Jag har funtat på luft-luft värmepump, hur mycket låter dom och funkar det om man bara använder den till att hålla frostfritt när jag inte är här? Lönsamt är det nog knappast i dagsläget, men funderar väl lite löst att slippa storstan såsmåningom.
De flesta luftvärmepumpar går inte att ställa in på lägre innetemp än +16 °C, vissa dyra typer har ett s k grundvärmeläge som ger +8 °C. Anledningen till detta är att det kan bli problem med avfrostningen av utomhusdelen om det är så kallt inne att det inte finns någon värme att ta av under den korta tid avfrostningscykeln körs.
Om man har regelbunden tillsyn på stället och kan gripa in och avfrosta manuellt vid behov, så är ett sätt att utnyttja den timerfunktion de flesta luftvärmepumpar har för att köra den bara t ex 8 timmar per dygn då det är måttligt kallt ute.
Men jag vill inte rekommendera en luftvärmepump som enda värmekälla till ett hus som står utan tillsyn flera veckor åt gången, risken är för stor att konstigheter händer som gör att den slutar fungera. T ex kan man aldrig helt utesluta risken att utomhusdelen fryser igen totalt om det är extremt konstigt väder (tänk busväder, omkring nollgradigt, byig vind, underkylt regn osv).
En lösning kan förstås vara att ha en luftvärmepump som håller t ex +8 °C kompletterat med elradiatorer ställda några grader lägre, så de inte går igång alls så länge värmepumpen fungerar och räcker till.
Se till att ett enda elfel inte kan göra både elradiatorer och värmepump strömlösa samtidigt. Mata dem från olika faser och helst via separata jordfelsbrytare.
Kolla också att värmepumpen verkligen startar om av sig själv efter strömavbrott och kommer ihåg temperaturinställningen. Vissa mindre lyckade typer ställer sig i standbyläge och måste slås på manuellt med fjärrkontrollen efter ett strömavbrott, andra glömmer temperaturinställningen och ställer sig på ett standardvärde, t ex 22 °C.
Även de allra sämsta luftvärmepumparna (då tänker jag på lågprismodeller för 10-15 år sedan som egentligen inte alls var avsedda för svenskt klimat) brukar fungera åtminstone ner till -5 °C. Man ska dock ha klart för sig att värmeeffekten avtar ju kallare det blir ute, diagram eller tabeller över detta brukar finnas med i manualerna. Vissa typer stänger av sig helt och hållet vid t ex -15 °C, andra fortsätter gå hur kallt det än blir och lämnar den värme de eventuellt klarar att ge.