Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röra om honungen med kvastskaft  (läst 1819 gånger)

MrBridgeflax

• Västergötland
Röra om honungen med kvastskaft
« skrivet: 01 aug-13 kl 22:53 »
Ni som rör om er honung med ett kvastskaft, behandlar ni skaftet med något först eller använder ni det som det är?

Och när ni är klara, hur gör ni då: låter bara honungen rinna av och orkar av skaftet, sköljer och torkar av (i så fall med vad) eller slickar ni bara bort honungen?  >:D

Gottfrid

• -
SV: Röra om honungen med kvastskaft
« Svar #1 skrivet: 01 aug-13 kl 23:07 »
Jag brukar ta en matsked eller tesked.Träskaft har jag dock aldrig provat då jag har lågt till tak och lite trångt kök.Så jag antar att  både gardiner och blommkrukor far all värdens väg om man ska vifta runt i köket. :D

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 06 aug-13 kl 07:33 »
Jaha, antingen är det ingen som har ett seriöst svar på frågan eller så är det ingen här som rör sin honung med kvastskaft och vill svara.

Jag får väl pröva mig fram helt enkelt då.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 06 aug-13 kl 08:55 »
Dom trä omrorare man kan köpa på redskaps affärer har jag för mig är av asp, den behöver inte behandlas och den ger inte ifrån sig stickor eller flisor som kunde hamna i honungen.

Kör med rostfri spiral själv.

mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Jano

• Halland
« Svar #4 skrivet: 06 aug-13 kl 10:54 »
Att röra med en rundstav, typ kvastskaft, ger dålig effekt på omblandningen i ett honungskärl.

MariaF

• 3 bikupor, 8 dvärghöns med 2 tupp, odling, växthus
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 07 aug-13 kl 16:24 »
jag såg en omrörare för färg på färgaffären som ser likadan ut som dem man köper i bitillbehörsaffären fast mycket billigare. Såg ut att vara i bok och det fungerar ju också ihop med mat. Det jag rör om mina ympar med(degkrolar) får stå och rinna av i en burk. ingen tvättning. Jag har inte tålamodet att röra min honung utan ympar istället.
/Maria

Gideon i Roslagen

« Svar #6 skrivet: 07 aug-13 kl 21:33 »
Dom trä omrorare man kan köpa på redskaps affärer har jag för mig är av asp, den behöver inte behandlas och den ger inte ifrån sig stickor eller flisor som kunde hamna i honungen.

Kör med rostfri spiral själv.

Absolut inte asp! Det är ett mycket mjukt och poröst material. Den omrörare jag själv fick för några år sedan är av bok och fungerar bra. Men innan dess så hade jag en av gran. Det väsentliga är hur omröraren är utformad. Rundade hörn och kvistfritt så tror jag inte att risken är stor för att omröraren släpper några flisor om den är välputsad. Bok är ett material som oftast används i livsmedelshantering just som rörspakar.

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 aug-13 kl 23:03 »
Japp. Bok brukar det vara.

panelkungen

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 07 aug-13 kl 23:04 »
Absolut inte asp! Det är ett mycket mjukt och poröst material. Den omrörare jag själv fick för några år sedan är av bok och fungerar bra. Men innan dess så hade jag en av gran. Det väsentliga är hur omröraren är utformad. Rundade hörn och kvistfritt så tror jag inte att risken är stor för att omröraren släpper några flisor om den är välputsad. Bok är ett material som oftast används i livsmedelshantering just som rörspakar.

Stämmer säkert. Omröraren som jag köpte är i alla fall av bok. Har bara använt den till en slungning än så länge så jag vet inte om den släpper flisor i längden. Blir kanske aldrig mer använd, ska testa att ympa den honung som jag slutskattar. ;)

/Tobbe

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #9 skrivet: 08 aug-13 kl 02:56 »
 ;D Naturligtvis ska det var bok, förmodligen står det så i en biodlings BOK  ;D

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Dela detta:

* Inloggade just nu

194 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser