Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkben trots Tenutex  (läst 2464 gånger)

Mrs F

• Värmland
Kalkben trots Tenutex
« skrivet: 26 aug-13 kl 14:44 »
Har en dv.kochintupp med kalkben som jag inte får bot på på trots upprepade behandlingar med Tenutex (och olja och hästsalva dessförinnan) och rengjort hönshus enligt konstens alla regler. Ingen annan i flocken är drabbad så vitt jag kan se. Han verkar pigg, äter och dricker normalt och "umgås" med hönorna som vanligt. Lider han ändå? Några tips om hur man kan få bukt med svåra fall?

Nina K

• Skåne
SV: Kalkben trots Tenutex
« Svar #1 skrivet: 26 aug-13 kl 15:32 »
Det dröjet ett tag innan man ser förändring. Om jag mins rätt så tog det ett par månader innan jag såg avsevärt förbättring på en av mina tuppar som haft värre än din tupp. Beroende hur angripna så kan det ta mer än 2-3 veckor innan man ser förbättring. Jag smörjde ett par gånger efteråt med idominsalva för att mjuka upp huden under läkningen. 1 gång i veckan till varannan vecka. Tror inte du behöver ta Tenutex igen utan prova smörja med fet salva någon gång ibland och se om de blir bättre. Tenutex är rätt stark och kan bli irrriterande för huden.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 26 aug-13 kl 15:35 »
Fåglar som har haft kalkben och blivit behandlade kan ibland ha skador på hornpålåtarna som gör att benen ser fula ut även om kvalstrena är borta. Det blir ofta bättre med tiden men det är inte alltid benen blir snygga och släta igen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Mrs F

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 28 aug-13 kl 20:43 »
Svårt att veta om kvalstren är borta eller inte! Men jag kan ju börja med att smörja med fet salva och se om det hjälper. Hoppas bara inte han lider:(

Zeptember

• Småland
« Svar #4 skrivet: 14 sep-13 kl 09:20 »
Testa Vaselin.. det funkade rätt bra på mina hönor..
Mammaledig.. Vi har tre barn, hönor, myskankor, en nordsvensk, en shettis och tre katter..

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 14 sep-13 kl 11:28 »
Jag penslar hönsens fötter med rapsolja, det fungerar också och blir billigare om man har många höns.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

rosita51

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 14 sep-13 kl 11:54 »
Jag penslar hönsens fötter med rapsolja, det fungerar också och blir billigare om man har många höns.

Samma gör jag!
MVH Rosita zon 1

Smajsan

• -
« Svar #7 skrivet: 14 sep-13 kl 11:56 »
Jag tar vad som finns hemma. Blandar rapsolja med Te.x. Helosan, vaselin eller vad som finns, bara det blir tunt så det går att spruta ur en blomspruta. Och fett.
Sen tar jag dom på kvällen när dom sover på pinnen o sprutar på o masserar in hela benen o fötterna. Pensla går säkert lika bra.
Det har funkar klockrent varje gång.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 14 sep-13 kl 12:18 »
Jag tar vad som finns hemma. Blandar rapsolja med Te.x. Helosan, vaselin eller vad som finns, bara det blir tunt så det går att spruta ur en blomspruta. Och fett.
Sen tar jag dom på kvällen när dom sover på pinnen o sprutar på o masserar in hela benen o fötterna. Pensla går säkert lika bra.
Det har funkar klockrent varje gång.
Lite tragikomiskt när man sätter tillbaka hönan på pinnen och hon vilt flaxande försöker få tillbaka fotfästet.  :-[
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Smajsan

• -
« Svar #9 skrivet: 14 sep-13 kl 12:54 »
Lite tragikomiskt när man sätter tillbaka hönan på pinnen och hon vilt flaxande försöker få tillbaka fotfästet.  :-[

:D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

192 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser