Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket rovdjur kan det vara?  (läst 2899 gånger)

Blenda

Vilket rovdjur kan det vara?
« skrivet: 02 sep-13 kl 10:58 »
För tredje gången i år har jag förlorat en vaktel. Jag har 2cm mellan trådarna i nätet så jag trodde att burarna var helsäkra och har förklarat dödsfallen med hopp och slagsmål men denna gång var det så tydligt då hönan gick i egen bur för att hon var stingslig mot de andra. Djuret har efter dödandet försökt att dra ut hönan genom gallret så det ligger en del fjädrar utanför. Hon är inte äten på men halsen är uppfläkt och skinnet på huvudet är avdraget. Detta kan dock ha blivit vid försöken att få ut henne genom gallret. Vad kan det vara för djur? Jag har inte den ringaste aning men en smal en måste det vara.

Hur tätt mellan trådarna har ni? Vet inte riktigt hur jag ska göra nu, jag vill ha dem ute så länge de har glädje av det gröna gräset. Så hur gör jag nu?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vilket rovdjur kan det vara?
« Svar #1 skrivet: 02 sep-13 kl 11:07 »
Kan du ta in dem på natten?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Blenda

« Svar #2 skrivet: 02 sep-13 kl 11:14 »
Vet inte om det är så lämpligt, vaktlar gillar inte förändringar så bra. Blir lätt stressade om det händer för saker varje dag. Men natten är ju då det händer så ett alternativ vore det helt klart.

sunkan_85

• -
« Svar #3 skrivet: 02 sep-13 kl 17:28 »
kan ju vara hermelin dom tar sig nog in nästan överallt och normalt äter dom möss/råttor
men jag tror de kan ge sig på hönor till och med.

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
« Svar #4 skrivet: 02 sep-13 kl 18:02 »
Iller?
Mår eller kanske en förvildade mink?
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Blenda

« Svar #5 skrivet: 02 sep-13 kl 21:38 »
Försökte ta lite bilder på bitmärkena. Hönan hade bara två bitmärken på kroppen samt ett kraftigt i nacken. Satte ett par tandpetare för att det skulle synas bättre, ca 12mm mellan huggtänderna verkar det vara.  Läste lite om vesslan och det låter nästan som att det kan vara en sådan. Tycker bara det var så konstigt att den inte var äten någonstans? Är det ingen som råkat ut för något liknande?

Cblomberg

« Svar #6 skrivet: 02 sep-13 kl 22:24 »
Jag har råkat ut för exakt samma sak.
Det är helt klart en hermelin eller vessla. Gallret är för smalt för mård och iller. På min vaktel hade den tagit hela huvudet med sig. Jag lät resten ligga kvar och nästa dag var hela vakteln borta.

sunkan_85

• -
« Svar #7 skrivet: 03 sep-13 kl 20:34 »
troligt vis kommer den komma tillbaka när den vet att det finns mat där så en fälla eller en flytt av fåglar behöver du nog göra för att bliav med problemet.

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 07 sep-13 kl 19:06 »
Kan vara mård med. Jag har råkat ur för det med, och mård finns det nära mig
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Blenda

« Svar #9 skrivet: 09 sep-13 kl 20:29 »
Ja, det finns visst en del alternativ av rovdjur att välja bland. Hoppas det här djuret vad det nu är för något tycker om att jaga möss och sorkar också för nu har jag nätat in hela uteburen med svetsat putsnät som är 13x13mm i rutorna. Inte ens mössen kommer in så de får även ha maten ifred fortsättningsvis. I natt ska jag sova lugnt! Tror jag?

Jonte76

• -
« Svar #10 skrivet: 09 sep-13 kl 20:36 »
  Även råttor gillar ju vaktlar tyvärr  >:(

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 09 sep-13 kl 20:42 »
Möss behöver ett hål på 6-7 mm (ungefär som diametern på en blyertspenna) för att kunna ta sig igenom men, småvesslor borde hålla sig ute.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

smedpeter

• Jämtland
    • smedpeters hemsida
« Svar #12 skrivet: 09 sep-13 kl 21:02 »
Med bara 2 cm mellan trådarna i gallret kan man utesluta allt utom småvessla.
Inte för att det gör saken bättre nu när olyckan redan är skedd  :(
Det bästa skulle vara ett stadigt galler med ännu mindre avstånd mellan trådarna, t.ex. av den typens galler man använder då man silar sand för murning.
Det skulle också vara bra att kunna fånga vesslan och flytta den långt bort från gården (flera km måste den i så fall flyttas) för vaktlar är som du påpekar väldigt känsliga för stress, och de mår nog inte bra av att se en småvessla på utsidan av gallret, även om den inte skulle kunna ta sej in.
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

sunkan_85

• -
« Svar #13 skrivet: 09 sep-13 kl 21:16 »
2cm är ju 20mm och där kommer möss lätt in. En hermelin ser ut som en lång mus så den kommer troligen in. Vessla vet jag inte men mården kommer nog inte in då den är mer som en liten katt mer i storlek.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 09 sep-13 kl 21:20 »
Om man läser tråden ser man att trådskaparen nu har ett nät som har 13x13 mms rutor!

smedpeter

• Jämtland
    • smedpeters hemsida
« Svar #15 skrivet: 09 sep-13 kl 21:25 »
Menar du sunkan_85 att en skogsmus skulle angripa en vaktel  ??? No way.
Hermelinen tar sej inte igenom ett 13 x 13mm hål - men det klarar en småvessla. Det är trångt även för den, men det går.
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #16 skrivet: 09 sep-13 kl 21:51 »
Menar du sunkan_85 att en skogsmus skulle angripa en vaktel  ??? No way.
Hermelinen tar sej inte igenom ett 13 x 13mm hål - men det klarar en småvessla. Det är trångt även för den, men det går.

Ja, det finns visst en del alternativ av rovdjur att välja bland. Hoppas det här djuret vad det nu är för något tycker om att jaga möss och sorkar också för nu har jag nätat in hela uteburen med svetsat putsnät som är 13x13mm i rutorna. Inte ens mössen kommer in så de får även ha maten ifred fortsättningsvis. I natt ska jag sova lugnt! Tror jag?

Apropå möss. :)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 09 sep-13 kl 22:08 »
Tandhålen tyder på hermelin, småvesslan har nog tätare mellan tänderna. Och fast en hermelin inte kommer igenom 20x20mm nät, så tror jag att du hittar någon springa som är lite längre. Det är risken att du missat den nu när du nätat om. Mårddjuren är förvånande starka, och hittar de en springa vid t ex en dörr eller lucka kan de bända och bråka till dess de kan klämma sig igenom.

Blenda

« Svar #18 skrivet: 10 sep-13 kl 08:17 »
Oj oj.... tur jag inte läste detta innan jag gick för att sova!

Verkar som att jag får vänta och se. Angreppen har skett när något djur har gått ensamt i en mindre bur där det finns springor som är 2X10cm men den buren använder jag inte mer innan jag nätat den också. Vaktlarna går nu i stor grupp och det är denna bur som är omnätad med 13x13mm nät. I denna ska det inte finnas någon som helst möjlighet att komma in. Inga springor här det är jag säker på.

Att fånga och flytta detta rovdjur tror jag inte jag vill. Jag bor i ett område som är uppfyllt med sprängsten med mycket murar och sten så det finns gott om sorkar och möss. Jag tror att rovdjuren har en viktig funktion att fylla här.

Bara dom inte rör mina vaktlar så får dom gärna vara här.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 10 sep-13 kl 09:43 »
Rätt tänkt, detta lilla rovdjur är suveränt på att hålla efter möss och sork. Tyvärr så brukar småvesslan försvinna om det finns katter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

195 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser