Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvaring av honung  (läst 2339 gånger)

Tomviking

• Östergötland
Förvaring av honung
« skrivet: 04 sep-13 kl 08:55 »
Bzzz.....
Har nu slut skattat och fått en del honung, den är slungad och grovsilad.
Mina frågor:
1. Kan jag förvara honungen grovsilad (45kg kärl) till typ december och finsila den då ??
2. Förvaringstemperatur ??
3. Uppvärmnings temp ?? Max temp ??
4. Blir honungen värmebehandlad om man värmer upp honungen.
5. Kan man frysa honung ?? Känns konstigt att frysa den

Har använt bitömmare på vissa kupor funka det bra andra inte alls och det spela ingen roll vilken tömmare jag hade
dom hitta tillbaka iallafall om dom nu lämna lådan det vet jag inte.
Hur gör ni ??

// Tomas
Jag kan motstå allt utom frestelser

poze

• Östergötland
SV: Förvaring av honung
« Svar #1 skrivet: 04 sep-13 kl 09:08 »
1. ja det går, en del sparar lådorna och slungar då..
2. inte för varmt.
3. 35 grader. tills allt är smält
4. om du värmer upp den över för mycket, finns tabeller på hur varmt det får bli och hur länge framför allt.
5. ja det kan man, då behålls konsistensen, är den flytande så hålls den flytande etc.

om det står många samhällen på samma bigård så kan en del få fler kolla efter så inte alla bin flög in i ett par samhällen och jämna ut. behövs oftast inte.
jag blåser ut bina så får de hitta hem bäst de vill
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Förvaring av honung
« Svar #2 skrivet: 04 sep-13 kl 13:17 »
Om du finsilar nu istället så behöver du bara värma för att få rätt konsistens annars får du värma för att smälta alla kristaller. Räcker verkligen 35C till det? Jag har själv bara provat en gång och då var den 38C och svårsilad, men kanske längre tid hjälper.

Dela detta:

* Inloggade just nu

310 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser