Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ströbröd i bröd?  (läst 2919 gånger)

takfönster

• Blanda ätbart med mångfald och lugn
    • Västergötland
Ströbröd i bröd?
« skrivet: 17 nov-13 kl 22:45 »
Går de tro?
Har massor av bröd i frysen ett fack fullt ifrån stressade tider och de känns fräscha men trött på dessa skalkar och vill göra nått av dom. Brödpudding har jag gjort och fattiga riddare fast då i ugnen och jag är inte sugen på varken äppelpaj eller krutonger eller bara Elvis steka det panera något lockar inytte heller då de är så mycket bröd.

Då blir de ströbröd om ingen har bättre förslag

Så nu undrar jag om de funkar att göra ströbröd av brödet för att sedan blanda det med mjölet för att baka nytt bröd? Har jäst och olika mjölsorter hemma som bara vill användas men blir inte av då de frysta trista brödet ger mig ångest
Nybörjare med odling i hallen utan fönster. Skriver från mob plus dålig på stavning. Bara en förvarning ;) Odling pausad pga flytt. Då blir det fönster och balkong odling i norr läge utan takfönster ;)

Uppdatering typ 10år senare. Har fortfarande takfönster men nu villa trädgård att odla i :)

kurt

SV: Ströbröd i bröd?
« Svar #1 skrivet: 18 nov-13 kl 04:24 »
Det går naturligtvis, möjligen blir hållbarheten sämre eftersom man samtidigt ympar brödet med mögelsporer

Det finns ju också både sallader och soppor som är baserade på just gammalt bröd

takfönster

• Blanda ätbart med mångfald och lugn
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 18 nov-13 kl 07:04 »
Vad menar du med mögel sporer? Brödet är inte gammalt, bara varit i frysen länge och de mesta åkte i innan de blev torrt
Nybörjare med odling i hallen utan fönster. Skriver från mob plus dålig på stavning. Bara en förvarning ;) Odling pausad pga flytt. Då blir det fönster och balkong odling i norr läge utan takfönster ;)

Uppdatering typ 10år senare. Har fortfarande takfönster men nu villa trädgård att odla i :)

kurt

« Svar #3 skrivet: 18 nov-13 kl 13:48 »
Vad jag förstod så gällde det bröd som varit ute i rumstemperatur som det har skurits av (de omnämns som "skalkar")? då har det naturligtvis redan börjat växa mögel, även om det ännu inte är så mycket att man ser det.

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/244/130.html

enigma77

• -
« Svar #4 skrivet: 18 nov-13 kl 19:13 »
Överlever mögel i ugnen? Trodde ett bröd som kom ur ugnen var "rent".
My Kik username is 'Enigma77' - add me!

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 20 nov-13 kl 08:51 »
Du kan göra typ "Crostini" av brödet.

Skiva, pensla med olja som du smaksatt med vitlök, örtkryddor, chili, salt, peppar eller vad du nu gillar.

Grilla i ugnen tills knapriga. Låt sen torka på eftervärmen.

Gjorde en laddning igår av gammalt bröd, kökade med hommos och oliver. 

Håller sig i en lufttät burk ett bra tag men hållbarheten är sällan en "issue" eftersom det går åt fort. Speciellt med vitlöksmajonäs att dippa i.

Dela detta:

* Inloggade just nu

153 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser