Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Køpte unghøns med kalkføtter  (läst 1067 gånger)

Nina W

• Värmland
Køpte unghøns med kalkføtter
« skrivet: 02 nov-13 kl 16:56 »
Jag har køpt två nya trevliga genbanks-Hedemorahøns från ett stælle. Tyværr så har dom kalkføtte æn fast dom ær unga. Borde jag læmna tillbaks dom? Spridningsrisk annars? Låter kanske konstigt att jag inte la mærke till det hos uppfødaren men det var kvæll och hon hade ingen lampa i hønshuset. Vi gick ut med ficklampor och hæmtade dom.
« Senast ändrad: 02 nov-13 kl 17:42 av Nina W »

Vild

• -
SV: Køpte unghøns med kalkføtter
« Svar #1 skrivet: 03 nov-13 kl 10:30 »
Om du inte vill ha höns med kalkben så ring och be att få lämna tillbaka dom. Jag råkade köpa två hönor (i dagsljus) med misstänkt kalkben. Är nybörjare och tittade inte ordentligt på dem. När jag upptäckte det bad jag att få lämna tillbaka dom då jag precis börjat med höns, är okunnig och har mycket att lära som det är. Det kändes som en dålig start att behandla kalkben på höns som dessutom var ganska svåra att fånga för mig. Säljaren hade inte vetat att fötterna såg ut så, hon var väldigt tillmötesgående och tog tillbaka dom direkt.

Kalkben är ju annars något som går att behandla så man måste inte lämna tillbaka djuren om man känner att det är värt det. Det smittar ju dock eftersom att kalkben beror på ett kvalster som sprider sig via sittpinnar, golvströ osv. Så har hönsen varit i hönshuset bör du sanera det samt behandla dina andra djur tillsammans med de synligt drabbade.

zeina66

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 03 nov-13 kl 10:36 »
Hej.
En väninna gjorde likadant. Hon gör ALDRIG om det misstaget. Kalkben är inte bara kalkben. Det är ett smittsamt kvalster som kan vara besvärlig att bli av med.

Min väninna tvättade med såpa, torkade benen, borstade försiktigt av lösa skorpor och smorde sedan in benen med Tenutex var 7 dag. Det blev 8 behandlingar och sen var han tuppen fri från dessa äckliga kvalster.

Det finns massa olika huskurer men kom ihåg att behandla med medel som tar död på kvalster.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Nina W

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 03 nov-13 kl 18:30 »
Jag har pratat med uppfødaren och hon tar tillbaks dom. Hon inte haft høns længe så hon hade væl helt enkelt inte lært sig vad kalkben ær. Jag visste det, men inte hur smittsamt det tydligen ær. Jag får hoppas mina øvriga har sluppit undan. Hopp finns før de två nya ær inte riktigt med i gænget æn utan har hållit sig før sig sjælva æn fast dom inte blivit mobbade.

Nu får det ræcka med de jag har och så hoppas jag på naturlig førøkning næsta år istællet.

Vild

• -
« Svar #4 skrivet: 03 nov-13 kl 21:34 »
För säkerhets skull - även om du inte vill sanera så smörj iaf sittpinnarna med matolja och även fötterna på dina höns. Kvalstren sprider sig via strö och sittpinnar så de behöver inte vara nära varandra för att smitta. Matolja kostar inte mycket, är enkelt att smörja på och gör ingen skada, och har du tur då så kväver du de eventuella kvalster som kan ha bosatt sig hos dina höns. :)

Nina W

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 08 nov-13 kl 03:25 »
Jag har smort in allas ben med salsyvaselin med lite teatraoil. Stædat en del men inte mockat ut. Dom ville inte gå ut før det var regnigt och dom blir så oroliga om jag mockar så jag tænkte att det kan ju vænta. Næsta vecka blir det storstædning och ny insmorning.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 08 nov-13 kl 12:42 »
Matolja kostar inte mycket, är enkelt att smörja på

Nej, det är inte enklelt att smörja på… För man måste fånga de jäkla hönsen först!  ::)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Nina W

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 09 nov-13 kl 04:18 »
Hur enkelt som helst att fånga dom då det ær mørkt. Man tar med sig en ficklampa och lægger den ifrån sig så att den inte lyser direkt på dom. Gør man så ser dom en inte och det ær bara att plocka ned en i taget och metodiskt smørja in ben o føtter och sedan varsamt sætta tillbaks den på pinnen igen. Klart dom muttrar lite och undrar vad som står på men værre æn så ær det inte.

Vild

• -
« Svar #8 skrivet: 09 nov-13 kl 19:53 »
Nej, det är inte enklelt att smörja på… För man måste fånga de jäkla hönsen först!  ::)
Tja, beror kanske på. :p Mina höns är ganska trygga med folk. Och tar man dom på nattpinnen är det ännu enklare. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

191 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser