Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luftning av vedsystem  (läst 12695 gånger)

Danarp

• Skåne
Luftning av vedsystem
« skrivet: 28 sep-13 kl 22:14 »
Från gång till annan har vi haft problem med luft i vårt värmesystem. Det är en modern vedpanna med 3 st tankar, 1 st 500 l (första tank) och 2 st 750 l. Vi eldar i en ekonomibyggnad och har kulvert in i oningshuset som är i två våningar. 500 liters tanken är i boningshuset och 750 liters tankarna i pannhuset. Expansionskärl (slutet) finns i pannhuset. Cirkulationspump finns i både boningshus och pannhus.

I boningshuset finns en luftning på systemets högsta punkt. I pannhuset finns också en luftningsventil på högsta punkten.

När väl luft kommer in så brukar de märkas av genom att några radiatorer blir kalla eller att det börja låta i rören/pumparna. Oftast luftar jag då i boningshuset varpå alla radiatorer kommer i gång. Någon större mängd luft brukar inte komma. Ofta behövs flera luftningar då det snart börjar låta som luft i pumpen igen. I mellan varven får man göra samma procedur flera gånger på rad när man börjar elda.

Jag har börjat undra om det på nått vis inte är rätt tryck i systemet. Vi har tryckmätaren ovanför pannan och den brukar visa att trycket är ok, kring 0,8 vid kallt vatten och går upp till ca 1,3 vid bra värme. Jag har sett flera system med tryckmätare på expansionskärlet, behövs det och kan det vara en del av problemet? I kväll då systemet höll ca 80 grader så var kärlet helt kallt. Det ska det väl inte vara? Tanken är väl att det expanderande vattnet skall gå in där?

Väldigt tacksam för andras erfarenheter och idéer då jag testat mycket och börjar tycka det ärlite drygt med allt luftande mellan varven.

Henrik Uddemar

• Gotland
SV: Luftning av vedsystem
« Svar #1 skrivet: 28 sep-13 kl 22:21 »
Du behöver en automatisk luftningventil.
Uppe till vänster i bilden.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Danarp

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 28 sep-13 kl 22:28 »
Hej.

En sådan har jag i pannhuset. När jag hade ett snack med rörläggarn senast spekulerade han i att jag kunde testa stänga den för att den kunde eventuellt dra tjuvluft... Jag har haft den stängd en del, men luftat mellan varven. Fråga när det gäller den: om man skruvar ut skruven helt, hur mycket vatten skall det komma? Testade i dag och efter en del luft så fortsatte det att droppa vatten (dock inga mängder) tills jag skruvade i skruven igen.

Självklart kunde man funderat på att fått en liknande installerad i boningshuset.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 28 sep-13 kl 22:37 »
Det låter inte så otroligt att du får in luft den vägen.   Det är inte heller så blodigt att montera en sådan i huset.

Att expansionskärlet är inte märkligt om du inte eldar mycket då det i princip är en stillastående vattenpelare och då vatten skiktar sig så tar det väldigt lång tid för det att bli genomvarmt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 28 sep-13 kl 22:38 »
har du rätt storlek på expantionskärlet?
du ska ha om 5% av den totala vattenvolymen om jag inte minns fel

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #5 skrivet: 28 sep-13 kl 22:43 »
har du rätt storlek på expantionskärlet?
du ska ha om 5% av den totala vattenvolymen om jag inte minns fel
10%   är det.

Är stigarröret till expantionskärlet synligt?  då kan du mäta dig till var gränsen går vid kallt system och sedan följa temperaturökningen uppåt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #6 skrivet: 28 sep-13 kl 23:06 »
Fråga när det gäller den: om man skruvar ut skruven helt, hur mycket vatten skall det komma?
Inget alls, prova att byta den, låter som att den är trasig.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 28 sep-13 kl 23:17 »
Volymen på expensionskärlet är ok. Eftersom du har ett slutet system och trycket ökar från 8 meter till 13 meter vattenpelare från kallt till varmt så har du koll på det. Har du pannrummet lägre än huset? Anledningen att jag frågar är att om du skall få in luft i systemet bör det vara undertryck, och det kan det bli i toppen av systemet om det är mer än 8 meter mellan högsta punkten och mätaren där du läser av 0,8 bar. Öka i så fall trycket så kall-trycket är högre, men se upp så du inte ökar över några ingående komponenters maxtryck vid varmast temp. Om du installerar ett större eller ett till expensionskärl så minskar du differenstrycket om så behövs.

Ett annat ställe där det kan komma in luft är cirkulationspumpen om den är otät, men det är ett långskott.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 29 sep-13 kl 07:40 »
En annan förutsättning för att det ska fungera bra med luftning är ju att det inte kan bildas några luftsäckar på vägen från ackumulatortankar, panna m fl stora burkar där luft kan separera från vattnet, till luftningsventilerna.  Det kan vara idé att ha "lokal" luftning monterad på en röranslutning längst upp på varje ackumulatortank + pannan också.
Cirkulationspumpen bör vara placerad så att vattnet strömmar vertikalt genom den, helst i riktning uppåt. Då är det mindre risk att det blir luft stående i den. Den bör också befinna sig så långt ned som möjligt, dock ovanför shunt och pannutlopp.

Beträffande tryck i expansionskärlet så måste man ju se till att det är så pass högt att det alltid är några tiondels bar övertryck även längst upp i systemet. För varje meter över manometerns nivå minskar trycket som bekant 0,1 bar.  När nu i det här fallet trycket som lägst är 0,8 bar så kan det alltså fungera bra om systemets högsta punkt är max 5, kanske 6 meter över manometern.

Danarp

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 29 sep-13 kl 22:15 »
Tack för alla svar.

Jag skulle gissa på att högsta punkten på vårt system är ca 5-6 meter ovanför manometern.
Vad betyder det att vi bör ha för tryck vid kallt respektive full drift?

Jag tror att automatluftning kanske kan vara något att satsa på även i boningshuset. I morse då tempen låg på ca 60 c så funkade det sådär, bara värme i ena delen av huset- Testade att strypa samtliga fungerande radiatorer, men det gav ingen effekt. Luftade i stället på högsta punkten och då kom först lite luft, sen vatten. Märkte efter att jag tömt ut lite vatten att det inte höll rätt temp och fortsatte tömma. Efter en stunds tömning kom en tydlig luftpuff och sen varmvattnet. Efter det flöt systemet i gång som det skall.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #10 skrivet: 29 sep-13 kl 23:02 »
Du måste mäta exakt (på metern iaf) hur högt upp högsta punkten i värmesystemet befinner sig över manometern. Trycket skall sedan vara ca 0,1 bar per meter plus ca 0,1-0,2 bar. De där 0,1-0,2 baren är till för att det säkert skall vara övertryck även när systemet är kallt.

Trycket när systemet sedan blir varmt beror på hur stort expansionskärl du har, och hur mycket vatten det är i systemet. När vattnet värms upp ökar volymen och mer av expansionskärlet tas i anspråk. Sätter man in extra tankar måste man oftast sätta in ett extra expansionskärl, eller ett större. Det finns formler som säger exakt hur stort expansionskärl du minst behöver för en viss vattenvolym. Men sedan skall du också ha rätt förtryck i expansionskärlet. Förtrycket skall vara precis så högt att expansionskärlet är tomt (eller nästan tomt) när systemet är kallt, och det är lägst tryck. Det går knappast att ha för stort expansionskärl, men däremot kan man ha för litet. Att ha fel förtryck kan ge samma effekt som att man har för litet expansionskärl. Det som då händer är att trycket stiger för mycket när systemet blir varmt. Antingen går det då något sönder eller så öppnar en säkerhetsventil och släpper ut vatten. Om säkerhetsventilen öppnade så att det rann ut vatten blir troligen trycket för lågt senare när systemet blir kallt, och det kan då suga in luft.

Eftersom du vet att trycket inte stiger över 1,3 bar så är det troligen inget problem med för högt tryck. Men kanske du inte har kollat att värma upp hela systemet ordentligt?

Här finns en bra artikel om slutna expansionskärl: http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=11&id=34&artlang=sv

Luften går ut ur vattnet när vattnet blir varmt. Och tillbaka in i vattnet när det blir kallt. Om det står luft i systemet.

Så det du behöver göra är att elda och värma upp hela systemet, samtliga tankar och öppna upp samtliga element och köra max varv på cirkpumparna. Och öppna shunten max.

Och hålla värmen i hela systemet en dag eller två. Elda så att det nästan kokar. Flera små brasor med någon timmes mellanrum för att hålla temperaturen hög överallt hela tiden.

Under tiden luftar du med någon timmes mellanrum och fyller på mer vatten så att trycket hela tiden ligger på vad som är normalt för varmt system. 1,3 bar tror jag du sa? När du luftar sjunker ju trycket lite. Eftersom du fyller på med kallt vatten så fyller du också på med mer luft. Det är därför du behöver hålla på en dag eller så för att lufta hela systemet. Efterhand som du luftar behöver du fylla på allt mindre vatten. Till slut kommer det ingen luft längre. All luft är borta ur systemet.

Då kan du låta systemet kallna igen. Det tar några dagar. Du kan då följa med på manometern och ha koll på att trycket alltid är ett par meter över högsta punkten i systemet. Alltså 0,1 bar per meter över manometern plus 0,1-0,2 bar. Gissa inte, utan mät.

Sjunker trycket för mycket, så att det blir undertryck på högsta punkten, så kan luft sugas in och allt får göras om igen. Orsaken kan vara att du har ett för litet expansionskärl eller hade för lite övertryck när hela systemet var uppvärmt. Eller att förtrycket var för lågt i expansionskärlet.

Sedan kan du vrida ner shunten igen och elda som vanligt. Luften är borta och kan inte komma tillbaka så länge du har rätt tryck och inte fyller på nytt vatten. Skriv ned vad manometern visar exakt när systemet är kallt. Eller rita ett streck med märkpenna. Minsta variation tyder på läckage någonstans.

När man gör reparationer eller förändringar eller fyller på mer vatten bör man lufta systemet igen omgående genom att elda upp och värma allt vatten igen, och fylla upp och trycksätta. Annars innehåller vattnet syre och elementen, acktankar och pannan rostar upp onödigt snabbt.
« Senast ändrad: 29 sep-13 kl 23:41 av sɹǝpuɐ »

Danarp

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 30 sep-13 kl 20:45 »
Tack för ditt utförliga svar Anders.

Efter lite mer noggran mätning så bedömmer jag att högsta punkten är snarare 4 meter över manometern. Det borde alltså betyda att jag bör ha ett kallt tryck på ca 0,7? Kallt antar jag är temperaturer på 40 grader och neråt?

Jag tror även jag behöver revidera de varma trycket något, jag tror snarare det ligger upp mot 1,4, kanske 1,5. Jag skall kolla mer noggrannt när jag kan elda upp systemet på max igen.

Jag kollade också upp expansionskärlet och det är på 300 liter och vi har som sagt tankar på 2000 liter.

Intressant att du säger att man behöver ha värmen på max under sådan lång tid och dessutom fylla på efter var luftning. Det ska jag ta till mig samt hålla bra koll på hur manometern flyttar sig.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #12 skrivet: 30 sep-13 kl 21:04 »
Kallt är nog snarare 20 grader eller därunder. 40 grader är kanske normal temperatur i elementen när du har shuntat för lågt värmebehov när det är ganska varmt ute på vår och höst.

Kan vara läge att kolla säkerhetsventilen och se vad den är inställd på. 1,5 låter lite mycket. Kan vara att säkerhetsventilen öppnar då, och tömmer ut vatten. Med följd att det sedan blir för lågt tryck när det blir kallt, och att det då sugs in luft.

Det kan tänkas att du har fel förtryck i expansionskärlet och att du därför inte kan utnyttja hela dess volym. Och att trycket blir för högt så att säkerhetsventilen utlöser. Det bör du kunna se på att det sipprar ut vatten ur skvallerrör från säkerhetsventilen.

Du behöver ha ett kallt tryck på 0,4 + 0,1 bar. 0,5 bar alltså. Eller kanske något mer. Det innebär att förtrycket på expansionskärlet skall hålla just det trycket, eller något lite lägre, förutsatt att expansionskärlet befinner sig på samma höjd som manometern. Om expansionskärlet befinner sig en meter högre upp skall förtrycket vara 0,1 bar lägre.

Du hade tidigare onödigt högt kallt tryck i systemet. Det kan också vara orsaken till varför det varma trycket blir så högt att säkerhetsventilen utlöser (om den nu gör det).
« Senast ändrad: 30 sep-13 kl 21:20 av sɹǝpuɐ »

Peeteer

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 04 dec-15 kl 05:34 »
Kallt är nog snarare 20 grader eller därunder. 40 grader är kanske normal temperatur i elementen när du har shuntat för lågt värmebehov när det är ganska varmt ute på vår och höst.

Hej anders.
Jag har samma problem. Men när du skriver "kallt tryck" är det trycket man har innan man måste elda igen? Jag måste elda när min acc tank är på ca 40 grader annars får jag kallt inne. Är då mitt kalla tryck 40 grader ?
Jag brukar ha el patronen ställd på 40 grader så de inte ska bli kallt hemma då jag ibland är borta några dagar. ska jag endå justera trycket i trycktanken på ett kallt system ( 20 grader eller lägre? )

torbjorn

• Medelpad
« Svar #14 skrivet: 04 dec-15 kl 06:50 »
Det "kalla" trycket är det man kan mäta upp när systemet är helt utkylt, alltså då vattentemperaturen överallt i systemet är t ex mellan 0 och +20 grader. Med andra ord den temperatur man har på sommaren om man inte har eldat på ett par veckor.

Det som sɹǝpuɐ skriver förtjänar att upprepas, nämligen att tryckvariationerna blir mindre (och därmed blir det också mindre kritiskt vilket tryck man håller i anläggningen) ju större expansionskärlet är i förhållande till anläggningens vattenvolym.

När du skriver att det blir kallt inne då temperaturen i tanken är under 40 grader, upphör då vattencirkulationen till elementen eller är temperaturen upptill på dem fortfarande nära aktuell temperatur i tanken? Någon skillnad mellan olika element i huset eller beter sig alla likadant?

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 04 dec-15 kl 19:25 »
För att få igång ett värmesystem bra brukar det behövas att hela värmesystemet är varmt och att det är så mycket snurr på cirkulationspumparna som det går. Så titta på pumparna, det brukar gå att öka varvet på dom. För det kan vara kallvattenproppar i systemet som gör att du får luftfickor. När du luftar ska du inte bara lufta så länge det kommer luft, utan du ska lufta till det kommer varmt vatten. Det kan bli ganska mycket vatten, så du får fylla på systemet flera gånger. Skruva upp alla termostaterna på elementen så du får en bra genomströmning. Så brukar det gå bra. 
kretslopp

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #16 skrivet: 21 jan-16 kl 13:05 »
har du luftning i toppen på tankarna?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Dela detta:

* Inloggade just nu

223 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser