Hej!
Har aldrig haft några sjukdomar på mina höns men för en tid sedan fick några av mina kycklingar blod i avföringen, redan samma kväll dog en. Började ge A-fil och ringde till distriktsveterinären som inte trodde att det var coccidos utan att jag i så fall skulle boka en tid och ta med alla kycklingarna (10 st) in på mottagningen och visa upp dem. Fick i stället tag på Baycox via en bekant och behandlade denna grupp och redan dagen efter var de flesta bättre, dock dog en till.
Det jag undrar nu är:
1. Är dessa kycklingar nu friska och "smittfria"?
2. Kommer jag att senare kunna föra ihop dem med andra djur utan att riskera massdöd?
3. Hur rengör jag lämpligast? För närvarande går de ju i samma utrymme som tidigare men har ju naturligtvis bytt strö. Men vad jag sett på så går det inte att decificera smittan? Använda hett vatten?
4. Vad jag kan se så är övriga djur friska men har några fler grupper med kycklingar på andra ställen (kök och källare). När kan man tänka sig att faran för att dessa också ska smittas är över.
5. Brukar vid överskott ge bort en del kycklingar till bekanta, kan jag fortsätta med detta eller riskerar deras hönsflockar också att smittas pga detta?
6. Hur får jag tag på välvillig veterinär i Västervikstrakten som skriver ut lite lämplig medicin? Vore fint att ha lite hemma på lager känns det som