Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mer isolering eller bättre värmesystem?  (läst 3123 gånger)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Mer isolering eller bättre värmesystem?
« Svar #20 skrivet: 14 aug-13 kl 23:36 »
Dell 1950-server med dubbla Xeon mm: 230 Watt. Multiplicera med 24 timmar och 365 dagar och det blir 2000 kWh per år. Och sen har jag några servrar till...

Jag tror jag börjar inse varför min elräkning är så hög som den är. Tur de håller garaget frostfritt på vintern i alla fall...  ::)
Om dom går på full effekt hela tiden.   Vilket jag har svårt att tro att dom gör.
Har för mig att det finns kitbra övervakningsprogramvara som mäter den verkliga strömförbrukningen i burkar och servrar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #21 skrivet: 15 aug-13 kl 08:41 »
Det är ännu säkrare att koppla in en energimätare mellan datorn i fråga och elnätet. Ett övervakningsprogram som körs på datorn kan kanske ha koll på hur mycket processorn får jobba och hur mycket ström den tar ut från nätdelen, men det kan ju inte ha en aning om t ex annan periferiutrustnings strömförbrukning eller nätdelens verkningsgrad.

Nu är det länge sedan jag mätte effektförbrukning på några datorer, men de högsta siffror jag då lyckades hitta på PC-datorer var dels en gammal IBM PS/2 model 80 (386:a i stor towerlåda med två fullhöjds 5 1/4" diskar) och dels en då tämligen ny hopplocksburk med överklockad AMD K6, båda de drog 180 W. Därnäst kom en tidig 486:a som drog 120 W.  De strömsnålaste stationära datorer jag hittade visade sig vara Pentium 90-100 MHz, en sådan nöjde sig med 35 W från elnätet! Men där steg förbrukningen med 5 W när CD-läsaren var uppvarvad.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #22 skrivet: 15 aug-13 kl 09:06 »
Ett övervakningsprogram som körs på datorn kan kanske ha koll på hur mycket processorn får jobba och hur mycket ström den tar ut från nätdelen, men det kan ju inte ha en aning om t ex annan periferiutrustnings strömförbrukning eller nätdelens verkningsgrad.

Nu är den här tråden totalt ute och cyklar men du har faktiskt lite fel. ;)

Ett exempel är den Dell PowerEdge R720 (vilket får anses vara efterföljaren till efterföljaren till efterföljaren till de två 2950 jag själv har) som jag administrerar för kunds räkning. Den kan berätta väldigt mycket roligt om allt möjligt, tex hur mycket ström/effekt datorn drar (mina maskiner är tyvärr lite för gamla för att riktigt lika roliga):

Citera
      OK |    0 | Amperage probe 0 [PS1 Current 1] reads 0.4 A
      OK |    1 | Amperage probe 1 [PS2 Current 2] reads 0.4 A
      OK |    2 | Amperage probe 2 [System Board Pwr Consumption] reads 168 W

Det här är alltså total förbrukning, inklusive disk, fläktar, PCIe-kort, förluster i nätdelarna (de är alltid två i seriösa servrar) etc.

Det här kan tex användas för att anpassa kylningen i realtid för att på så sätt spara energi så man tex inte kyler i onödan och just i datorhallar jobbar man ofta hårt med att få ned strömförbrukningen eftersom man betalar "dubbelt" (först för att generera värmen och sen för att bli av med den).

Servrar är inte som andra datorer... ;)
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Dela detta:

* Inloggade just nu

161 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser