Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken vaktel har jag köpt?  (läst 1794 gånger)

Johan1983

• Halland
Vilken vaktel har jag köpt?
« skrivet: 30 okt-13 kl 08:51 »
Jag kom hem med ett antal japanska jumbovaktlar idag.
Åtminstone så såldes dom som det.

Grejen är den att när jag vägde dom så väger dom runt 70 gram.
När mina vanliga japaner var i samma ålder så vägde dom betydligt mer.

Skillnaden är väl annars att mina, egenhändigt kläckta är uppväxta med kalkon pytte och dessa med vanligt startfoder.

Familjen kallar dom för cirkusfåglar eftersom dom kan hoppa jättehögt och flyga riktigt bra jämfört med mina tidigare fåglar

Kan ni som har vaktlar runt tre veckor väga era eller med erfarenhet säga om mina vaktlar är annorlunda?

Jag lurar nästan på om dom är kineser

De flesta är vitfärgade

Kanin-Eva

• Dalarna
SV: Vilken vaktel har jag köpt?
« Svar #1 skrivet: 30 okt-13 kl 10:09 »
Har inga vaktelbebisar just nu men har vägt och fört bok på de kullar jag hade i somras. Tyvärr har jag inte vägt vid 3 veckor men vid 2 veckor har medelvärdet (taget på 4 kullar) legat på 88 g. Alltså betydligt större än dina för de växer ju ganska rejält på en vecka.

Mina vägde i medeltal 265 g vid 5 veckor. Därefter gallrade jag ganska hårt på storlek så att de vuxna vaklarna kommer att väga ca 350 g.

Jag ger mina Svenska foders fågelstart som är något mellan kalkonstart och kycklingstart.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Johan1983

• Halland
« Svar #2 skrivet: 31 okt-13 kl 00:14 »
Dom är ju ynkliga. Kineser kan väl inte para sig med japaner?
Dessa känns nästan som en hybrid

Vad tror du om dessa fåglar?
Är det typiskt såna som sållas bort när det kommer till att ta avelsägg på dom?

Vissa säger att "äkta" japaner är rätt små.
Kanske dessa är mer trogna ursprunget?

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 04 nov-13 kl 22:40 »
Dom är ju ynkliga. Kineser kan väl inte para sig med japaner?
Dessa känns nästan som en hybrid

Vad tror du om dessa fåglar?
Är det typiskt såna som sållas bort när det kommer till att ta avelsägg på dom?

Vissa säger att "äkta" japaner är rätt små.
Kanske dessa är mer trogna ursprunget?
De kan inte korsa sig nej.
Det kan inte vara europeisk vaktel du fått tag på då? om de är viltfärgade?
Lägg in bild vett ja.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Johan1983

• Halland
« Svar #4 skrivet: 12 nov-13 kl 00:10 »
Det bör vara japanska. Det verkar som att dom bara var undernärda. Dom var exempelvis inte uppfödda med pytte utan ett annat start eller allfoder.
När dom kom till mig har dom börjat äta upp sig. På bara någon vecka så blev 60-70 gram 170-180'gram.
Nu ser dom ut som mina vanliga japaner

Mobergskan

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 25 nov-13 kl 23:58 »
Vaktel på 70g och hoppar... kan tyda på att du fått tag på "orginalet" den som bara blir 130-200g.
En kines är betydligt mindre än japaner har spetsigare näbb och gula ben, men hoppiga ;)

Johan1983

• Halland
« Svar #6 skrivet: 28 nov-13 kl 20:34 »
Vaktel på 70g och hoppar... kan tyda på att du fått tag på "orginalet" den som bara blir 130-200g.
En kines är betydligt mindre än japaner har spetsigare näbb och gula ben, men hoppiga ;)

200g and going kan jag säga :-)
Dom har vuxit till sig rejält, men dom var allt små cirkusfåglar som inte bara hoppade utan även kunde klättra upp för soffryggar etc.

Jag har kineser som jag har har kläckt fram och jag har också erfarenhet av japaner sedan innan, men det var att dom var så små. jag har förstått nu att stackarna var undernärda. jag kläckte inte fram dom själv och har således inte gett dom så bra start eftersom jag inte har haft dom. Men när dom kom till mig så ökade dom säkert med 10g om dagen :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

177 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser