Ett övervakningsprogram som körs på datorn kan kanske ha koll på hur mycket processorn får jobba och hur mycket ström den tar ut från nätdelen, men det kan ju inte ha en aning om t ex annan periferiutrustnings strömförbrukning eller nätdelens verkningsgrad.
Nu är den här tråden totalt ute och cyklar men du har faktiskt lite fel.

Ett exempel är den Dell PowerEdge R720 (vilket får anses vara efterföljaren till efterföljaren till efterföljaren till de två 2950 jag själv har) som jag administrerar för kunds räkning. Den kan berätta väldigt mycket roligt om allt möjligt, tex hur mycket ström/effekt datorn drar (mina maskiner är tyvärr lite för gamla för att riktigt lika roliga):
OK | 0 | Amperage probe 0 [PS1 Current 1] reads 0.4 A
OK | 1 | Amperage probe 1 [PS2 Current 2] reads 0.4 A
OK | 2 | Amperage probe 2 [System Board Pwr Consumption] reads 168 W
Det här är alltså total förbrukning, inklusive disk, fläktar, PCIe-kort, förluster i nätdelarna (de är alltid två i seriösa servrar) etc.
Det här kan tex användas för att anpassa kylningen i realtid för att på så sätt spara energi så man tex inte kyler i onödan och just i datorhallar jobbar man ofta hårt med att få ned strömförbrukningen eftersom man betalar "dubbelt" (först för att generera värmen och sen för att bli av med den).
Servrar är inte som andra datorer...