Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite akut: Ska jag verkligen låta hantverkarna slipa mitt nya fina golv??  (läst 6234 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Väl förankrade kortlingar.

Alltså, det är fullt möjligt, att de reglat upp på rätt håll. Standard på gamla hus, brukar vara golvbjälkar tvärs över bredden och sedan golvbrädorna i husets längdriktning.

Så är det i vårt hus från 1850. Där originalgolven finns kvar ligger de i husets längdriktning.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Broberg

• Gäst

Så jäkla irriterande. Jag vet inte hur mycket jag läst och försökt sätta mig in i all för att försöka ha koll och kunna styra så att allt blir som vi vill ha det och så missar jag i alla fall att säga något explicit om golvreglarnas riktning och så slår det på något så märkbart som hur golvplankorna ligger. Jag är långt från någon perfektionist men det är ju ingen liten detalj precis utan kommer vara väldigt märkbart. Vet inte vem jag är mest arg på nu, dem eller mig själv. Men jag fattar bara inte hur man ska kunna anlita hantverkare utan att själv vara fackman och bli nöjd i slutändan.

Man får ta ledigt och vara med. Koka kaffe och baka kakor. Det är nog enda sättet, om man inte känner dem mycket väl.

Broberg

• Gäst
Så är det i vårt hus från 1850. Där originalgolven finns kvar ligger de i husets längdriktning.

Jo och personligen, så hade jag inte ändrat sådant, även om något rum skulle vara kort, i husets längdriktning. Att de ligger på det hållet känns som det naturliga, tycker jag.

malarmaster

• Småland
alltså,jag har 30 års erfarenhet av bygg och 20 år av byggnadsvård men detta med golvplank o riktning verkar få fatta.
alla trägolv i ett hus SKALL ligga tvärs golvbalkarna vilket i praktiken innebär i husets längdriktning.
detta under förutsättning att huset inte är påbyggt o tillbyggt på alla håll.

i ett nybygge blev det tidspress då ägaren skulle flytta in o det var akut då han annars hade fått sova på gatan.
3 olika firmor jobbade med inläggning av brädgolv. nog var det en firma som la sitt tvärs de andra.
nu var underlaget betong så inga balkar fanns men nog skall man kolla hur huset ligger.
besiktningsmannen underkände deras läggning med motiveringen fel riktning och de fick göra om.
nu lärde sig nog den snickaren att 1. gå ut o kolla längdriktningen på huset. 2. samråd med de andra på bygget .

alltså,man skall inte behöva speca en upphandling med självklara saker,fast i ditt fall hade det tydligen behövts.
kompetenta? möjligen som snickare men inte byggnadsvårdare.
alla vet att ett handhyvlat golv slipas inte.(vad är då vitsen med handhyvlingen?) 
huruvida golvet skulle spikats i not,skruvats eller spikats uppifrån beror ju mycket på vilket intryck golvet skall ge.
spikning uppifrån med smidda spik var ju vanligt före 1840-1850.är huset  i den tidsepoken är det rätt metod.
spikning i not gjordes då fabrikstillverkade spik blev allmänt tillgängligt,skruvning är en modern metod och har väl egentligen inte tillämpats mer än de senaste 20-25 åren.
dock är det en bra metod om man vill kunna ta upp golvet enkelt igen.
golv som skulle fungera som undergolv (dvs om man hade typ linoleum eller korkmattor på) spikas alltid uppifrån. ulf

mmeo

• Östergötland
Tack återigen för alla svar! Vi får lösa det med hantverkarna på något sätt och försöka fokusera på det positiva nu när gjort är gjort. Köket i stort blir nog bra och det är ju ett snyggt golv, om än att jag skulle föredragit det åt andra hållet och spikat. Och jag lär mig mycket på köpet, mycket tack vare er.

Vad som skulle vara tidstypiskt rätt är svårt att säga tycker jag. Jag vet inte riktigt hur gammalt huset är heller. Det är registrerat som byggt 1909 men det är i alla fall inte helt rätt. När vi rivit i trossbotten nu så står det skrivet på några golvplankor som använts som undergolv (ohyvlade) att de är lagda 1883. Detta undergolv är inte spikat med smidd spik. Visste inte att man la linoleummattor så tidigt men annars vet jag inte vad man kan tänkas ha haft på det golvet. Där ursprungligt golv finns kvar/är synligt (främst på övervåning) är det gamla koniska breda plank spikade med smidd spik. Det kanske tyder på att huset är ännu lite äldre än 1883? Den gamla dåliga trossbotten var också spikad med smidd spik. I vilket fall blir det ju inte så tidstypiskt med ett modernt kök, även om vi försöker göra det så i stil med huset som vi tycker är rimligt.

TW

• Finland
Här i trakten var det vanligt förr att lägga in plankgolvet löst. Plankorna var minst 1 3/4 tum tjocka och kilsågade. De var och fästa i varandra med trähälar med en meter mellanrum i kanterna.  Ingen spont. Sista plankan mot väggen var förståss lös utan hälar. Om någon planka senare började vrida sig eller knarra så slog man in enstaka handsmidda fyratumsspikar där det var nödvändigt men i princip låg golvet löst på bjälkarna. Det är väldigt praktiskt då man renoverar att bara kunna plocka ut golvet och åtgärda det som skall åtgärdas och så plockar man in det igen.

Det finns många sätt man kan lägga ett golv på. Själv är jag ingen vän av slipade golv men alla människor tänker olika.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

malarmaster

• Småland
Tack återigen för alla svar! Vi får lösa det med hantverkarna på något sätt och försöka fokusera på det positiva nu när gjort är gjort. Köket i stort blir nog bra och det är ju ett snyggt golv, om än att jag skulle föredragit det åt andra hållet och spikat. Och jag lär mig mycket på köpet, mycket tack vare er.

Vad som skulle vara tidstypiskt rätt är svårt att säga tycker jag. Jag vet inte riktigt hur gammalt huset är heller. Det är registrerat som byggt 1909 men det är i alla fall inte helt rätt. När vi rivit i trossbotten nu så står det skrivet på några golvplankor som använts som undergolv (ohyvlade) att de är lagda 1883. Detta undergolv är inte spikat med smidd spik. Visste inte att man la linoleummattor så tidigt men annars vet jag inte vad man kan tänkas ha haft på det golvet. Där ursprungligt golv finns kvar/är synligt (främst på övervåning) är det gamla koniska breda plank spikade med smidd spik. Det kanske tyder på att huset är ännu lite äldre än 1883? Den gamla dåliga trossbotten var också spikad med smidd spik. I vilket fall blir det ju inte så tidstypiskt med ett modernt kök, även om vi försöker göra det så i stil med huset som vi tycker är rimligt.
nej,att det är byggt 1909 behöver inte stämma då det oftast är det årtalet som taxeringen sätts på i ett gammalt hus.
det är mitt också men jag vet att det är byggt 1870-75 då järnvägen byggde huset till tjänstebostad,dock ej SJ utan en privatbana.
sedan skall man veta att byggmaterial återvanns,dvs man tog äldre material när man byggde nytt.
gångjärnen till mina fönster är t.ex en tidig 1800-tals modell,möjligt att fönstrena också är äldre än huset,takbalkar kommer från ett äldre bygge samt två innerdörrar är 1700-tals modell.
så för att forska i hur gammalt ditt hus är kan man gå in på lantmäteriet o kolla när platsen bebyggdes.

linoleum mattor kom redan på 1800-talets slut och var poppis fram till 40-talet,sedan kom diverse nya material,däribland plast.
kriget satte ju fart på forskning om nya material och kemindustrin kom igång på allvar. ulf

mmeo

• Östergötland
Tack för mer intressant info från er båda! Bra tips om att kolla med lantmäteriet, för lite nyfikna är vi.

Hundens Husse

• Västergötland
Tack för mer intressant info från er båda! Bra tips om att kolla med lantmäteriet, för lite nyfikna är vi.

Gård & Torp hade en artikel för inte så länge sen (nummer 7/2012) med många tips om var man kan lära sig mer om sitt hus. :) Kan rekommenderas!
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

201 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser