Har haft en höna som varit hängig, men piggnat på sig. Nu undrar jag vad det kan ha varit för fel på henne. Ju mer jag läser om olika sjukdomar ju nojigare blir jag.
Hon är köpt som "tonåring" dvs ca ett halvår gammal i somras och hade enligt uppgift troligtvis inte lagt några ägg. Hösten kom och fortsatt inga ägg. Sedan låg hon i redet lite titt som tätt precis som några av de övriga och vips så var där ett ägg. Vem som lade det vet jag dock inte. En kväll var hon inte på pinnarna utan jag hittade henne i utegården i ett hörn i kall och hård blåst. Lyfte in henne i ett rede och dagen efter började hon se hängig ut. Gick lite bredbent med hängande rumpa men åt och drack precis som de andra. Låg ner ofta och ville inte flyga upp på pinnarna bredvid de andra. Satte henne i egen bur ett par dagar med värmelampa och hon blev till synes lite bättre.
Dock fick jag se att hon drog sig undan något och låg ner när de var utomhus så jag satte henne isolerad igen och fick Esbetre av en granne som hade det hemma. Behandlade henne och hon blev bättre. Men om det var isolering och värmelampa eller Esbetren kan jag inte svara på. Satte tillbaka henne med de andra men hon ville fortfarande inte riktigt flyga upp på pinnarna utan parkerade i en hög med hö på golvet. En morgon hittade jag två ägg på den platsen, men om det är hennes kan jag inte svara på. Nu är hon pigg och som vanligt igen... Vad tusan var det?
Till saken hör att någon av de andra hönorna (och kanske även denna?) bajsar gulaktigt och löst. Är det alltid så att de har någon superläskig sjukdom om de bajsar gult?
De äter eko-värpfoder, havre, fodermajs och såklart snäckskal. De får våra matrester såsom makaroner, ris, bröd osv.
Någon?