Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min höna ligger bara på rygg :(  (läst 2629 gånger)

Millan

• Värmland
Min höna ligger bara på rygg :(
« skrivet: 30 aug-13 kl 14:00 »
Kom ut i hönsgården igår och en av hönorna låg bara platt på marken med ena vingen ute, idag ligger hon på rygg. Hon ligger liksom och gapar, och sprattlar till någon gång då och då. Hon är blek i kammen och på benen, hon är ca 8 veckor gammal.
Vad kan det vara??

4-ever

• Skåne
SV: Min höna ligger bara på rygg :(
« Svar #1 skrivet: 30 aug-13 kl 14:16 »
Jag har haft nästan samma bry med mina. Men de har inte legat stilla  ::)
Trodde det var gapmask, men det sa SVA var ovanligt, men nu är de avmaskade i varje fall ;)
Kolla att inget fastnat i halsen på henne.
Sen jag mina multivitamin i vattnet.
Vet inte vad som fattas din lilla höna, tänkte bara berätta hur det sett ut med mina och om något kan hjälpa så....
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Millan

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 30 aug-13 kl 14:47 »
Vad för sorts multivitamin ska det vara?

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #3 skrivet: 30 aug-13 kl 15:06 »
Kalkbrist o D-vitaminbrist som orsakar kalciumbrist leder till förlamning och slutligen död om djuret inte vår detta. Vad ger du för mat i övrigt och går den ute eller är den inne? Förlamningen sker gradvis och slutligen kan inte djuret andas och dör.
Eller så kan det vara Marek http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Fjaderfa/Virussjukdomar-hos-fjaderfa/MDV/

Millan

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 30 aug-13 kl 15:07 »
Hon får havre och vete, går in och ut som hon  vill.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 30 aug-13 kl 16:47 »
Kan ju ev. ha fastnat något i krävan, inte helt ovanligt. Prova att droppa lite matolja i näbben och massera krävan försiktigt. Jag har haft höns som väst ansträngt och hängt med huvudet och kammen har varit blek. Och då har det helt enkelt varit något i krävan som stoppat upp. Om det inte fungerar med olja eller vitaminer är det väl bäst att anlita expertis. Vet. eller SVA.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

MrsB

• Småland
« Svar #6 skrivet: 30 aug-13 kl 17:28 »
Får hönan på 8 veckor enbart havre och vete?
Ger du inget kyckling eller tillväxtfoder?
Skulle tro att det är vitaminbrist hon har. Prova att ge lite multivitamin i vattnet till henne.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 30 aug-13 kl 18:10 »
Ger inte mina så gamla kycklingar annat än vete och havre och lite "smaskens" ibland. Men å andra sidan får de gå ute mestadels av dagen så då plockar dom väl i sig det dom behöver samt får D-vitaminer av solen.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #8 skrivet: 30 aug-13 kl 18:33 »
Går de ute o har tillgång till gott om insekter och annat smaskigt i trädgården kan det gå bra men är det inte så behöver de tillskott av kalcium o D-vitamin. Brist av detta leder till förlamning av all muskulatur inklusive hjärta o lungor. Jag skulle pröva att ge det jag har hemma som innehåller mycket kalcium o D-vitamin mosat eftersom muskelmagen troligtvis inte fungerar så bra. Inga garantier att det är detta men är det det så kommer hönan att återhämta sig snabbt om det inte gått bortom all räddning. Lycka till!

Pasi

• Så söta;O)
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 30 aug-13 kl 19:36 »
Hoppas hon dog lugnt o stilla o slapp livet....
Solo i skogen men har ju djuren.
Hundar katter fjäderfän m.m

Millan

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 31 aug-13 kl 20:31 »
Tack för alla tips och råd! Hon är piggare idag efter att ha ätit keso och d-vitamindroppar, hoppas det är ännu bättre imorrn!

4-ever

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 31 aug-13 kl 21:35 »
Skönt att höra att hon mår bättre :)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

166 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser