Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  boende frågor gotlandskaniner  (läst 822 gånger)

scorpio_xri

• Oscar
    • Närke
boende frågor gotlandskaniner
« skrivet: 06 sep-13 kl 17:25 »
håller på att planera för mina första gotlandskaniner och jag har lite frågor om bo reglerna.

då jag tänkt mig att ordna med genbank så vill jag bygga efter deras rekommendationer minst. men har en undran om bolådan/huset. min tanke är att använda halvpall kragar till deras hus, som de sedan har en utegård till. tanken är att ha utegårdarna 1 m2, 80*120 och 80 cm höga. frågan är då om huset måste vara 80 cm högt? kändes som de vart fruktansvärt mycket luft i "huset" för dem att värma upp? skulle bolådan/huset kunna vara 40 cm högt?
i så fall blir husen/lådorna 60*80 och 40 cm höga invändigt.

sommartid är tanken att de ska ha samma storlek på bolådorna men med större utegårdar/hagar som är flyttbara på gräset.

mvh Oscar

scorpio_xri

• Oscar
    • Närke
SV: boende frågor gotlandskaniner
« Svar #1 skrivet: 06 sep-13 kl 20:52 »
kanske var lite oklar i frågan, måste bolådan/huset vara samma höjd som buren?  ???

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 07 sep-13 kl 05:57 »
Jag vet inte vad som gäller, trots att jag har Gotlandskaniner själv (har mina i olika burar i hägn) men fördelen med en större bur är att du kan halma upp ordentligt en del när det är kallt. Maila Anders Lekandet eller någon annan i styrelsen så får du säkert bättre svar ;-)

Trulsamin

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 07 sep-13 kl 17:50 »
Kaniner värmer inte upp sitt utrymme så som många andra djur gör, de släpper inte ifrån sig särskilt mycket värme från kroppen vilket gör att det inte spelar någon större roll vilken storlek bolådan har i det syftet, det viktiga är att den är dragfri och fri från väta samt att den har tillgång till ordentligt med material för att kunna hålla sig varma... I frågan om storlek har jag inget råd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

179 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser