Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Coccidos?????  (läst 779 gånger)

Snufflan69

• -
Coccidos?????
« skrivet: 25 jul-13 kl 22:39 »
Hej!
Har aldrig haft några sjukdomar på mina höns men för en tid sedan fick några av mina kycklingar blod i avföringen, redan samma kväll dog en. Började ge A-fil och ringde till distriktsveterinären som inte trodde att det var coccidos utan att jag i så fall skulle boka en tid och ta med alla kycklingarna (10 st) in på mottagningen och visa upp dem.  Fick i stället tag på Baycox via en bekant  och behandlade denna grupp och redan dagen efter var de flesta bättre, dock dog en till.

Det jag undrar nu är:
1. Är dessa kycklingar nu friska och "smittfria"?

2. Kommer jag att senare kunna föra ihop dem med andra djur utan att riskera massdöd?

3. Hur rengör jag lämpligast? För närvarande går de ju i samma utrymme som tidigare men har ju naturligtvis bytt strö. Men vad jag sett på så går det inte att decificera smittan? Använda hett vatten?

4. Vad jag kan se så är övriga djur friska men har några fler grupper med kycklingar på andra ställen (kök och källare). När kan man tänka sig att faran för att dessa också ska smittas är över.

5. Brukar vid överskott ge bort en del kycklingar till bekanta, kan jag fortsätta med detta eller riskerar deras hönsflockar också att smittas pga detta?

6. Hur får jag tag på välvillig veterinär i Västervikstrakten som skriver ut lite lämplig medicin? Vore fint att ha lite hemma på lager känns det som :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Coccidos?????
« Svar #1 skrivet: 27 jul-13 kl 09:30 »
Koccidios finns i  marken så smittan finns så att säga över allt och höns utvecklar en immunitet. Det är därför det är mycket ovanligt att vuxna djur smittas och att de drabbas oftast är unga fåglar som ännu inte har ett färdigt skydd. Sjuka djur utsändrar stora mängden smittämne och det är just det som gör att oftast många djur blir sjuka på en gång. Man bör alltså vara noga med hygienen efter ett utbrott och hålla sjuka djur separerade från friska för att minska smittrycket och risken att fler insjuknar. Vid svåra sjukdomsutbrott brukar man rekommendera att upprepa behandlingen efter 1 vecka. i och med att du hade två kycklingar som dog kan det vara en god ide att göra det och låta din grupp som har varit sjuk vara avskild tills den andra omgången är klar.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

257 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser