Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räkna ut längd & bredd på snökedja  (läst 13381 gånger)

Ville78

• Uppland
Räkna ut längd & bredd på snökedja
« skrivet: 22 sep-13 kl 06:17 »
Hej!

Finns det någon som vet hur man räknar ut hur långa/ breda snökedjor som man man behöver utifrån däckdimension.
På jakt efter begagnade och sett att många enbart skriver ut längd, bredd i annonsen.

Den däckdimension jag har är 12,4-28.

Går ju bra om någon vet ändå längd/ bredd på kedjor utan uträkning ;D

Tack på förhand för svar

Ville78

Rubensgården

• Gäst
SV: Räkna ut längd & bredd på snökedja
« Svar #1 skrivet: 25 sep-13 kl 05:36 »
Bredden styr hur långt ner på däckets sida kedjan hamnar. Med ledning av detta kan man uppskatta längden. Sistnämnda ska vara mindre än rullningsdiametern eftersom kedjan ska gå ner på däcksidan. Kolla på google vilka dimensioner ditt däck har. Bredden på snökedjan minus däckbredden ger dig ett mått som du kan dra ifrån däckdiametern. Det mått du då får tar du gånger pi och det borde bli något kortare än kedjans längd. Uträkningen är en uppskattning eftersom kedjans grovlek gör att den måste göras större. I matematikens värld borde det gå att lägga till en länkfaktor i ovanstående uträkning men då kommer också kedjans utformning och däckets luggar påverka mer. Vi kan därför hålla oss till uppskattningen. ;)

Ville78

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 28 sep-13 kl 07:11 »
Tack för svar!!

Men borde man i plussa på det mått man får om man tar snökedjans bredd minus däckbredden istället för att dra det ifrån däckdiametern, eller tänker jag fel????

Räknar så här i mitt fall med mina däck (12,4-28):

Däckberedd: 12,4 x 2,54 = 31,5
Däckdiameter: 28 x 2,54 = 71,12

Om jag då har en snökedja som har bredden 55,0

55,0 - 31,5 = 23,5

23,5 + 71,12 x 3,14 = 297,10

Tänker jag rätt och kan jag då sluta mig till att jag behöver har ett par snökedjor som är 3 meter långa eller har jag fattat totalt fel?

Existens

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 sep-13 kl 07:37 »
Har du räknat 28 tum som innerdiameter på däcket?  Höjden på däcket beror ju på vad det är för profil, och hur slitet det är. Ett splitt nytt däck är ju betydligt högre än ett utslitet.

Enklare vore ju att gå ut och mäta hur stort däcket är utvändigt med en tumstock tvärs över.

Säg att det t.ex är 130 cm.  Dra av 20 cm för det som kedjan ska gå ner på sidorna så blir det 110 cm kvar x 3,14=3,45 m.

Bredden på kedjan ska ju vara däckets bredd plus 20 cm.

Ville78

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 28 sep-13 kl 17:19 »
Ok det var ju ett något enklare tillvägagångssätt.

Blev ju också en viss skillnad i längden.
Mina däck är något slitna, så diametern är 117 cm

Skulle bli 117-20 = 97 x 3,14 = 304,58.

Sen, skall man väl kanske utgår från ett bar slitna däck, när man köper snökedjor utan lägga till ex antal centimeter om man skulle köpa nya däck någon gång.

Existens

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 sep-13 kl 17:23 »
Ja, det kan ju vara klokt, även om dom 10 cm på sidorna som vi räknat med, ger ett visst spelrum.  Kedjorna töjer sig också.  Men lite extra skadar ju inte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

206 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser