Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP! Brahma-höna attackerad av hund! Skadad  (läst 1877 gånger)

Ljus

• Västergötland
HJÄLP! Brahma-höna attackerad av hund! Skadad
« skrivet: 27 nov-13 kl 11:22 »
hej! Min ena Brahma-höna på 6 månader blev attackerad av en hund igår och den har slitit av huden på hela sidan av halsen så att muskeln är blottad! Det verkar som att hunden har fastnat med tanden i huden och dragit av den . Musklerna/muskeln är dock hela och det finns inga skador eller rispor där och alla blodkärl är också hela som sitter utanpå. Det är själva skinnet som är av.  Igår åt hon och pickade i höet som vanligt och drack vatten efter attacken.

Ringde veterinären på en gång som sa att jag ska tvätta det öppna såret med Hibiscrub- Klorhexidindiglukonat ( tvål som har använder vid operationer)  två gånger om dagen samt skölja halsen med Alsolsprit .  Han sa att så länge hon är uppe och går och inte står och hänger och verkar må dåligt så ska det gå att lösa!  Hönor är tåliga sa han och så småningom kommer det att bildas en hinna över muskeln och det kommer bli ny hud.

Har ni någon erfarenhet av stora sårskador på höns? Har de bra läkkött?  Kan jag ha värmelampan på så att hon kan ligga under den och värma sig? Eller ska den vara av så att det inte blir för varmt i såret?

Vet heller inte hur jag ska göra med fjädrarna. Nu ligger ju fjädrarna över halsen så att såret inte syns.  Om jag klipper av dem så kan det ju sticka in massa fjäderpennor i såret samt att såret får inget skydd eftersom att det är såpass stort och det kan komma in smuts och sågspån men samtidigt så ska ju såret luftas!  Veterinären sa ingenting om att klippa fjädrarna runt om men har läst på forum att man ska ta bort dem. Men såret är så stort så det känns inte bra att gå med blottad hals .

Alla tips som ni kan komma med mottages!

Torry

SV: HJÄLP! Brahma-höna attackerad av hund! Skadad
« Svar #1 skrivet: 27 nov-13 kl 11:41 »
Det kommer säkert att läka fint höns har bra läkekött. Tror inte du behöver klippa fjädrarna. Veterinären sa inget om nåt smärtstillande (metacam) hon borde ju ha ganska ont.
Lycka till
//Torry

Ljus

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 27 nov-13 kl 11:55 »
Nej, han sa ingenting om det men jag ger henne gärna om det finns som man kan ge till höns! Jag får ringa i eftermiddag igen och fråga om det går att skriva ut något till henne.

Just nu täcker ju fjädrarna hela halsen så såret syns inte förrän man lyfter på dom och då ser man ju att halsmusklerna är blottade.

Som tur är har jag en väldigt snäll tupp som också är väldigt fäst vid henne ( han går inte en meter ifrån henne) så dom har legat jämte varandra inatt på varsin sida om kompostgallret som jag har ställde in .

Hoppas på det bästa!

Torry

« Svar #3 skrivet: 27 nov-13 kl 12:02 »
Metacam har jag fått utskrivet som smärtstillande till mina höns bla efter en fotoperation. Så det ska funka fint. Vilken gullig tupp du har som passar sin höna så.
//Torry

Torry

« Svar #4 skrivet: 27 nov-13 kl 12:19 »
Här är en länk till en tråd om några skadade höns som klarade sig fint trots ganska fula bitskador.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=116920.60
//Torry

Ljus

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 09 jan-14 kl 14:13 »
Det gick jättebra med hönan ! Såret läkte riktigt snabbt , blev chockad över hur fort det läkte ! Tvättade med bakteriedödande tvål ( som man har vid operationer) och på med alsolsprit . Var helt läkt på ett par veckor :):)

Dela detta:

* Inloggade just nu

120 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser