Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koppla in vedspis i rörspis?  (läst 1508 gånger)

mmeo

• Östergötland
Koppla in vedspis i rörspis?
« skrivet: 10 aug-13 kl 20:23 »
Vi har precis köpt ett gammalt hus och håller på och planerar lite renoveringar. Senast man gjorde något i det här huset var i början av 60-talet och då moderniserade man exempelvis bort alla eldstäder, tyvärr.

Vi ska fixa i ordning ett lite mer funktionellt kök än vad som finns nu och vi skulle väldigt gärna vilja ha en vedspis där. Där det skulle passa att ha en sådan ser ju nu att det nog sitter en gammal rörspis bakom en murad fejk-öppen spis (precis så fult som det låter). Det ser ut som man murat igen eldningsluckan och någon gång haft någonting anslutet till den. Jag antar att det har stått en kamin framför som sedan anslutits till rörspisen.

Förutsatt att rörspisen är i renoveringsbart skick, tror ni att det kunde vara en bra idé att ansluta en vedspis till den gamla rörspisen och på så vi både få matlagningsmöjligheter + uppvärmingen av en rörspis? Kanske är det en dålig idé av någon anledning som jag inte inser?

Henrik Uddemar

• Gotland
SV: Koppla in vedspis i rörspis?
« Svar #1 skrivet: 10 aug-13 kl 22:56 »
Det är inte helt säkert att du får drag nog så det passar en vedspis.
Dom kan kräva rätt mycket beroende på modell.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Gottfrid

• -
« Svar #2 skrivet: 11 aug-13 kl 01:54 »
Köra vedspisen i låter som en dum ide! Leta rätt på en egen pipa.

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 aug-13 kl 02:02 »
Inte till en vedspis, men järnkamin ansluten, är ingen dum idé.

mmeo

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 11 aug-13 kl 11:59 »
Tack för svaren. Ni har säkert rätt att det inte kommer fungera något vidare. Problem med drag har jag haft tidigare med vedspis och det är ju rätt irriterande att leva med. Letar jag reda på en egen pipa åt vedspisen så hamnar den inte i köket, och då faller ju idén. Jag får fundera vidare på andra lösningar. Kanske att det vore trevligt med en järnkamin ansluten som du förslog, Lopt.

Gottfrid

• -
« Svar #5 skrivet: 11 aug-13 kl 13:13 »
Ett foto säger mer än tusen ord. Ibland hade det vart bra om frågeställare bifogade ett kort på funderingar och frågor.Man får sig en uppfattning om planlösning och placering vilket brukar trigga en del med synpunkter och idéer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

185 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser