Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolera förråd för höns & hund  (läst 1604 gånger)

Linamarie

• Västergötland
Isolera förråd för höns & hund
« skrivet: 02 sep-13 kl 17:24 »
Hej!

Jag ska isolera ett förråd för att ha hönshus i halva och hundgård i halva.
Just nu finns det gjutet betong golv, reglar+trasig vindpapp+ gles ytterpanel (någon tidigare ägare gjorde inte klart med ett andra lager). Taket är masonitskivor+ plåt, dåligt skick men jag hinner inte åtgärda det i år, tänkte förstärka med ett par presenningar så kanske det inte regnar in.

Min tanke: ner med ytterpanelen och byt vindpapp, på med ny ytterpanel.  Isolera med hampa eller nåt annat miljövänligt, sedan på med enkelt brädlager invändigt. Sedan skulle jag helst sätta  upp plastmatta på väggarna för hålla det väldigt lättstädat (jag har plastmatta som kan återanvändas). Tänkte nog inte göra något åt golvet annat än en lite uppbyggd sovplats till vovven.

Det finns ingen uppvärming i förrådet utan jag har tänkt att hönorna kan ha en värmelampa eller två om det blir kallt och vovven (en schäfer) är bara där dagtid och kan ha en tjock fäll. (Vi bor utanför Göteborg.)

Jag är total novis på att bygga så jag vill gärna ha några åsikter om min plan. Typ, är det superdumt att sätta upp plastmatta på väggarna alt är det onödigt att isolera om det inte finns någon värmekälla? Borde jag göra något åt golvet? Behövs det något mer i väggarna?

Mvh, Lina

Magnus24

• Skåne
SV: Isolera förråd för höns & hund
« Svar #1 skrivet: 02 sep-13 kl 17:40 »
Isolera är bra. Finns ju lite värmekällor såsom höns/hund och värmelampa. Blir jämnare temperatur så du slipper topparna och dalarna.
Taket bör också isoleras, men först tätas såklart! Luftspalt ovan takisoleringen.
Plastmatta på insidan bör inte ställa till det, men kanske säkrast med lite luft mellan den och väggen. Kan kanske bli fukt och mögel om den ligger tätt mot inre brädlagret. Råspont eller OSB är två prisvärda alternativ som innervägg.
Vet inte om hönsen tycker om att gå direkt på betonggolv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

230 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser