I lördags tyckte jag att min ena unghöna (4,5 mån) såg lite tjock ut vid fotlederna och jag blev genast orolig för fotkvalster och kollade alla. Ingen annan hade nåt och hönan såg inte direkt fjällig ut utan det var mest det att hon var lite svullen ffa på insidan av fotleden och hornplåtarna såg ju inte helt släta ut pga det. Hon hade inte ont, jag kände och klämde, böjde foten och tårna och hon reagerade inte alls. Jag bestämde mig för att behandla bara henne och min ena dv.kochin som ev kunde vara ngt fjällig där det växte lite fjädrar på fötterna. Behandlade genom att smörja båda med Skillingarydsalva i söndags. I tisdags såg kochisen bra ut så jag tror att jag behandlade henne i onödan, och den första hönan såg också lite mindre tjock ut. Jag behandlade båda igen på morgonen. Såg fina ut igår kväll, inget konstigt.
Men i morse när jag kom ner var hon lite hispig och ville inte fångas varpå jag upptäckte att hon är sårig precis där jag tyckt att hon sett svullen ut, på insidan av leden. Vad ska jag göra nu?
Jag släppte ut henne med dom andra för hon är pigg och så, men jag smorde henne inte såklart. Kan huden ha reagerat på salvan? Har hon pickat på sig? Hon är högste hönset så tror inte att nån annan pickat på henne. Kochisen som jag också smort ser jättefin ut så hon har inte reagerat på salvan. Kan det vara nåt annat som orsakat svullnaden och det hela från början och som sen utvecklats till det här?
Ska jag låta henne gå ute med dom andra eller riskerar jag att det kommer in smuts då? Jag kan ju stänga in henne i hönshuset eller ta in henne till mig men vet inte om det behövs?
Såhär ser foten ut. Ett rosa sår och huden runt om är ljusgul och lossnad. Precis samma område var det som var lite tjockt i lördags.