Tack återigen för alla svar! Vi får lösa det med hantverkarna på något sätt och försöka fokusera på det positiva nu när gjort är gjort. Köket i stort blir nog bra och det är ju ett snyggt golv, om än att jag skulle föredragit det åt andra hållet och spikat. Och jag lär mig mycket på köpet, mycket tack vare er.
Vad som skulle vara tidstypiskt rätt är svårt att säga tycker jag. Jag vet inte riktigt hur gammalt huset är heller. Det är registrerat som byggt 1909 men det är i alla fall inte helt rätt. När vi rivit i trossbotten nu så står det skrivet på några golvplankor som använts som undergolv (ohyvlade) att de är lagda 1883. Detta undergolv är inte spikat med smidd spik. Visste inte att man la linoleummattor så tidigt men annars vet jag inte vad man kan tänkas ha haft på det golvet. Där ursprungligt golv finns kvar/är synligt (främst på övervåning) är det gamla koniska breda plank spikade med smidd spik. Det kanske tyder på att huset är ännu lite äldre än 1883? Den gamla dåliga trossbotten var också spikad med smidd spik. I vilket fall blir det ju inte så tidstypiskt med ett modernt kök, även om vi försöker göra det så i stil med huset som vi tycker är rimligt.
nej,att det är byggt 1909 behöver inte stämma då det oftast är det årtalet som taxeringen sätts på i ett gammalt hus.
det är mitt också men jag vet att det är byggt 1870-75 då järnvägen byggde huset till tjänstebostad,dock ej SJ utan en privatbana.
sedan skall man veta att byggmaterial återvanns,dvs man tog äldre material när man byggde nytt.
gångjärnen till mina fönster är t.ex en tidig 1800-tals modell,möjligt att fönstrena också är äldre än huset,takbalkar kommer från ett äldre bygge samt två innerdörrar är 1700-tals modell.
så för att forska i hur gammalt ditt hus är kan man gå in på lantmäteriet o kolla när platsen bebyggdes.
linoleum mattor kom redan på 1800-talets slut och var poppis fram till 40-talet,sedan kom diverse nya material,däribland plast.
kriget satte ju fart på forskning om nya material och kemindustrin kom igång på allvar. ulf