Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför är hon så blek om kammen?  (läst 6164 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Varför är hon så blek om kammen?
« skrivet: 19 nov-13 kl 21:37 »
Min halvårsgamla vita leghorn Lullan är alldeles blek om kammen och lite om slöret. Satte henne för sig själv med en gäng kycklingar för ett par veckor sedan för att se om hon värpte och det gjorde hon inte, så jag tänkte att hon säkert är lite sjuk. Då var hon inte så blek som nu, men nu värper hon, nästan varje dag. Och har inte blivit dålig på något sätt vad jag kan se. Hon är alltså fortfarande pigg och flygig som vanligt och värper som hejsan, men har ändå blek kam som hänger en del (vet inte hur mycket den ska hänga på henne som frisk, då hon är så ung och den vuxit mycket senaste månaderna). Tacksam för info om bleka kammar :) .
« Senast ändrad: 19 nov-13 kl 22:57 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

sonja på slätten

• Halland
SV: Varför är hon så blek om kammen?
« Svar #1 skrivet: 19 nov-13 kl 22:12 »
Hon kanske inte är ute  i ljuset  tillräckligt mycket.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 19 nov-13 kl 23:01 »
Kan de bli bleka av det?

Hon är en av dem som är ute mest. Vissa är nästan uteslutande inne och kurar nu, men hon är ute varje dag skulle jag tro. Vill verkligen inte hon skall bli dålig. Hon är den enda leghornhönan jag har - skulle gärna vilja ta kycklingar efter henne och tuppen så jag fick några till...
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 23 nov-13 kl 10:08 »
Ingen mer som har någon idé?

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
« Svar #4 skrivet: 23 nov-13 kl 20:32 »
Våra leghorn är också lite bleka tycker jag. Blekare än tidigare, de är bara 1,5 år. Pigga och helt som vanligt för övrigt, förutom att de inte värper just nu. De är lösa i trädgården några timmar om dagen och äter gräs m.m, får fri tillgång på foder, snäckskal, lite havre och vete och ibland frukt och matrester + B-vitaminer i vattnet. Borde inte vara vitaminbrist antar jag, det finns ju vitaminer också i fodret. Kanske kan det vara att det är så lite dagsljus just nu. Jag ser också att våra leghorns kammar har skrumpnat ihop lite efter senaste ruggningen i höstas, har blivit mindre. De hade alla hängande kammar förut men inte lika mkt längre...

Jag tror inte det är något att oroa sig för i alla fall.

Bilder på våra leghorn, rir och welsumer finns i min blogg:

http://chickensteps.wordpress.com

Hälsn. Katarina

http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 23 nov-13 kl 20:56 »
Kanske att Leghorn och liknande kräver mer  ljus för att få  röd kam  än andra raser?  Jag minns på den tiden vi köpte uttjänta burhönor,  de var närmast blekgrå om kammarna trots att de var i full värpning. Efter några veckor med utevisteles och försommarsol var de röda.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 24 nov-13 kl 20:33 »
Nä, får hoppas det inte är nåt fel. Det konstiga är att tuppen är ju jätteröd.. Men han kanske är ute mer då.

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
« Svar #7 skrivet: 28 nov-13 kl 23:08 »

Vår leghorn-tupp är också jätteröd om kammen, och slören... Hönorna är lite bleka fortfarande, kammen ser också lite torr ut men de börjar få lite större kam igen och lite mer färg igen. Väldigt pigga och fina för övrigt!
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 02 dec-13 kl 18:54 »
Okej. Men då behöver jag nog inte oroa mig låter det som :) . Torr i kammen ser hon inte alls ut, bara blek.

Dela detta:

* Inloggade just nu

118 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser