Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min hönas fot - svullnad och sår, vad är det?  (läst 4802 gånger)

Vild

• -
Min hönas fot - svullnad och sår, vad är det?
« skrivet: 02 okt-13 kl 12:57 »
I lördags tyckte jag att min ena unghöna (4,5 mån) såg lite tjock ut vid fotlederna och jag blev genast orolig för fotkvalster och kollade alla. Ingen annan hade nåt och hönan såg inte direkt fjällig ut utan det var mest det att hon var lite svullen ffa på insidan av fotleden och hornplåtarna såg ju inte helt släta ut pga det. Hon hade inte ont, jag kände och klämde, böjde foten och tårna och hon reagerade inte alls. Jag bestämde mig för att behandla bara henne och min ena dv.kochin som ev kunde vara ngt fjällig där det växte lite fjädrar på fötterna. Behandlade genom att smörja båda med Skillingarydsalva i söndags. I tisdags såg kochisen bra ut så jag tror att jag behandlade henne i onödan, och den första hönan såg också lite mindre tjock ut. Jag behandlade båda igen på morgonen. Såg fina ut igår kväll, inget konstigt.

Men i morse när jag kom ner var hon lite hispig och ville inte fångas varpå jag upptäckte att hon är sårig precis där jag tyckt att hon sett svullen ut, på insidan av leden. Vad ska jag göra nu?

Jag släppte ut henne med dom andra för hon är pigg och så, men jag smorde henne inte såklart. Kan huden ha reagerat på salvan? Har hon pickat på sig? Hon är högste hönset så tror inte att nån annan pickat på henne. Kochisen som jag också smort ser jättefin ut så hon har inte reagerat på salvan. Kan det vara nåt annat som orsakat svullnaden och det hela från början och som sen utvecklats till det här?

Ska jag låta henne gå ute med dom andra eller riskerar jag att det kommer in smuts då? Jag kan ju stänga in henne i hönshuset eller ta in henne till mig men vet inte om det behövs?

Såhär ser foten ut. Ett rosa sår och huden runt om är ljusgul och lossnad. Precis samma område var det som var lite tjockt i lördags.

Vild

• -
SV: Min hönas fot - svullnad och sår, vad är det?
« Svar #1 skrivet: 02 okt-13 kl 18:53 »
Hennes sår har inte blivit värre under dan, ser inte infekterat ut eller så. Hon verkar inte ha rört det heller. Däremot är hon nu ljust gul på samma ställe på andra foten som om huden ska lossna där med. Ingen med ideer?

FM

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 02 okt-13 kl 21:19 »
Själv har jag lite svårt att se hur det ser ut från denna bilden. Är hon svullen under foten? Kommer det var om du pressar? Höns var är som en fast "ostmassa",  som kommer ut.  :-X
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 03 okt-13 kl 08:26 »
Jag har sett liknande.  Och det har berott på att hönan har blivit hackad på foten av en annan höna på sovpinnen.  Det kan vara lite noga med vem som får sitta bredvid vem, och detta kan vara ett sätt att få en oönskad granne att flytta på sig. Hönan undviker att bli hackad på huvudet genom att vända bort det,  men fötterna blir ju kvar att hacka på.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Vild

• -
« Svar #4 skrivet: 03 okt-13 kl 09:44 »
Tack för svaren. Hon är inte svullen längre, tror att den där svullnaden jag upplevde egentligen var huden som var sådär gulaktig och ojämn. Och hon är inte varig. Tänkte också på fotböld förut men det verkar inte så. Mer som att huden är skadad, som när man bränt sig eller liknande - eller gått och skavt dom mot varandra men det ser inte ut som att hon gör det när hon går. Det var inga nya sår idag, men hon har ju smuts i det första såret och är lite gulaktig på huden även på en tå där nu. :/ Usch, tänk om det sprider sig? Kan det vara svamp förresten??

Hon sitter bredvid tuppen när hon sover, dom är syskon från samma kläck och håller ihop jämt. Tänkte inte på det men han kan ju förstås picka på henne även om jag inte sett honom bete sig så. Men konstigt då att han bara rör insidan av fötterna?

Tycker ni att jag ska tvätta såret eller riskerar hon eller nån annan att vara på det då? Ska jag sätta henne själv på natten (kan dela av hönshuset) eller liknande?

Vild

• -
« Svar #5 skrivet: 03 okt-13 kl 14:08 »
Mailat sva och de kunde inte svara på vad det var. Trodde inte på kalkben eller frysskada, men ev infektion. Rådde mig att tvätta, hålla henne inne och se till så att såret läker. Om det inte blir bättre snabbt ska jag kontakta veterinär för behandling.

Dela detta:

* Inloggade just nu

214 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser