Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elda stängselstolp  (läst 1193 gånger)

teufel

Elda stängselstolp
« skrivet: 18 aug-13 kl 10:23 »
Hej!

Jag har samlat på mig en stor hög med gamla stängselstolpar.
De är avbrutna eller halvruttna, och jag har demonterat alla isolatorer.

De låg på hög under sommarens värmebölja, men råkade ligga ute under några skyfall.

Hur länge måste jag låta de ligga under tak innan de är helt genomtorra att slänga i pannan?

Eldar normalt med pellets, men pannan tar även ved, så jag är ganska mycket novis på vedeldning.

Och nej - inga stolpar är impregnerade. :)

torbjorn

• Medelpad
SV: Elda stängselstolp
« Svar #1 skrivet: 18 aug-13 kl 10:50 »
Om trä en gång har varit torrt, så torkar det ganska fort sedan det har råkat blötas upp igen. Med lite erfarenhet brukar man kunna känna på vedträn om de är torra eller fuktiga, man kan också klyva en stolpe och känna om den känns torr på den nykluvna ytan. Vill man vara riktigt noga kan man väga en träbit, torka den i ugn vid drygt 100 grader ett dygn och sedan väga den igen för att räkna ut fukthalten.

Jag tror inte det är några problem att elda med dem så snart eldningssäsongen börjar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

192 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser