Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna som haltar och välter.  (läst 3898 gånger)

evabenke

Höna som haltar och välter.
« skrivet: 08 nov-13 kl 11:40 »
Hej alla! En av våra små Hedmorahönor (3 månader) började förra helgen att halta. Benet ligger liksom framåt och hon har svårt med balansen. Hon var ute med de andra och åt och deltog i hönstillvaron i hönsgården. Då vi tänkte att hon behövde vila sitt ben har vi låtit henne vila några dagar i en kattbur med vatten och foder stående i hönshuset, men vi kan inte se att benet förbättrats. Hon äter och verkar pigg så vi tror inte hon är sjuk. Benet verkar inte brutet, inte heller har hon något sår på ben eller fötter. Kan det vara höftleden som hoppat ur och kan man i såfall göra något åt detta? Hon verkar inte ha ont är heller inte uppruggad. Finns det någon som ge ett tips? Vi vill helst inte  ta bort henne. Tacksam för snart svar/Eva och Benke

sonja på slätten

• Halland
SV: Höna som haltar och välter.
« Svar #1 skrivet: 08 nov-13 kl 11:54 »
Det låter väldigt likt Mareks Sjukdom. Typiska symptom och typisk ålder.
Läs om den på SVA-s hemsida.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

evabenke

« Svar #2 skrivet: 08 nov-13 kl 14:51 »
Tvivlar ändå på att det är Marek. Inga andra tecken än att hon inte belastar benet utan lägger det framåt och att hon gärna ligger ner. Hon kan röra benet och har inte fått några andra tecken som tyder på Marek på dessa fem dagar. Någon som kan något om höftledsluxation hos hönor?

Rise

• Jämtland
    • Petrussiverts
« Svar #3 skrivet: 08 nov-13 kl 16:38 »
Hej, jag har ett liknande problem. I går morse hittade jag en hedemorahöna på golvet, nedanför pinnen. Hon satt på golvet. Dagen innan hade jag tänkt på att hon satt länge och tittade på mig när jag höll på med en grej ute och senare inne i hönsgården satt hon också medans alla andra sprang omkring. Jag såg dock inte ifall hon gick på något speciellt sätt i förrgår och var inte orolig för något.

Att hon satt på golvet på morgonen tyckte jag dock inte var normalt, jag vet att hon satt på pinnen på kvällen innan, så då tog jag henne till ett annat rum. Nu har det gått två dagar och hon är likadan. Hon kan inte resa på sig. Hon försöker inte ens att resa på sig, när jag försöker få henne att stå och gå så viker sig benen bara.

Jag har givetvis tänkt på att det kan vara Marek, hon är 6 månader och det är tydligen vanligt att det bryter ut då, men enligt symtomen på Marek så ska de äta och dricka som vanligt, och min höna varken äter eller dricker. Jag har tvångsmatat henne så att hon inte ska dö av svält. Enligt marek symtomen verkar det också som om hönan ska börja halta och dra benet efter sig, men min höna var som vanligt tills att benen helt plötsligt slutade att fungera. Hon har inte huvudet på sned heller, utan hon ser ut precis som vanligt, som en ruvande höna. Hennes vingar fungerar också och enligt mark så brukar den ena vingen förlamas.

Jag har läst att det finns andra sjukdomar med förlamningsssymtom men de verkar mest drabba äldre höns och vara väldigt ovanliga.

Jag tog över en två veckor gammal kyckling i våras som jag en dag hittade liggandes helt snett med benen åt olika håll och kippandes efter andan och alldeles uppsvullen vid hjärtat. Misstänkte att det var Marek för den kycklingens symtom tyckte jag stämde bättre med Marek och jag avlivade henne/honom. Den kycklingen blev så dåligt bara över en timme, hade den ute i en bur själv och märkte plötsligt att pip pip ljudet hade tystnat. Läste att är det små kycklingar så blir ofta sjukdomsförloppet så plötsligt. Eftersom den kycklingen levt utan mamma tänkte jag också att den kanske hade sämre förutsättningar.

Men vad gäller den här hönan så är jag så osäker. Man ska ju avliva vid minsta misstanke men man vill ju inte avliva i onödan. Så jag undrar om någon här har haft en höna med liknande symtom som min som har blivit bättre? Kan den ha selenbrist? Vitaminbrist? Varför äter den inte?

evabenke

« Svar #4 skrivet: 09 nov-13 kl 08:55 »
Nu har vår lilla höna gått till "de sälla jaktmarkerna" med lite assistans. Vi försökte ge henne tid för återhämtning iaf och det känns bra mitt i det trista.

Livia

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 26 nov-13 kl 02:54 »
Allt tyder på marek, tråkigt, jag har nu själv blivit drabbat med exakt samma symptom. Haltar, släpar först ena benet sedan de andra, tappar ner vingen m m. Tyvärr inget att göra, inget botemedel enligt SVA.

Dela detta:

* Inloggade just nu

110 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser