Hej, jag har ett liknande problem. I går morse hittade jag en hedemorahöna på golvet, nedanför pinnen. Hon satt på golvet. Dagen innan hade jag tänkt på att hon satt länge och tittade på mig när jag höll på med en grej ute och senare inne i hönsgården satt hon också medans alla andra sprang omkring. Jag såg dock inte ifall hon gick på något speciellt sätt i förrgår och var inte orolig för något.
Att hon satt på golvet på morgonen tyckte jag dock inte var normalt, jag vet att hon satt på pinnen på kvällen innan, så då tog jag henne till ett annat rum. Nu har det gått två dagar och hon är likadan. Hon kan inte resa på sig. Hon försöker inte ens att resa på sig, när jag försöker få henne att stå och gå så viker sig benen bara.
Jag har givetvis tänkt på att det kan vara Marek, hon är 6 månader och det är tydligen vanligt att det bryter ut då, men enligt symtomen på Marek så ska de äta och dricka som vanligt, och min höna varken äter eller dricker. Jag har tvångsmatat henne så att hon inte ska dö av svält. Enligt marek symtomen verkar det också som om hönan ska börja halta och dra benet efter sig, men min höna var som vanligt tills att benen helt plötsligt slutade att fungera. Hon har inte huvudet på sned heller, utan hon ser ut precis som vanligt, som en ruvande höna. Hennes vingar fungerar också och enligt mark så brukar den ena vingen förlamas.
Jag har läst att det finns andra sjukdomar med förlamningsssymtom men de verkar mest drabba äldre höns och vara väldigt ovanliga.
Jag tog över en två veckor gammal kyckling i våras som jag en dag hittade liggandes helt snett med benen åt olika håll och kippandes efter andan och alldeles uppsvullen vid hjärtat. Misstänkte att det var Marek för den kycklingens symtom tyckte jag stämde bättre med Marek och jag avlivade henne/honom. Den kycklingen blev så dåligt bara över en timme, hade den ute i en bur själv och märkte plötsligt att pip pip ljudet hade tystnat. Läste att är det små kycklingar så blir ofta sjukdomsförloppet så plötsligt. Eftersom den kycklingen levt utan mamma tänkte jag också att den kanske hade sämre förutsättningar.
Men vad gäller den här hönan så är jag så osäker. Man ska ju avliva vid minsta misstanke men man vill ju inte avliva i onödan. Så jag undrar om någon här har haft en höna med liknande symtom som min som har blivit bättre? Kan den ha selenbrist? Vitaminbrist? Varför äter den inte?