blir det så av skador ibland händer det faktiskt att de är medfött och växer fel även om man upplever att det kommer fort. En felaktig led kan plötsligt hoppa ur läge och då blir de så. Är han pigg och glad ochhänger med de andra så kan han ju få gå till han är slaktfärdig (om ni nu slaktar och äter era fåglar) annars är det nog bäst att ta bort honom om han inte blir bra av sig själv på ett par dagar. Dåliga ben brukar inte hålla i långa loppet och tuppar med dåliga ben tenderar att få mycket stryk när de blir könsmogna då de inte är lika bra på att försvara sig när det börjar göras upp om hierarki.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 25 jul-13 kl 14:11 »
Tack för svaret. Ja det mest troliga är ju att vi kommer att slakta honom när han är tillräckligt stor eftersom vi har för många tuppkycklingar. Då låter jag honom gå med ett tag till, i alla fall så länge han ser ut att vara okej.
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Eva Christina

• -
« Svar #3 skrivet: 30 aug-13 kl 20:31 »
Jag har en liten kyckling som har gjort sig illa i knäleden. Upptäckte det för någon dag sedan och tänker ta bort den. Den vill inte gärna
stödja på benet. Är annars pigg och helt ok. Men jag klarar inte av att se den halta och inte veta om den har ont. Mår verkligen dåligt
av att se djur som inte är ok.

Torry

« Svar #4 skrivet: 30 aug-13 kl 20:39 »
Jag hade också en kyckling som gjort sig illa i benet, den haltade jättemycket och hade svårt att hänga med de andra, kunde inte hitta nåt brutet eller nåt svullet, ville ta bort den men husse sa vänta och tur var det för det gick över och nu är han hur fin som helst. Tog väl ett par veckor innan den var ok. Så det finns kanske hopp...
//Torry

Dela detta:

* Inloggade just nu

168 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser