Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att bota kvalsternoja...  (läst 946 gånger)

Inga-Karin E

• Halland
Att bota kvalsternoja...
« skrivet: 23 sep-13 kl 06:49 »
Jag har  ett jättefint litet helt nybyggt hönshus med spontade brädor som innerväggar, ca 7 kvadrat. Inga höns har ens flyttat in än, men jag har redan viss noja för kvalster. Ser ibland framför mig hur de kommer att välla ut ur alla sprinor i hönshuset och anfalla hönsen. Och mig. Jag har tänkt sätta sittpinnarna på plattjärn, det lär kvalstren inte gilla att gå på, kalka väggarna. Men, vad kan jag mer göra för att undvika angrepp? Och när angreppen kommer, vad gör man då, utan att använda alltför otrevliga gifter? Hur ser man om höns man tänkt köpa är så fria som möjligt från kvalster? Har alla kvalster, bara mer eller mindre, eller kan man undvika det helt?

Kålrabbis Mamma

• Värmland
SV: Att bota kvalsternoja...
« Svar #1 skrivet: 28 sep-13 kl 17:23 »
Det är svårt att helt undvika ohyran de kommer förr eller senare tex genom vilda fåglar. Det är bara att hålla rent och ha sittpinnar med järn vid fästena som Du tänkt. Använd släckt kalk i sandbad, värpreden och i golvströt. Kalka väggarna, pensla sittpinnarna med rapsolja. osv.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Inga-Karin E

• Halland
SV: Att bota kvalsternoja...
« Svar #2 skrivet: 28 sep-13 kl 21:06 »
Tack. Det kanske inte blir så läbbigt som jag fick för mig....

Dela detta:

* Inloggade just nu

217 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser