Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dödligt virus (newcastle) i Örebro/Kumla hönsen hålls inne  (läst 2654 gånger)

flindra

• -
Alla tamfåglar skall hållas inomhus enligt jordbruksverket.

http://m.sverigesradio.se/artikel/5662192?programId=159

sonja på slätten

• Halland
SV: Dödligt virus (newcastle) i Örebro
« Svar #1 skrivet: 03 okt-13 kl 08:27 »

Suck.... inte nu igen....
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

flindra

• -
« Svar #2 skrivet: 03 okt-13 kl 11:04 »
Men det är ännu så länge bara i Örebro man måste hålla fåglarna inomhus.

Citat från SVA:s hemsida:
Citera
Alla utegående fjäderfän och andra fåglar i fångenskap i Örebros kommun ska hållas inomhus tills vidare.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 03 okt-13 kl 12:46 »

Jag tänker på Nationalutställningen, som ju är hos min klubb i år.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

flindra

• -
« Svar #4 skrivet: 03 okt-13 kl 12:56 »
Jag tänker på Nationalutställningen, som ju är hos min klubb i år.

Ja hur gör ni med sånt?

Har inte så bra koll på sånt här med utställningar, eftersom jag ju håller en lantras.  ;)

flindra

• -
« Svar #5 skrivet: 03 okt-13 kl 14:11 »
Jag får hela tiden mail om att detta ämne flyttas, varför ligger det nu under Övrigt om höns? Det handlar ju om sjukdomar?

Sille

• Närke
« Svar #6 skrivet: 04 okt-13 kl 07:04 »
Någon som vet hur läge det kan ta innan vi får släppa ut hönsen igen?
Det är första året vi har höns, så jag är nybörjare när det gäller instängning och träliga sjukdomar..

johe71

« Svar #7 skrivet: 04 okt-13 kl 07:50 »
Någon som vet hur läge det kan ta innan vi får släppa ut hönsen igen?

de får komma ut igen när jordbruksverket är nöjda :)

tittar man på ett av de senaste fallet av newcastlevirus, som var i västra götaland 2011, så kom beslutet om att hålla fjäderfä inomhus den 28:e oktober, den 19:e december upphävde jordbruksverket beslutet om riskområde

Sille

• Närke
« Svar #8 skrivet: 04 okt-13 kl 10:29 »
Det är ju flera månader... Phuu! Måste man lyda???

scorpio_xri

• Oscar
    • Närke
« Svar #9 skrivet: 04 okt-13 kl 10:39 »
bor du i örebro kommun då? står ju inte länet så jag har mina ute..

Sille

• Närke
« Svar #10 skrivet: 04 okt-13 kl 10:49 »
Ja, tyvärr Örebro kommun, men tre km från gränsen till Lekebergs kommun.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #11 skrivet: 04 okt-13 kl 10:57 »

Nationalutställningen ställdes i senast 2011,  då på grund av Newcastle-virus.
 Men även om utställningen får hållas så kan den bli rumphuggen av att många utställare inte tillåts delta.

flindra

• -
« Svar #12 skrivet: 04 okt-13 kl 13:26 »
Om man tycker att det känns alltför hemskt att ha sina djur helt instängda kan man kanske dela av rastgården och sätta putsnät (om man inte redan har det) i väggarna och lägga en tättslutande pressenning på taket.

Jag har tänkt göra så om/när det blir sånahär regler i Östergötland. Då lägger jag en pressenning över rastgårdens tak så att inget vildfågelbajs kan komma in. Har redan putsnät i väggarna på rastgården. Om smittan är luftburen blir det en annan femma såklart.

Sille

• Närke
« Svar #13 skrivet: 06 okt-13 kl 20:56 »
Det låter som en bra ide att göra en "säkrad" inhängnad, men Jordbruksverket skriver:
"Hur sprids virus?
Newcastlesjuka smittar lätt, framför allt genom direkt och indirekt kontakt mellan fåglar men även indirekt via t.ex. människor, fordon, transportburar och redskap. Smittan kan spridas med vinden mer än 60 meter."
Tror ni att det är luftburet? Eller vad menar de?

johe71

« Svar #14 skrivet: 07 okt-13 kl 08:07 »
Tror ni att det är luftburet? Eller vad menar de?

några citat från en googlesökning
"Fåglar kan infekteras både genom inhalation av aerosoler eller genom intag av kontaminerat foder etc. [...]  Vindburen överföring på upp till 60 meter har förekommit."
" Newcastlesjukan är en allvarlig infektionssjukdom hos fjäderfän, som förutom att överföras vid direktkontakt också kan vara luftburen på kortare avstånd.  Sjukdomen bekämpas enligt direktiv 92/66/EEG genom slakt."

så, ja Newcastesjukan är uppenbarligen luftburen, och då räcker inte putsnät

råden om putsnät+tak kommer sannolikt från utbrottet av fågelinfluensa, då det var ok med en säker inhägnad... eftersom fågelinfluensa är inte alls är luftburen på samma sätt som newcastle

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #15 skrivet: 07 okt-13 kl 08:57 »
jaha då var vi här igen. Förra gången så var den här på Gotland och spökade. I över 3 månader om jag inte minns fel. Jag blir tokig! Jag har 84 fjäderfän och om nh kommer till ön så kommer jag inte kunna hålla dem instängda. då måste jag slakta ut dem. Hur kommer smittan till Sverige? Är det någon sadist som tar hit den i smyg?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
« Svar #16 skrivet: 07 okt-13 kl 09:41 »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

flindra

• -
« Svar #17 skrivet: 14 okt-13 kl 20:17 »
Nån som hört nåt mer om detta?

Ska åka till Örebro om några veckor. Får väl göra iordning en balja med Virkon S-vatten som vi kan hoppa ner i med våra skor så fort vi kommer hem.

Sille

• Närke
« Svar #18 skrivet: 20 okt-13 kl 07:47 »
Har tyvärr inte hört något mer. Vi bor utanför Örebro och håller våra höns inne.
Hur brukar det gå till när ett utegångsförbud upphävs? Jag kollar dagligen Jordbruksverkets hemsida. Vad krävs för att utegångsförbudet ska upphävas? Är det en viss tid efter funnen smitta?

Ek

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 20 okt-13 kl 10:48 »
jaha då var vi här igen. Förra gången så var den här på Gotland och spökade. I över 3 månader om jag inte minns fel. Jag blir tokig! Jag har 84 fjäderfän och om nh kommer till ön så kommer jag inte kunna hålla dem instängda. då måste jag slakta ut dem. Hur kommer smittan till Sverige? Är det någon sadist som tar hit den i smyg?
Jag är rätt så övertygad att newcastle finns året runt i hela södra sverige.Det största problemet är att folk är så överrediga att dom lämmnar in massa döda duvor.Sen kan man undra över hygienen vid spannmålsmottagningarna.Jag lämmna spannmål där i höstas,både kajor och duvor hade fest kan man säga.vill nog till att det att det blir något fel där i foder processen.Känns som det borde vara en större fara för hönsindustrin än hobbyhönsbesättningarna..

Dela detta:

* Inloggade just nu

122 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser