Eftersom jag bara har hört en sida av historien som innehåller lite väl många förklaringar om dålig befruktning för att få mig att fundera på om det finns mer till historien såsom att äggen kan ha varit dåligt befruktade från äldre djur och att det var ett dåligt kläckresultat. Tills dess att jag har hört den andra parten så väljer jag att inte välja sida men beklagar samtidigt att startaren av den här diskussionen har råkat ut för en tråkig erfarenhet.
Vad jag gör när jag säljer över internet är att ta betalt i förskott, 100% av betalningen inkl frakten.
Säljer jag som privatperson så övergår risken till köparen i och med att posten övertar varan, dvs allt som händer efter att varan är överlämnad är utanför min kontroll och risk. Jag brukar inte tillåtna avhämtning av de saker som jag säljer via internet, det gäller dock inte avelsägg eftersom det är något levande. Så hade jag sålt ägg och skickat dessa via internet så hade jag låtit köparen inse att om denne vill ha garantier på hög kläckbarhet så får denne komma och hämta äggen. Sedan hade jag inte tagit ansvar för vad som hade hänt om äggen skickats, jag har läst så många historier om att det skadar äggen och så gott som skakats sönder av posten i hanteringen.
En person beställde 20-30 ägg på posten, 3 kläcktes.
Vi pratar om liv, det är inte så farligt svårt att sätta sig i bilen och åka några mil för att hämta ägg, alla har nära till någon som föder upp vaktlar. Det är ändå ett åtagande som är flera år i stöten och då vill i alla fall jag veta lite mer om varifrån äggen kommer och att personen bakom är kunnig samt att det inte är inavel.
Då är just ett personligt besök det allra bästa.
Så mitt tips till dig, sluta att skicka ägg eller verkligen upplys om riskerna.
Gå gärna en kurs eller lär dig mer om avel och hur det går till med friska gener och vilka som är bra avelsdjur.
Jag vill inte låta som att jag läxar upp dig då du säkert är duktigare än mig, men jag säljer varken ägg eller fåglar