Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hon dog knall fall! Vad kan det varit för fel?  (läst 810 gånger)

Isbjörn

• Småland
Hon dog knall fall! Vad kan det varit för fel?
« skrivet: 01 nov-13 kl 00:54 »
En utav våra Antwerpen hönor (kläckt april 2013) dog knall fall nu ikväll!

Vi lade märke till att hon var lite hängig och ihopburrad i onsdags, men hon drack och hängde med övriga fyra som höll sig nära och sov även på pinnen med dem så vi tänkte att det var bäst att avvakta, idag/torsdag så var hon dock ännu hängigare och inte med alls, hon orkade inte sitta på pinnen utan satt på gallret över bingen vid 16 tiden så vi tog in henne och satte henne i en papegojbur i trapphuset (svalt och kattfritt), gav henne lite sockervatten (med ett sugrör) och hon pratade lite men såg slö och ihopburrad ut. Hörde sedan hur hon flög upp i buren, gick för att kolla och då hade hon munnen öppen, slängde sig framåt mot botten och fjädrarna i nacken reste sig som en våg, vingarna åkte ut, benen bak och sedan dog hon tvärt. Det gick så fort att vi inte hann avliva henne med andra ord. Såg ut som kramp/kvävning.

Vi kollade extra noga nu när hon var död och fjäderdräkten såg kanonfin ut (de har precis ruggat), man kunde inte se någon ohyra alls, benen var också jättefina och kroppen kändes normal i "hullet", kloaken såg fin ut. Nu är vi dock inte vana vid höns utan papegojor! Hon har inte varit snorig eller svullen i ögonen och har heller inte nyst. Eftersom de var 5 st så kan jag inte säga säkert hur avföringen från just henne sett ut tidigare, men när jag städat hönshuset (dagligen) så har det inte funnits något att anmärka på.

Det vi misstänkte var att det skulle kunna vara något med kloaken/stopp/ägg för hon har tryckt ner rumpan ett par gånger på ett sätt som de andra inte gjort men det kändes tomt mellan benen och kloaken ser som sagt fin ut MEN hon bajsade klar vätska när vi precis tagit in henne och när hon dog så rann det klar vätska ur hennes mun.

Detta är första döda hönan så vi blev väldigt ställda och att öppna henne kändes för mycket så vi lade henne i soptunnan.

Övriga 4 (1 tupp 3 hönor) såg vid kvällsstängingen ut som vanligt! De har runt 10 + i hönshuset, det enda som finns att anmärka på är att luftfuktigheten varit lite hög nu under hösten, men det är den även ute här, (vi har en extra mottagare till väderstationen i hönshuset). Den här lilla gruppen har varit aktiv och problemfri tills i onsdags, så det känns så tråkigt. Vi skaffade dem i slutet utav sommaren så vi har inte haft dem så länge, de har ännu inte börjat värpa.

Nu hoppas jag att jag inte ska behöva uppdatera med fler döda höns...

Dela detta:

* Inloggade just nu

107 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser