Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minimera utgifter/konsumtion  (läst 10046 gånger)

Maria på Fiskjagården

• Söker och finner och vimsar runt en del...
    • Ångermanland
Minimera utgifter/konsumtion
« skrivet: 12 aug-13 kl 15:15 »
Jag har idag antagit en utmaning. Jag ska minimera mina utgifter under en månads tid. De fasta utgifterna är ju inget en kan göra nåt åt så där i brådrasket, men allt annat. Hur mycket (lite) pengar behöver en för att klara matbehovet? Hygienartiklar, transport, kläder... Dra ner allt till ett minimum!
Det handlar ju både om en privatekonomisk utmaning men även att inte impulskonsumera det vi förväntas tro att vi behöver. Tänka ett extra varv. Ifrågasätta systemet.
En månad är ju ingen tid alls i det större perspektivet, men vi tänkte att det var en bra gräns att sätta i ett första skede.

Någon annan som gjort liknande experiment? Någon som lever efter denna devis på "heltid"?

Någon som vill vara med och anta utmaningen? =)
Söker och finner och vimsar runt en del...

krikav

• Hälsingland
SV: Minimera utgifter/konsumtion
« Svar #1 skrivet: 12 aug-13 kl 22:37 »
Vi har väl som ambition att leva så för jämnan.
I dagens samhälle där alla konsumerar i skyhög takt så räcker smulorna som ramlar ned gott och väl.

Matbehovet klarar man lätt med 1000kr/mån 33kr/dag så länge man håller sig till basvaror.
Man kan ju gärna odla lite själv för att dra ned det ytterligare på sommaren, och få upp lyxnivån lite! :)

Kläder får vi till skänks av släkt och vänner i sådana mängder att merparten skickas vidare till loppis.
På loppis kan man också köpa kläder billigt, och inte bara kläder heller för den delen...

Den här attityden är något som har växt på sig allteftersom, och det är absolut inget som skett alltihop över en natt.
Det började väl med att man började ta matlåda med sig till jobbet, istället för att gå ut och äta.
Sedan gjorde man insikten att jeans från loppis dög precis lika bra som nya (ibland bättre) för en bråkdel av summan.

Sedan har det bara rullat på. =)

Det närmaste vi kommer i liknande "expriment" är då vi stresstestade vårt matförråd en månad nu i vintras. Dvs, vi köpte inte hem någonting alls!
Fick slut på havremjölk till frukosten efter 20 dagar, så de sista 10 dagarna var lite vattniga. ;)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 12 aug-13 kl 23:07 »
Så gör vi hela tiden här. Man köper helt enkelt bara det man måste, resten får va. Kör bara det man måste, resten stannar man hemma.
Lär dig vad som är billigt i matväg. Ett ganska smalt sortiment av basvaror. Hygienvaror?  ::) Jes diskmedel och en flaska hårchampo klarar an sig rätt långt med. Städa inte för ofta.  :-[ Tvätta bara när det behövs, diska bara när maskinen är riktigt full.
Kött växer i kaninburarna och i hönshuset. Grönsaker och potatis odlar Maria. Kolonialvaror och mejerivaror, vete och lite pellets till djuren köper vi. Hö byter vi till oss mot ägg. Underkläder och skor kostar någon tusenlapp om året, högst. Handla så lite som möjligt på ICA, coop och andra varuhus.

Handla helst ingenting, fast vi löste fiskekort för nån vecka sen.........
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

bo_i_dala

« Svar #3 skrivet: 12 aug-13 kl 23:19 »
Hej!

Ofta säljs "kortdatum" varor billigare......

"Bäst före" betyder INTE "livsfarligt efter" o:) ;)

Ett tips till- kasta ingen mat!

MVH/ bosse

Trulsamin

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 12 aug-13 kl 23:47 »
Jag tänker att jag vill dra ner på konsumptionen jag med. Vi köper inga möbler nya, varför ska man lägga dubbelt så mycket pengar på nya möbler när man kan få gamla gedigna möbler för så mycket mindre, det sparar både miljön och plånboken. Jag älskar att shoppa kläder på second hand, jättespännande att se vad man kan hitta den här gången, det är lätt att börja förköpa sig av den anledningen, jag gillar liksom att shoppa kläder så jag får tänka till en gång extra... Mat tänker jag att vi borde äta upp det som finns i skafferiet och frysen nu och inte köpa så mkt nya saker innan det gamla är slut... Prylar behöver man inte heller hela tiden och det finns ofta det man behöver på second hand...

Vasa81

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 12 aug-13 kl 23:53 »
Glömmer aldrig den dag min dama lärde sig att man börjar middags planeringen med att se vad som är kort datum på i butiken.

Köpa storpack av det man inte kan undvika. Toapapper.

Se till så ingen mat slänges.

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 aug-13 kl 06:49 »
Om det är en månad, så behöver du väl inte ha annat än små kompletteringar av mat?

Odla hinner du väl inte på en så kort tid, men ut i skogen och plocka bär och svamp, så sänker du matkostnaden en bit.

Käka upp det du har i skåpen, hyllvärmare är dyra och miljöbelastning.

Kläder behöver du nog inga nya på en månad?

Hygien, hårdtvål har ju kommit ur modet, det är synd, de är miljövänligare (inget konserveringsmedel) och billigare.

Låt bli och handla så ofta, det kommer gärna med saker man egentligen inte behöver. Fundera på om det du handlar är av kategorin "vill ha" eller kategorin "behöver ha".

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #7 skrivet: 13 aug-13 kl 07:05 »
De kastar bra mat från butikerna, frukt och grönt. Ät upp den mat du köp. Men ät inte mindre eller mat du inte tycker om bara för att dra ner på kassan.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 13 aug-13 kl 09:33 »
Vi har inte gjort det systematisk dvs räknat precis om vi verkligen har minimerat utgifterna, men vi har i många år i mindre eller större utsträckning levt efter de principerna.
Jag tror det enda som vi möjligen konsumerar är böcker ;) om man nu kan kalla det för konsumtion (jag menar inte att vi prenumerar på deckare eller sånt utan böcker som man tycker verkar vara intressanta köps om de inte går att låna).
Vi köper de flesta kläderna på second hand eller syr och stickar själv. Vad som är svårt att få begagnat är skor och killkläder. Tyvärr får man sällan nåt i bra skick, dessutom är skor problematiska i alla fall när man blir äldre och fötterna blir känsligare.
Att inte slänga mat och inte köpa lyxmat tycker jag är en viktig del i ett sånt projekt.
Vi är självförsörjande på grönsaker och äter vegetariskt. En period hade vi - när vi arrenderade en gård - egen mjölk och ost också. Ofta ser man proppfulla kylskåp med alla möjliga varor. Oftast har vi förutom mjölksyrade grönsaker endast smör, ost och mjölk i kylskåpet. En ganska dyr post i maten är faktiskt kaffe. Ja, jag vet att (nästan) alla svenskar älskar kaffe och jag menar inte att man ska sluta, men dyrt är det.
Möbler kan man få begagnat, cyklar likaså, bilar går också att får bättre begagnat....
Den största behållningen av en sådan livsstil är att man inte känner att man måste jobba heltid. Ingen av oss jobbar eller har jobbat heltid. Jag har inte jobbat heltid på många år. Man känner sig rik liksom, har tid till egna intressen, har tid för barnen,har mindre stress och om man har riktigt tur är man skuldfri. Plötsligen inser man hur pass hög levnadsstandard man har i Sverige.Man upplever livet som rik även i material bemärkelse när man har lämnat konsumtionskvarnen.

Jag hoppas verkligen att du lyckas och blir nöjd med ditt projekt. Det finns så mycket gott att hämta ur det. Man behöver inte vara fanatiskt kring det heller. Det kanske är bra att 'kartlägga' sin livsstil ett tag så att man vet var man kan och orkar dra ner på konsumtion.
Det klart att vi köpa lite vin nån gång eller går på bio, men det är just det, om man inte lever fullt ut i konsumtionssamhället uppskattar man dessa 'små' extra nöjen så mycket mer (och känner sig rik). 

For a better world!

Magnus24

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 13 aug-13 kl 09:47 »
Börja med att spendera ett par dyng i naturen så märker du vad du verkligen "behöver" och utgå från det.

Mickel

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 13 aug-13 kl 11:21 »
De fasta utgifterna kommer man ju inte ifrån som sagt, el, hyra, skatt, försäkring etc. Men det går ju att reducera dem. Om du bor i hus med vedeldning finns det mycket pengar att spara. Jag har minskat elkostnaderna med nästan 70 % genom att elda med ved. Lagar all mat och bakar allt bröd på/i vedspisen. Har jämt en kittel med vatten stående på den. Då finns det jämt varmt vatten att diska med. (slipper då diskmaskinen). Baka matbrödet själv, det spar du pengar på. Stäng av alla "stand by" prylar och onödiga lampor. De dra inte så mycket, men tillsammans och i längden blir det en del. Försök att undvika konsumtionssamhället. Och... maten är inte dyr, det är bara att vi i dagens samhälle prioriterar resor, skotrar, fyrhjulingar, mobiler mm. mm. Säg upp betalkanaler om du har sådana.  Jag räknade och planerade en vinter för något år sedan hur jag kan spara pengar och resultatet blev att jag idag jobbar halvtid och det fungerar utmärkt genom att planera konsumtionen och utgifterna. Exempelvis spar jag över två tusen i månaden genom att vi sagt upp barnens fritisplats och jag cyklar till jobbet. Lägger man ihop allt så har vi i stora drag sparat in en halvtidstjänst. Och för min del så är jag hellre hemma och pysslar med diverse saker än att gå och nöta på ett lönearbete. Och skulle vi förlora en tusenlapp i månaden så har vi höjt livskvalitén flerdubbelt. Det går att göra så mycket bara man sätter sig ner och planerar och funderar på vad vi lever i för samhälle :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #11 skrivet: 13 aug-13 kl 11:35 »
Billigt kaffe finns men kan smaka apa, t ex. Euroshopper. ÖB har ett som vi tycker är bra, Lyx för 20 kr halvkilot.

Mickel; Om veden kostar 300 spänn i transport och 20 liter motorsågsbensin för 2-2,5 år, hur sparar man in på värmen?  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 13 aug-13 kl 12:23 »
Om man ska gå in i detaljer som flera här gjort så finns det ju massor att berätta:

Kapa ved själv, kanske köpa ved på rot och hugga själv(om man inte har egen skog), minimera maskinanvänding (dvs gräv hellre än fräs, slå hellre med lie än med trimmer ....)
baka eget bröd som någon nämnde är ett ypperligt sätt att spara pengar.
övh all förädling ger stor vinst i förhållande till råvarorna, egna inlagda gurkor o rödbetor, eget örtsalt, egen sylt, egen saft, egna torkade svampar, egna mjölksyrade grönsaker (kolla tex vad de tar för en burk med surkål på affären !!)
energi kan man spara mycket. det sägs att en grad sänkt inomhustemperatur ger 5% besparing
duscha mindre, kanske behöver man inte duscha varje morgon
använd mindre kosmetika (om man nu gör det)

osv

torbjorn

• Medelpad
« Svar #13 skrivet: 13 aug-13 kl 12:34 »
Billigt kaffe finns men kan smaka apa, t ex. Euroshopper. ÖB har ett som vi tycker är bra, Lyx för 20 kr halvkilot.

Problemet med billiga kaffesorter är att kvaliteten kan variera mycket på ett och samma märke.

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 aug-13 kl 12:40 »
Problemet med billiga kaffesorter är att kvaliteten kan variera mycket på ett och samma märke.

Konventionellt odlat kaffe är inte någon höjdare för arbetskraft och miljö. Har man råd så tycker jag inte man ska köpa något annat än Fairtraid (skuggkaffe, odlat i permakultur)

christelle

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 13 aug-13 kl 12:55 »
Hur kan man välja att inte köpa ekologiskt och/eller rättvisemärkt kaffe? Då bedrar verkligen snålheten visheten - det är bättre att dricka lite mindre men bättre kaffe för sin egen men även för andras skull.  >>http://www2.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/ata/dryck/kaffe/
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 13 aug-13 kl 12:58 »
Hur kan man välja att inte köpa ekologiskt och/eller rättvisemärkt kaffe? Då bedrar verkligen snålheten visheten - det är bättre att dricka lite mindre men bättre kaffe för sin egen men även för andras skull.  >>http://www2.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/ata/dryck/kaffe/

Jag tror att många inte känner till vilken stor skillnad det är mellan produkterna. (Sedan är det lätt för mig att säga att folk ska köpa det ena eller det andra, jag har ju jobb och hygglig lön).

christelle

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 13 aug-13 kl 13:12 »
Det handlar inte om bra lön - det handlar om omtanke, både om sig själv och sina barn och om andra människor  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #18 skrivet: 13 aug-13 kl 13:14 »
Konventionellt odlat kaffe är inte någon höjdare för arbetskraft och miljö. Har man råd så tycker jag inte man ska köpa något annat än Fairtraid (skuggkaffe, odlat i permakultur)

Jag instämmer till fullo, men även på t ex rättvise- eller kravmärkt kaffe får man vara beredd på ojämn kvalitet hos billiga märken. Har kaffeskörden varit dålig ett år och det är brist på t ex fairtrade- eller kravgodkända kaffebönor i världen, så brukar det bli andrasortering som hamnar i de billiga paketen.

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #19 skrivet: 13 aug-13 kl 13:23 »
Kaffe går utmärkt att spara in pengar på, sök upp ställen där man kan köpa gröna bönor, Google ex, eller kiosken som har allt från choklad till vattenpipor ni vet ( han har också en familj att försörja) gröna bönor håller länge utan att tappa smak som vanligt kaffe. Hittar du försäljarr så köp en stor säck! Rosta i torr stekpanna till lagom mörkt (här kommer det luriga att få det bra, men snart har du lärt dig göra DITT kaffe som DU älskar) krossa bönorna i tygpåse med baksida av yxa eller liknande, eller köp en gammal kaffekvarn för nån tia på loppis. Tjopp och du har prima kokkaffe för 1 öre koppen. Gött!
Kommer det en haj - simma fortare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

297 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser