Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var läsa om värma med sol  (läst 1221 gånger)

lasseroth

• -
Var läsa om värma med sol
« skrivet: 06 jan-14 kl 10:41 »
Jag är verkligen inte tekniker, men efter att hittat detta forum, mycket som är intressant. Via här kom jag till Youtube som har massor med sidor om solpaneler.
Solpaneler av aluminiumburkar och dito med vattenflaskor m.fl. Genomgående för alla uppfinnarjockarna  är deras entusiasm och pratgladhet.
Tyvärr är detta inte kopplat till en bra förberedelse inför inspelning med t.ex. ett manuskript.
Man pratar fritt och rörigt bara. Jag tycker mig inse att om solen kan värma vatten och man sedan kan lagra värmen, ja då bör man ju kunna få längre och jämnare uppvärmning.
Dock, vatten är ju bra på att lagra värme, men det betyder ju också att den lagrar kyla.
Exempel, minusgrader på natten bör ju göra att de uteelement som solen skall värma blir mycket kalla och
först måste få temperaturhöjning innan de kan börja värma.
En luft/luft- panel typ med aluminiumburkar verkar ju när solen lyser enbart och en backventil kan ju hindra återflöde.
Jag skall renovera ett garage och använda som verkstad.
Eftersom jag bor i Frankrike och har fler soltimmar, det kunde varit roligt att haft alternativ til vanliga elelement.
Min tanke var/är ett antal svartmålade vattenburna element,
inbyggda i reflekterande isolerade lådor  + cikulationspump + gammal 300 liter (strippad från isolering) varmvattenberedare inne i garaget som accumulator.
Min tanke är då att även om det är kallt så är vattenmängden ute liten i förhållande till innemängden + att den ju befinner sig i en isolerad låda.
Det borde väl kunna ge en ordentlig nettovinst?
Har Ni tips i allmänhet, tips på PEDAGOGISKA youtubfilmer, annan text, ritningar?
Tack på förhand.

Gottfrid

• -
SV: Var läsa om värma med sol
« Svar #1 skrivet: 06 jan-14 kl 12:10 »
Det finns kurser att gå för att få lära sig att bygga solfångare,och bra böcker på både biblioteket och i handeln. Dina svarta element tror jag inget på. Utan du köper kopparrör som du bygger utav vilket man sedermera monterar på svart aluminiumplåt med glas över.

wd-68

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 06 jan-14 kl 13:32 »
massor av information finns här: http://www.builditsolar.com/

lasseroth

• -
« Svar #4 skrivet: 06 jan-14 kl 19:24 »
Tack för era svar.
Jag tror och hoppas någon kan ha nytta av dem.
Själv var jag alltför tidigt ute med min fråga tror jag.
Jag gick runt och kollade på tomten idag
Jag har skämmigt nog inte insett att jag bor bakom ett berg
Ingen sol såhär års på min tomt.
Åtminstone nte förrän mycket sent på eftermiddagen.
Detta bör väl betyda att jag besvärat i on  ödan och för detta ber jag om ursäkt.

Gottfrid

• -
« Svar #5 skrivet: 06 jan-14 kl 19:29 »
Kunskap är bland det lättaste att bära.Du kanske flyttar eller spränger bort berget och då är du förbered .Ligger berget i söderläge??

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #6 skrivet: 06 jan-14 kl 22:12 »
Tack för era svar.
Jag tror och hoppas någon kan ha nytta av dem.
Själv var jag alltför tidigt ute med min fråga tror jag.
Jag gick runt och kollade på tomten idag
Jag har skämmigt nog inte insett att jag bor bakom ett berg
Ingen sol såhär års på min tomt.
Åtminstone nte förrän mycket sent på eftermiddagen.
Detta bör väl betyda att jag besvärat i on  ödan och för detta ber jag om ursäkt.

Attans då.
Inte ens på taket på huset?
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

lasseroth

• -
« Svar #7 skrivet: 07 jan-14 kl 09:34 »
Nej, ingen sol någonstans.
Naturligtvis massor av sol när den står högt i Juli/Augusti, men då vill man ju snarare ha kyla

Dela detta:

* Inloggade just nu

179 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser