Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Akutlåda för kaniner?  (läst 1472 gånger)

Enbondetjej

• Uppland
Akutlåda för kaniner?
« skrivet: 21 sep-13 kl 07:39 »
Akutlåda i stallet finns ju, och akutlåda i ladugården. Men med kaninuppfödning och hoppkaniner känner jag att jag vill vara uppsäkrad om jag kommer ut en morgon till trummsjuka, ögonsjukdomar och andra tråkiga sjukdomar.
Självklart förstår jag att veterinär behöver kontaktas. Men det finns ALLTID en väntetid, eller så finns det kanske inte en smådjursveterinär i närheten och man får bli guidad på telefon. Det har hänt ;)

Har sett ni flera tråder hur kunniga ni är, visst, mvg i gymnasiet på kaniners anatomi men vad hjälper det ;).
Skriv gärna någon sjukdom ni råkat ut för eller är förberädda för. Vad ni gjort och vad ni använt! Tänkte sammanställa allt i papper för att sedan själv kunna ha en "akutlåda" med denna i. OM-olyckan är framme.

"I schack står bönderna närmast kungen"

Gille

• -
SV: Akutlåda för kaniner?
« Svar #1 skrivet: 22 sep-13 kl 14:12 »
Bland det viktigaste är nog en vass kniv och klubba av något slag, för att kunna avliva snabbt vid behov (tex benbrott).
Kaninuppfödare och pelargontant.

Enbondetjej

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 22 sep-13 kl 20:32 »
Har en 22a och en hagelbössa.. Tror jag vill använda detta ifall olyckan är framme :( Men kan ändå vara bra att ha något sådant till hands som du säger.

Någonting annat :)?
"I schack står bönderna närmast kungen"

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #3 skrivet: 26 sep-13 kl 04:46 »
Jag har ingen akutlåda till kaninerna, däremot har jag saker i huset som kan användas. Druvsocker brukar jag blanda i vatten när kaninen är förstoppad eller har diarré. Är kaninen förstoppad och riktigt dålig ger jag den även rapsolja. Och så brukar jag nästan jämt ta in den förstoppade kaninen, då man måste få igång tarmarna genom massage och tvinga den att skutta, så har jag lättare möjlighet att göra det när jag sitter på golvet med den.

Det jag har ute i stallet är en 1 ml spruta (som följer med avmaskningsmedlet axilur), är kaninen förstoppad kan jag direkt när jag ser det spruta i den vatten.

Annars köper jag hem det jag behöver när det behövs (mycket p.g.a. bäst före datum), axilur om kaninerna fått mask, noviform om kaninen har ögonproblem (också ögondroppar men det har jag alltid hemma till mig själv). Ohyremedel har jag hemma, dock vet jag inte om man kan få tag på sådant receptfritt sedan flusa slutade tillverkas.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

sisel

• Småland
« Svar #4 skrivet: 26 sep-13 kl 19:46 »
Det som jag tycker är viktigast av allt är Critical Care. Det är ett återhämtningsfoder i form av pulver som man blandar med vatten och kan ge med spruta i munnen. De vanligaste problemen med kaniner är ju mag-relaterade och det blir väldigt snabbt en ond cirkel där kaninen slutar äta och magsäcksmotoriken avstannar. Då är det bråttom. Samtidigt är det ganska lätt att häva sådana problem med CC. De brukar repa sig inom ett par timmar. Jag skulle aldrig riskera att vara utan det!

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 27 sep-13 kl 09:13 »
Var köper man critical care ?

sisel

• Småland
« Svar #6 skrivet: 27 sep-13 kl 19:09 »
En del veterinärer/djursjukhus har det. Annars kan man beställa på nätet. Tänk på att hållbarheten förlängs om man förvarar det i frysen.
Det som är bra med CC är att man aldrig kan överdosera eller ge i onödan, så därför brukar jag ta till det så fort en kanin verkar minsta lilla ur form.

Dela detta:

* Inloggade just nu

263 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser