Du måste mäta exakt (på metern iaf) hur högt upp högsta punkten i värmesystemet befinner sig över manometern. Trycket skall sedan vara ca 0,1 bar per meter plus ca 0,1-0,2 bar. De där 0,1-0,2 baren är till för att det säkert skall vara övertryck även när systemet är kallt.
Trycket när systemet sedan blir varmt beror på hur stort expansionskärl du har, och hur mycket vatten det är i systemet. När vattnet värms upp ökar volymen och mer av expansionskärlet tas i anspråk. Sätter man in extra tankar måste man oftast sätta in ett extra expansionskärl, eller ett större. Det finns formler som säger exakt hur stort expansionskärl du minst behöver för en viss vattenvolym. Men sedan skall du också ha rätt förtryck i expansionskärlet. Förtrycket skall vara precis så högt att expansionskärlet är tomt (eller nästan tomt) när systemet är kallt, och det är lägst tryck. Det går knappast att ha för stort expansionskärl, men däremot kan man ha för litet. Att ha fel förtryck kan ge samma effekt som att man har för litet expansionskärl. Det som då händer är att trycket stiger för mycket när systemet blir varmt. Antingen går det då något sönder eller så öppnar en säkerhetsventil och släpper ut vatten. Om säkerhetsventilen öppnade så att det rann ut vatten blir troligen trycket för lågt senare när systemet blir kallt, och det kan då suga in luft.
Eftersom du vet att trycket inte stiger över 1,3 bar så är det troligen inget problem med för högt tryck. Men kanske du inte har kollat att värma upp hela systemet ordentligt?
Här finns en bra artikel om slutna expansionskärl:
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=11&id=34&artlang=svLuften går ut ur vattnet när vattnet blir varmt. Och tillbaka in i vattnet när det blir kallt. Om det står luft i systemet.
Så det du behöver göra är att elda och värma upp hela systemet, samtliga tankar och öppna upp samtliga element och köra max varv på cirkpumparna. Och öppna shunten max.
Och hålla värmen i hela systemet en dag eller två. Elda så att det nästan kokar. Flera små brasor med någon timmes mellanrum för att hålla temperaturen hög överallt hela tiden.
Under tiden luftar du med någon timmes mellanrum och fyller på mer vatten så att trycket hela tiden ligger på vad som är normalt för varmt system. 1,3 bar tror jag du sa? När du luftar sjunker ju trycket lite. Eftersom du fyller på med kallt vatten så fyller du också på med mer luft. Det är därför du behöver hålla på en dag eller så för att lufta hela systemet. Efterhand som du luftar behöver du fylla på allt mindre vatten. Till slut kommer det ingen luft längre. All luft är borta ur systemet.
Då kan du låta systemet kallna igen. Det tar några dagar. Du kan då följa med på manometern och ha koll på att trycket alltid är ett par meter över högsta punkten i systemet. Alltså 0,1 bar per meter över manometern plus 0,1-0,2 bar. Gissa inte, utan mät.
Sjunker trycket för mycket, så att det blir undertryck på högsta punkten, så kan luft sugas in och allt får göras om igen. Orsaken kan vara att du har ett för litet expansionskärl eller hade för lite övertryck när hela systemet var uppvärmt. Eller att förtrycket var för lågt i expansionskärlet.
Sedan kan du vrida ner shunten igen och elda som vanligt. Luften är borta och kan inte komma tillbaka så länge du har rätt tryck och inte fyller på nytt vatten. Skriv ned vad manometern visar exakt när systemet är kallt. Eller rita ett streck med märkpenna. Minsta variation tyder på läckage någonstans.
När man gör reparationer eller förändringar eller fyller på mer vatten bör man lufta systemet igen omgående genom att elda upp och värma allt vatten igen, och fylla upp och trycksätta. Annars innehåller vattnet syre och elementen, acktankar och pannan rostar upp onödigt snabbt.