Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur justerar jag mina Laddomater..? Pellets + solvärme  (läst 3396 gånger)

T16_AeRo

• Närke
Behöver hjälp att förstå hur en Laddomat fungerar samt hur jag justerar in dom på bästa vis. Ska försöka få med så mycket info som möjligt ang. vårat värmesystem:

Pannrummet
24m2 solpaneler (som inte klarar av att värma tanken denna årstid. Börjar bli dags att få lite värme i elementen)
1800 liter ack.tank
Ariterm Biomatic 20+ pelletspanna
 Pannan laddar tanken via en kapilärrörstermostat samt nån stor rörkoppling som är märkt Laddomat(Termostaten går att justera mellan 20-90 grader, vad ska jag utgå ifrån..?)
Kopparrörs kulvert in till bostadshuset

Bostadshus 175m2

Slavtank 400 liter med en slinga  för tappvattnet som går till en separat elberedare.
Laddomat 650.2 som även styr 2st elpatroner (som är avstängda nu) när huvudtanken är kall. Laddomaten går att justera mellan 40-70 grader. Vad är optimal inställning på denna? Sommartid har vi ju haft ca 100 grader i huvudtanken samt slavtank då denna stått på maxläget.. elberedaren har gått på absolut lägsta läget då.
13 st element + golvvärme + 2st handdukstorkar.. allt vattenburet.

På pelletspannan kan man ju ställa in ett BÖR-värde som pannan jobbar mot (inställt på 80 grader nu), men varför sitter det också en termostat som styr laddningen av tanken? Förstår inte riktigt  :P

Gottfrid

• -
SV: Hur justerar jag mina Laddomater..? Pellets + solvärme
« Svar #1 skrivet: 18 sep-13 kl 22:29 »
Laddomatens uppgift är att pannan ska hålla en hög drift temperatur.Sen tar den lite av det vattnet och förvärmer vattnet från tankbotten för att inte skicka in kallt vatten direkt i pannan. Det heta vattnet fyller sen tanken från toppen och ner i botten. Då det heta vattnet är mycke lättare så flyter det på det kalla vilket kallas skiktning.Samma sak som sker i en mjölk tank där grädden flyter. Man ska eftersträva så lite om rörelse som möjligt i tanken.Så när laddningen är klar så stängs laddpumpen av för att inte förstöra skiktningen .

ca

« Svar #2 skrivet: 19 sep-13 kl 15:39 »
Det är nog så att termostaten startar pumpen när den kommer upp i de grader du ställt den på och inkräktar egentligen inte på laddomatens funktion utan låter egentligen bara pumpen vila sig när pannan ändå inte är varm. Laddomaten har en egen ventil som, när pumpen startar, cirkulerar pannans värme från toppen av pannan och ner till botten tills panntemperaturen uppnått den temperatur som laddventilen är gjord för. Huvudsaken är att cpn startat innan den temperatur laddventilen är märkt med  För att inte pelletsvärmen skall värma för stor del av tanken, och ödelägga möjligheten för solfångaren att ge det den kan, kan antingen returen till pannan tas ut en bit upp på tanken eller att givaren till pelletsbrännaren sätts i den höjd på tanken du anser skulle räcka. Ju mindre volym pelletspannan värmt upp ju mer har solvärmen att jobba med. Med såpass stor tank tillför du säkert även solvärmen i 2-3 höjder till tanken för att optimera solvärmen

T16_AeRo

• Närke
« Svar #3 skrivet: 19 okt-13 kl 20:05 »

Har fortfarande lite svårt att förstå hur allt hänger ihop  :-[

Alltså.. laddomaten mitt på bilden ovan.
Sedan en cirk.pump på den undre anslutningen (retur till pannan). Det är denna som styrs via den inställbara termostaten (högre upp på pannan). Ställer man den på 90 grader så hoppar den alltså igen först vid 90 grader. Vrider man ner den helt så går den ju konstant. Verkar som den mäter inne i pannan, för kabeln går in dit nånstans. Vad bör denna stå på? Påverkar denna överhuvudtaget vilken temp. man laddar ack.tanken med, eller styrs detta enbart av laddomaten?

Laddomatens övre anslutning går till toppen av pannan, expansionskärl samt till den stora ack.tanken.

Laddomatens sidoanslutning går till botten av ack.tank samt även kulvertens returledning.

Nån får gärna dra hur allt fungerar igen.. samt hur en laddomat är uppbyggd
Citera
Huvudsaken är att cpn startat innan den temperatur laddventilen är märkt med
Ska detta alltså stå på utsidan av laddomaten?

Gottfrid

• -
« Svar #4 skrivet: 19 okt-13 kl 20:39 »
Kolla här så kanske du förstår bättre. http://youtu.be/4FhcehmtEVo

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #5 skrivet: 19 okt-13 kl 20:48 »
Sedan en cirk.pump på den undre anslutningen (retur till pannan). Det är denna som styrs via den inställbara termostaten (högre upp på pannan). Ställer man den på 90 grader så hoppar den alltså igen först vid 90 grader. Vrider man ner den helt så går den ju konstant. Verkar som den mäter inne i pannan, för kabeln går in dit nånstans. Vad bör denna stå på? Påverkar denna överhuvudtaget vilken temp. man laddar ack.tanken med, eller styrs detta enbart av laddomaten?

Termostaten ska ställas in så att pumpen går när du eldar och stannar när elden svalnat. Det har alltså inget med temperaturen du laddar acktanken med. Laddtemperaturen styrs av en termostatinsats i laddomaten. Vill man ändra öppningstemperatur får man byta ut den till en med annan temperatur.

T16_AeRo

• Närke
« Svar #6 skrivet: 22 okt-13 kl 20:20 »
Termostaten ska ställas in så att pumpen går när du eldar och stannar när elden svalnat.

Jag kan ju inte styra när pumpen ska stanna. Kan bara ställa in vid vilken temperatur den ska starta.

Det är nog så att termostaten startar pumpen när den kommer upp i de grader du ställt den på och inkräktar egentligen inte på laddomatens funktion utan låter egentligen bara pumpen vila sig när pannan ändå inte är varm.

Ja det måste väl vara tanken med termostaten. Som det är nu så går ju pumpen konstant.. även när pannan kommit upp i sitt BÖR-värde och slagit ifrån. Om det är bra eller dåligt vet jag inte.
Vattnet måste ju pumpas runt för att ladomaten ska fungera  :-\

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #7 skrivet: 22 okt-13 kl 22:10 »
Ibland läser man vad man tror det ska stå istället för vad som faktiskt är skrivet. Jag fick för mig att det handlade om en rökgastermostat.
Bortse från mitt inlägg - det blev ju bara nonsens kvar när jag läste din fråga lite noggrannare! Ursäkta!

Dela detta:

* Inloggade just nu

143 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser