Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakteri för småskalig uppfödning av kycklingar  (läst 2054 gånger)

Hamo

• Västergötland
Slakteri för småskalig uppfödning av kycklingar
« skrivet: 04 sep-13 kl 20:17 »
Vi vill föda upp ekologiska kycklingar.

I mindre skala än Kronfågels gårdar, där man har 80 000 kycklingar i en stor byggnad åt gången, åtta gånger om året.

I större skala än ett par tre hönor på gården för ägg till hushållet.

Sedan vi börjat planera för detta har jag sökt med ljus och lykta efter ett slakteri som kan ta emot ganska många kycklingar på samma gång, men ändå småskaligt jämfört med Kronfågels slakterier (på Kronfågels slakteri i Valla slaktar man 95 000 kycklingar per dag).

Ingen som vet något sådant? Gärna västra götaland eller i närheten av det.
Man ska ju helst inte frakta kycklingarna så långt.
Bor på en liten gård på landet i Töreboda kommun med man, barn och katter. Har många planer, och får se hur många som faktiskt blir verklighet. Självhushållning är en dröm, djur för att få ägg, kött, ull är en annan.

Hamo

• Västergötland
SV: Slakteri för småskalig uppfödning av kycklingar
« Svar #1 skrivet: 09 sep-13 kl 08:31 »
Är det ingen som har slaktmöjligheter för fjäderfän???

Jag vill helst kunna köra dit kycklingarna, och att det är en slaktmetod som inte är plågsam, såklart.
Bor på en liten gård på landet i Töreboda kommun med man, barn och katter. Har många planer, och får se hur många som faktiskt blir verklighet. Självhushållning är en dröm, djur för att få ägg, kött, ull är en annan.

ElinorE

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 09 sep-13 kl 20:15 »
Det undrar jag med.  ??? Det finns gårdsslakteri för gris och nöt på andra sidan kommun, men inget för fågel vad jag vet.
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 09 sep-13 kl 21:30 »
Det är väl så att ingen tror att behovet finns.  Och särskilt stort har det väl inte varit,  de som har höns för husbehov brukar slakta själva. Kanske börjar behovet uppstå,  när allt fler  nya skaffar höns  och inte är riktigt inställda på att slakt blir nödvändigt om man vill ha kycklingar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Hamo

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 10 sep-13 kl 15:16 »
Det undrar jag med.  ??? Det finns gårdsslakteri för gris och nöt på andra sidan kommun, men inget för fågel vad jag vet.

Ja, jag har också hittat massor för gris och nöt, när jag googlat och sökt på eniro, men inget för fågel..
Konstigt!

Det är väl så att ingen tror att behovet finns.  Och särskilt stort har det väl inte varit,  de som har höns för husbehov brukar slakta själva. Kanske börjar behovet uppstå,  när allt fler  nya skaffar höns  och inte är riktigt inställda på att slakt blir nödvändigt om man vill ha kycklingar.

Och vi har tänkt oss matproduktion för försäljning, så vi har inte tänkt att bara ha några få. Hade det varit så hade vi också kunnat slakta själva. Men nu tänkte jag mig några tusen åt gången.

De som är anslutna till kronfågel har 80 000 åt gången, så vill man slakta i deras slakterier får man investera i enorma summor.
Vi hade tänkt börja i liten skala, ekologiskt, och då finns tyvärr inga slaktmöjligheter verkar det.

Jag börjar ju fundera på om vi ska göra i ordning ett eget slakteri, men jag vet inte om jag kan se mig och min sambo, ensamma, slakta några tusen fåglar i ett svep, när vi har heltidsjobb också. Då har vi nog att göra många många veckor, och då faller ju hela produktionen.

Tanken med fågeluppfödning är att man slaktar alla, och sedan gör man rent, så att man inte sprider vidare eventuella bakterier och annat till nästa omgång. Ska det ta många veckor att slakta alla kan man inte ta in nya direkt, och då är det nog svårt att få någon vinst på det.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 11 sep-13 kl 09:44 »
En alternativ produktionmetod är ju att föda upp djuren ute i mindre flyttbara enheter. Utehöns tilltalar folk och kockar och har man mindre flockar och slaktar mer regelbubndet är det nog lättare att hitta en marknad som är villig att betala ett betydligt högre pris. Ska man föda upp eko i mindre skala men ändå slakta ett par 1000 fåglar åt gången så kan det nog vara svårt att hitta kunder de ca 3 gånger/år som man har kött till försäljning.

Jag tror mer på iden med mindre flyttbara enheter med tex 100-400djur/omgång och sedan att man har så många grupper att man kan slakta varje eller åtminstonne varannan månad. Sedan kan jag i ärlighetens namn inte riktigt se hur man ska hinna sköta det på två personer med två heltidsjobb men det är en annan femma ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Hamo

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 11 sep-13 kl 14:51 »
En alternativ produktionmetod är ju att föda upp djuren ute i mindre flyttbara enheter. Utehöns tilltalar folk och kockar och har man mindre flockar och slaktar mer regelbubndet är det nog lättare att hitta en marknad som är villig att betala ett betydligt högre pris. Ska man föda upp eko i mindre skala men ändå slakta ett par 1000 fåglar åt gången så kan det nog vara svårt att hitta kunder de ca 3 gånger/år som man har kött till försäljning.

Jag tror mer på iden med mindre flyttbara enheter med tex 100-400djur/omgång och sedan att man har så många grupper att man kan slakta varje eller åtminstonne varannan månad. Sedan kan jag i ärlighetens namn inte riktigt se hur man ska hinna sköta det på två personer med två heltidsjobb men det är en annan femma ;)

Så som du säger med flyttbara enheter har Bosarp, som har ekologisk kyckling, men jag tror att de har många tusen per enhet. Jag har hittat kalkyl på kycklinguppfödning, och om den stämmer eller ej kan man ju diskutera, men man tjänar tydligen 6 kr per kyckling, på ekologisk kyckling, vilket vi har tänkt oss, och då behövs det rätt många för att få in någon slags inkomst. 6 kr är alltså vad man får över efter att alla utgifter är avdragna, så man säljer ju för betydligt mer.

Vi hade tänkt börja med några hundra, som du säger, men tanken är att det snabbt ska gå att trappa upp, och att en av oss sedan ska kunna sluta sitt jobb och arbeta med det på heltid (det plus det övriga på gården), och om det då inte finns något slakteri som kan ta emot flera tusen är det ju ingen mening att börja med några hundra heller. Då blir det för mycket jobb för ingen inkomst.

Sen vill vi ju ha långsamväxande kycklingar, vilket Bosarp inte har, och då innebär det att de lever i 81 dagar istället för 70 som på Bosarp, vilket gör att det är ännu mindre man tjänar per kyckling.

Exempel: Skulle jag ha 400 kycklingar, och tjänar 6 kr per kyckling, får jag alltså 2400 kr för en kull. De lever i 81 dagar. Ska det bli lön + skatter och annat, säg 240 kr för enkelhetens skull, kan jag alltså bara lägga 10 timmar på de där kycklingarna för att få en ok lön. Not gona happen..

Så nej, 400 kycklingar kan jag tänka mig att ha en kort period om man tänkt sig att trappa upp, för annars är det en förlustaffär.

Hittar jag inget slakteri får vi nog nöja oss med några hönor för äggens skull, tyvärr, för det är tråkigt att det bara går att producera kycklingkött om man tillhör Kronfågel och har 80 000 kycklingar åt gången, 8 gånger per år.
Känns inte friskt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

280 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser