Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp med deformerad bröstkorg  (läst 2110 gånger)

Doccan

• Hälsingland
Tupp med deformerad bröstkorg
« skrivet: 08 dec-13 kl 14:55 »
Slaktade några 6-månaders tuppar idag och en av dem såg lite konstig ut när jag väl flått honom. Bröstbenet är liksom vridet åt ena sidan och tittar man inifrån så ser det ut som om "bröstkorgen" (eller vad man kallar det på höns) har sjunkit ihop lite på ena sidan. Vad kan det här bero på.

Tuppen i fråga har varit lite sävlig ett tag och eftersom andra tuppar i den flocken varit lite halta och burriga (de har vi tagit bort) så misstänkte jag marek. Men gör Marek att kroppen blir deformerad?

Haglund

• Värmland
SV: Tupp med deformerad bröstkorg
« Svar #1 skrivet: 08 dec-13 kl 15:55 »
Tycker mig minnas att jag läst nånstans här på alternativ att för smala sittpinnar kan ge deformerade bröstben  ???
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

Doccan

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 08 dec-13 kl 16:14 »
Vi har ganska breda sittpinnar till den här gruppen, tror vi har använt oss av läkt. Och eftersom detta är första gången jag stött på fenomenet, har slaktat överblivna tuppar i några år nu, så inbillar jag mig att det måste bero på nåt annat. Eller?

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 08 dec-13 kl 21:38 »
undrar om det s-formade bröstbensfenomemet kan vara ärftligt med, har gotlandshöns där flera tuppar har haft det så.
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Doccan

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 22 dec-13 kl 08:34 »
Ja, ärftligt kan det kanske vara då den här tuppen är av en helt ny ras för mig införskaffad i våras. Hoppas det var så enkelt. Har känt och klämt på den kvarvarande tuppen av samma sort, men inte känt nåt konstigt på honom.

Tack för svaren!

Doccan

Smajsan

• -
« Svar #5 skrivet: 22 dec-13 kl 13:56 »
Hej!
Jag undrar vad som händer om dom får s- formade bröstben.
Lider dom av det?
Hur vanligt är det?
Och är det mest tunga raser som får det?

Vad har du för ras Doccan?

Undrar för det finns många åsikter om hönsens sneda bröstben. Och varför dom uppkommer.Om det är att de sitter på pinnar för tidigt eller om det är ärftligt.
Nyfiken  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Doccan

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 22 dec-13 kl 14:11 »
Smajsan, min tupp var stor Wyandotte. Och om det var pga bröstbenet den var klen och sävlig vet jag ju inte men det är mycket möjligt.

Har Houdaner också men har aldrig sett fenomenet hos nån av dem.

Doccan

Smajsan

• -
« Svar #7 skrivet: 22 dec-13 kl 14:22 »
Jag har också tunga raser. Det som är svårt är att inte ge dom en pinne att sitta på tidigt.
Dom vill ju upp på pinne tidigt.
Mina har än inte fått sneda bröstben trotts tidig introduktion av pinne. Kanske ren tur  :P
Så det är kanske en viss ärftlighet med?

Jag har faktiskt fått en naturruvad höna med krokiga tår. Så det finns helt klart i arvet. Kanske då även sneda bröstben.
Men om dom inte lider av det så kanske det inte gör så mycket med sneda bröstben?
Men såklart ska det vara raka bröstben som man eftersträvar.
Vad tror du om inavel?
En vild gissning  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Doccan

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 23 dec-13 kl 13:57 »
Om denna tupp skulle ha närbesläktade föräldrar har jag tyvärr ingen aning om. Köpte de som kycklingar. Men det skulle kanske kunna vara en anledning. Har tyvärr ingen erfarenhet om hur inavel bland höns visar sig. Har fått uppfattningen att de är ganska okänsliga för det.

Men det kanske nån annan har koll på?

Doccan

Skränge

• Tuppen Knut med några av hans damer.
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 09 jan-14 kl 23:13 »
Jag såg också att en av mina ungtuppar ( kinda) hade sned bröstkorg när vi slaktade den.
Han var för övrigt frisk på alla vis så det var en riktig suprise när vi fick se det. Det vi tänkte var om den hade blivit trampad eller hackad på när den var nykläckt och då haft " mjukt" skelett som blev snett?! Men den verkar aldrig lidit av det vad vi kunnat se iaf.

Ronny

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 09 jan-14 kl 23:52 »
Fenomenet snett (s-format) bröstben kan ha två förklaringar. Det kan bero på att kycklingar suttit tidigt på en vass eller för smal sittpinne. Lite grövre naturgrenar är bra även för deras fötter. Det kan ha ärftlig disposition. Vanligen lider de inte av det. Tunga raser kan nog få större problem än lätta, men det kan förekomma på höns av alla raser/blandraser. Vad man kan göra åt denm ärftliga biten, är att känna på avelstupparna så deras bröstben är rakt. Det är lätt att känna.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

129 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser