Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sprucken vedspis  (läst 10604 gånger)

marinelady

• Uppland
    • Som det är så hamnade du här
Sprucken vedspis
« skrivet: 10 jan-14 kl 19:29 »
Hej, jag hyr ett hus för närvarande och har här turen att ha en mycket trevlig vedspis i köket. Någon gång har någon eldat i ugnsdelen i den och när jag idag städade ur ugnen såg jag att botten i ugnen var sprucken.. vi pratar om en spricka på ca 7cm. Går det bra att fortsätta elda i vedspisen? Den har troligtvis blivit tokeldad i någon gång för även uppe på ugnsplattorna finns det 2 korta sprickor men inget som sänkt funktionen. Nu oroar jag mig mest för sprickan i ugnen.

Stämmer det att röken går över ugnen och sen ner över bortre kanten och ut under ugnen?
Ångra inget du kan ändå inte göra det ogjort!

Broberg

• Gäst
SV: Sprucken vedspis
« Svar #1 skrivet: 10 jan-14 kl 19:35 »

Stämmer det att röken går över ugnen och sen ner över bortre kanten och ut under ugnen?

Ja. Och om det är drag, så det funkar att elda alls, så kommer röken att fortsätta ut och inte in i ugnen genom sprickan.
För det är väl en sju centimeter lång spricka och inte en sju centimeter bred?

Fast om spisen är toppansluten, med ett rör uppepå, så går röken vidare upp bakom ugnen och ut där.

marinelady

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 10 jan-14 kl 20:40 »
Det är absolut drag nog, och tacksam är jag för det när termometerns röda stråk kryper neråt. Sprickan är 7cm lång, det känns som metallen buktat sig troligtvis vid upphettning och då spruckit, går det att laga sprickan på något smidigt sätt som jag kan tipsa hyresvärden om ifall jag får problem?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 10 jan-14 kl 20:55 »
Är den spruckna delen av gjutjärn eller stålplåt?  Om det är stålplåt så bör nästan vilken klåpare som helst kunna klara att svetsa igen sprickan, men om det rör sig om gjutjärn så kan det vara svårare att göra en permanent lagning, då kanske man får nöja sig med att försöka smeta igen den med avgaspasta eller liknande.  Det är alltid svårt att svetsa i gjutjärn, det krävs en duktig svetsare för att det ska bli bra, och om det rör sig om gammalt gjutjärn som har utsatts för eld och rök i många år och kanske inte är av bästa kvalitet från början så kan det vara helt omöjligt att svetsa.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 10 jan-14 kl 21:06 »
Om man lägger på eldfast bruk på ugnen (som inte lär finnas där nu) kan det hålla då?

Hur är det med pannkitt? Kanske kombinerat med en plåt som läggs över sprickan. (Har aldrig jobbat med pannkitt.)

Vad är OK om man vill laga mat i ugnen?

Kan den spruckna delen av ugnen finnas som reservdel?

Har man verkligen eldat i ugnen? Hur gör man då? Tja kanske om röken går ut genom den där sprickan då.
Eller har man bara eldat hårt i spisen, eventuellt eldfast bruk på ugnen har lossnat, ugnsplåten har eldats ur och sen spruckit.

Själv eldade jag sönder en Husqvarna 727. Eldade under en tid både i brännkammaren och i askutrymmet under den. Fronten blev skev och släppte i ett hörn. Det rök in, vilket blev akut en vinterkväll när jag kom till stugan i 20 minus. Försökte elda. Det rök in. Blev tvungen att vädra ordentligt. 20 minus ute och 10 minus inne. Hade av nån anledning dåligt med elelement i stugan just då. Något strejkade visst. Men jag hade ett 2 kW-element med i släpkärran och klarade natten med det. Vill minnas att det var en trettondagsafton. Dj-a dålig trettondagsafton.

Broberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 jan-14 kl 21:19 »
Var väl ugnsbotten som sprickan är i? På ugnstaket ska det vara bruk, så där tätar det sprickor. Man ska inte överdriva sådant där. Tänk på hur otät hällen är, med alla dess ringar, plattor och bitar, som bara ligger löst och utan perfekt passform.
På min justerar man draget med en specialring och -platta, som ger olika mycket tjuvdrag.
« Senast ändrad: 11 jan-14 kl 00:40 av Pentti Linkola »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 10 jan-14 kl 22:53 »
Jag har en 25-30 cm lång spricka i kaminen, och det brinner bra ändå ;D Sekundärluft kallas det med finare ord :)

emil.jönsson

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 11 jan-14 kl 00:19 »
Jag har ett 3cm stort hål i sidan på min kamin, men jag eldar ändå för det ryker ju inte in...Eller jo, lite i början men bara man får den lite varm slutar den ;)

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 11 jan-14 kl 00:37 »
Och min kamin är inte tät mellan stosen och skorstenen. Jag har bara ställt kaminen på plats och knuffat bak den men det är nog någon tiondels mm glapp eller något sådant emellan. Och den ryker aldrig in ett dugg, skorstenseffekten fixar det problemet.

Gottfrid

• -
« Svar #9 skrivet: 11 jan-14 kl 01:50 »
Min ugn var inte tät heller.Men jag vill inte ha läckage .Läckage är ofta boven till dåligt drag,vilket medför att det sotar mer.Därför köpte ja en tub pannkitt på Feltema och spruta i skarvarna.Spotta på fingret och slätade till.Så nu är det tätt.

marinelady

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 11 jan-14 kl 21:45 »
Underbart att höra om alla dessa spruckna hällar som funkar fin fint... ja så länge inte det ryker in via sprickan tänker jag inte lägga energi på den. Har i samma hus en gjutjärnskamin Husqvarna 28 som har gått om extra luft... vilket har lett till i temperaturer över - 10 bör man inte elda i den, draget är lite påverkat av att det dessutom saknas en luftventil in i rummet och kaminen är monterad på samma vägg som dörren in i rummet. Stackars kaminen får inte ens en rättvis chans när temperaturen stiger över 18 grader i rummet. Så där har vi en sprucken historia som inte fungerar som den ska..
Dock verkar min hyresvärd tro att tid och pannkitt kan funka så den ska få en dos nästa vecka när temperaturen kryper ner mot -20.

Men en annan fundering, känner någon igen att det kan finnas ett droppande ljud i en vedspis? Jag har lokaliserat de troligtvis till kammaren där man eldar och möjligen bakom någon av brännplåtarna. Någon som vet vad de kan bero på? Det går över efter dryg 2-4 minuter...

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 11 jan-14 kl 22:10 »
Men en annan fundering, känner någon igen att det kan finnas ett droppande ljud i en vedspis? Jag har lokaliserat de troligtvis till kammaren där man eldar och möjligen bakom någon av brännplåtarna. Någon som vet vad de kan bero på? Det går över efter dryg 2-4 minuter...
Kan det vara att det knäpper i materialen på grund av att de utvidgar sig av värmen? Det kan eventuellt låta som droppande.

marinelady

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 11 jan-14 kl 22:19 »
Absolut det kan det vara, eftersom spisen har ett ett ganska stort utrymme för ljudet att studsa runt i.

hans

• Dalsland
« Svar #13 skrivet: 11 jan-14 kl 22:26 »
Ach skit i det tikkandet elda på utav bara .... jag har sprängt en häll på en idun n1 och det small av bara helvete och min Norrahammar/Husqvarna är på god väg.....(hällen alltså) kanske är det rent av bra att du har fått den sprickan så släpper spänningarna lite kanske, eller så kanske hela huset exploderar.....skoja bara elda på du..... 

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 11 jan-14 kl 23:51 »
Spisarna är tåliga. Så mycket vattenkulor som åkt över plattorna när man var liten, tändhattarna far eldade upp och plattor som gick från rött till orange. Men den gamla husqvarnan höll ändå. Eller gammal föresten, "här är er moderna Husqvarna" stod det på det lilla häftet som låg i kökslådan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

194 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser