Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna spårlöst borta (OBS: Väldigt skum historia)  (läst 3239 gånger)

Alminadora

• Halland
Höna spårlöst borta (OBS: Väldigt skum historia)
« skrivet: 04 dec-13 kl 22:03 »
Okej... Vi skaffade höns förra året (4 svenska dvärghöns). De har alltid varit väldigt hemmakära och är alltid inne i sitt lilla hus innan mörkrets inbrott. Hursomhelst - Igår kväll hände det. Två av fyra hönor borta. Jag och min mamma letade som galningar efter hönorna med ficklampor i mörkret, men förgäves. Vi bor på en tomt på 17000 kvadratmeter, så det var som att leta efter (två) nålar i en höstack, i beckmörker dessutom. Jag tycker ändå att det var väldigt skumt - om det endast var en höna det gällde hade det varit mer troligt att höken/räven/grävlingen eller vad som helst hade tagit den, men nu var det två, och i det fria kan de andra hönorna springa iväg hur lätt som helst om en av deras kompisar blir angripna.

Min teori blev att dessa damer helt enkelt hade lagt sig för att värpa ute i det fria, och sedan hade det blivit mörkt väldigt fort och de hade inte hunnit in. Det ligger väl i deras instinkt att inte gå ut i mörker?

Imorse kom en av de försvunna hönorna till rätta. Hon var utanför sitt hus, var våt och verkade rädd. Min mamma tog in henne och hoppfullt letade vi efter höna nr.4. Men icke.

Alltså, två hönor försvinner och en av dessa återvänder efter ca 12 timmar. Den fjärde är fortfarande förvunnen.  Det finns inga fjädrar som flyger runt, blod eller något annat tecken på att ett rovdjur skulle ha tagit den.
Å andra sidan blåser det väldigt mycket här just nu. Hon kanske t.o.m har blåst bort, hon är ju så lätt och liten. Den andra hönan kanske hittade tillbaka. Eller så ligger hon skyddad och trycker under nån buske. Hoppas jag.
  ??? :'(   

Finns det risk att den svälter ihjäl, att kråkorna tar den för att den är försvagad? Berätta allt ni vet, inklusive möjliga gömställen.

Xoot

• Gäst
SV: Höna spårlöst borta (OBS: Väldigt skum historia)
« Svar #1 skrivet: 04 dec-13 kl 22:36 »
Inte helt uteslutet att hönan ändå kommer tillbaka. :)
Har läst historier tidigare om någon veckas väntan men det är så klart långsökt om dagarna går.

Räven släpar gärna iväg sitt byte så fjädrarna kan vara svårare att hitta då.
Blåser det på bra så tar vinden många fjädrar också.

Har ni inget hägn som hönsen håller sig inom?
Här har iofs också varit rovdjur men om hönsen är utanför så vet vi att det då beror på annat än själva hönsen.

Har ni gräsmatta överallt? En tomt på nästan 2hektar är inte att leka med.  ;D
Ena åkern här är på 2hektar och helljuset på bilen når inte över fältet. Sprang ni med ficklampor? ;D

Alminadora

• Halland
« Svar #2 skrivet: 05 dec-13 kl 00:20 »
En vecka?! Hinner inte hönan bli rejält försvagad och mager? Hur mycket mat hittar hon så här års egentligen?

Ett rovdjur är möjligt, dock tror jag inte det. Varför försvann två hönor liksom?

Jo, vi har en liten utebur åt dem. Nu får de hålla sig inne i den och inte gå omkring fritt, vi är helt enkelt rädda att de ska blåsa bort, det är så gott som storm här så jag oroar mig för min förvunna höna såklart.

Nej, det är inte gräsmatta, det är ganska vilt. Skog, buskar och snår. Ja, vi sprang omkring med ficklampor i över en timme båda två. Just då blåste det inte så mycket, men det kändes nästan som en typisk sen ur en sckräckfilm.

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 dec-13 kl 00:30 »
Jag vet inte hur det ser ut där du bor.
Men här har vi mer eller mindre +10grader om dagen och kallare nattetid men inga minusgrader.
Gröna ängar och fina gräsmattor samt mycket skog att sprätta i, fint för höns. :)

Den miljön är inte farlig för en höna att leva i under en vecka.
Höns är ganska duktiga fodersökare genom sitt ständiga pickande och sprättande.

Men du, hur ser buren ut? :)
Vanligt är ju ett hönshus med ett hägn utanför.

Annars har ni förlorat en höna helt enkelt. Ni får prova sätta ut lite fällor och se om det nappar.

Flemming

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 05 dec-13 kl 00:37 »
Kom att tänka på hönsen i Trelleborgs Stadspark,dom är frigående men sover tydligen uppe i parkens träd på nätterna.
Tittade ni även uppåt när ni letade ?

Fram med ficklampan,ut och leta med en gång,ju förr desto bättre !

Vi som sitter här och glor,kan hålla tummarna så länge...
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Alminadora

• Halland
« Svar #5 skrivet: 05 dec-13 kl 01:06 »
Tack för svaren!

Tja, jag har redan varit ute och letat lite snabbt idag. Träden lät lite intressant. Roligt att du sa det, idag när jag letade pep det från ett av träden och jag lyste med ficklampan. Det visade sig dock vara två grenar som gneds mot varandra och gav ifrån sig ett "pipande" ljud. :(

Troligast är dock att hon har sökt skydd i marken med tanke på hur mycket det blåser just nu. Prognosen för vädret ser ju inte så bra ut tyvärr. Tack och lov är det ju ganska varmt.

Buren är som en liten utehängnad från deras hönshus.

Jag skulle vilja gå ut och leta igen, men det är ju väldigt sent och jag har skola imorgon. Jag hänger här istället och hoppas på användbara svar.

Jag hoppas att hon lyckas gömma sig undan faror med sitt goda kamouflage. Hon är brun precis som alla löven som är på marken, svårare för höken att hitta, men dock svårare för mig med.
Det finns åkrar och ängar bredvid tomten, dock två vägar också. Om hon nu lyckats villa bort sig ända dit är det ju inte så bra. Håller hon sig inom tomtområdet tror jag hon är säker för det mesta, tror t.o.m hon fortfarande lyckas hitta maskar i marken.

Skulle det funka om jag la ut lite välbekant mat åt henne här och var för att på nåt sätt "leda henne rätt"?

Flemming

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 05 dec-13 kl 01:18 »
"Jag hänger här istället och hoppas på användbara svar"
Dom användbara svaren har gått och lags sig...
Tycker du skall titta ut en sista gång innan du lägger dig och en snabb runda innan det är dags för skolan.
Om det fungerar med lite "lockmat" det vet jag inte men det är värt ett försök
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 05 dec-13 kl 04:56 »
I mörker håller en höna sig tyst och stilla. Endast om hon sitter i ett träd han du få syn på henne. Kylan är inga problem de närmaste veckorna. Hon hittar mat också, annars kommer hon hem när hon blir hungrig.
Ska du leta så får du göra det när det är ljust. Du kan ju locka på henne eller göra ljud med foderskopan eller något annat hon känner igen, men jag tror hon hittar hem om hon vill.

Och visst KAN hon ha blivit rävmat och visst KAN höken eller någon hund tagit henne. Men hon kan lika gärna komma traskande som om inget hänt om några dar.
« Senast ändrad: 05 dec-13 kl 05:07 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 05 dec-13 kl 09:20 »
Höns som utsätts för en rovfågelsattack springer och gömmer sig, trycker, och de är då otroligt svåra att finna. I mörker omöjliga skulle jag vilja säga om de inte är kritvita.  Viltfärgade som dina är svåra även i dagsljus.
Kan nämna att jag tillbringade en timme med att leta i mörkret efter en FULLVUXEN GÅS!!! som skrämts in i buskagen, och detta på bara något tusental kvadratmeter.
Förgäves.  Men nästa morgon gick hon där utanför gässens koja.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Alminadora

• Halland
« Svar #9 skrivet: 06 dec-13 kl 05:13 »
Nu är det väl så gott som kört för min lilla höna? Har varit snö-orkan hela natten och vi hade strömavbrott, vet inte hur många timmar. Men orkanen har pågått i minst 7 timmar här och verkar inte ha några planer på att upphöra. Har kollat till hönshuset flera gånger om natten för att försäkra mig att den inte vält. Vinden fick mitt hus att skaka och det kändes som om taket skulle rivas bort. Det är stora iskristaller på fönstren och ibland hör man hur saker krockar mot dem.

Jag får hoppas att inga träd är upprivna iallafall, och nu har jag slutat att hoppas allt för mycket på att min lilla söta höna ska dyka upp, väldigt troligt att hon har blåst bort :'(

Håning

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 dec-13 kl 05:32 »
Har inte något rovdjur taget din höna så tror ja nog att hon reder sig .

Alminadora

• Halland
« Svar #11 skrivet: 08 dec-13 kl 18:43 »
Hej igen! Historien fick ett lyckligt slut iallafall. I går kom min höna tillbaka! Det var mitt på dagen och min pappa ser hur en höna plötsligt är utanför buren trots att buren är stängd. Det var den fjärde hönan som sprang längs buren och ville in  ;D

Jag blev otroligt glad och hon fick komma in. Som jag har oroat mig för henne, helt i onödan! :-[ Det går ju ingen nöd på henne, haha. Borta i 5 dagar mitt i den vildaste storm. När vi öppnade dörren åt henne rusar hon in och verkar överlycklig över att vara hemma igen efter sitt lilla äventyr.  :)

När vi öppnade dörren åt de andra sprang resten av flocken ut, men hon stannade kvar inne, ensam. De andra hade ju varit tvungna att vara inne medan det var storm så dem ville ju självklart ut, men höna nr. 4 var helt klart trött på utelivet  ::)

Tack för alla tidigare svar! De hjälpe att lugna ner en orolig hönsägare :) De flesta av er hade ju rätt också, återigen - Tack! ;D

Torry

« Svar #12 skrivet: 08 dec-13 kl 18:47 »
Åh, vad roligt att hon var oskadd.  :)
//Torry

Hængur

• Småland
« Svar #13 skrivet: 08 dec-13 kl 19:04 »
Tänk om hon nu visste hur många forumläsande människor hon gladde. Höns är kanske mycket roligare än vad de själva tror.  Det var i alla fall en liten tapper höna i blåsvädret.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #14 skrivet: 08 dec-13 kl 20:11 »
:D
Och kan vi med detta anses fått bekräftat att HÖNOR BLÅSER INTE BORT!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #15 skrivet: 08 dec-13 kl 23:51 »
Grattis!

Av nyfikenhet, hur ser hennes kam ut? Är den enkel, roskam eller något annat? För att sova utomhus i snöstorm låter annars som ett bra sätt att få förfrusen kam på...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Flemming

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 10 dec-13 kl 23:13 »
:D
Och kan vi med detta anses fått bekräftat att HÖNOR BLÅSER INTE BORT!
Nja,tror mer på att vinden har vänt och hönan har blåst tillbaka  ;D

Hur som helst så är vi glada för att Alminadoras höna är tillbaka och hoppas den håller sig hemma...

Dela detta:

* Inloggade just nu

197 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser