Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Uppland Dvärgchochin stor kräva  (läst 1710 gånger)

Hönan Agda

• Uppland
Uppland Dvärgchochin stor kräva
« skrivet: 15 jan-14 kl 14:35 »
Har några dvärgcochin hönor. De är 7 månader. En av dem har en apelsinstor kräva. Hon är lite framtung och vaggar när hon går, lite svårt flyga upp på sittpinnen nattetid. Annars pigg. Har försökt massera krävan morgon och kväll samt även givit henne några ml matolja.  Kan man göra något åt denna? Försvinner den av sig själv? Tacksam för alla svar om tips.

Wendy 1000

• Uppland
SV: Dvärgchochin stor kräva
« Svar #1 skrivet: 28 jan-14 kl 15:27 »
Vi har erfarenhet av en liten dv höna som hade en ca 2 dl stor kräva.Hon var mycket svag och en dag tog vi henne till veterinären där hon blev undersökt.Orsaken var att magmunnen slutat fungera och därför stannade födan i krävan istället för att pumpas vidare till magsäcken.Veterinären sa att dom kunde operera henne men att det var en stor risk att hon då inte skulle orka vakna ur narkosen och att det var hög risk att det även fast hon vaknade inte skulle klara sig.Så hon frågade om vi ville operera henne eller avliva.Vi valde avliva :'(,men detta var en ca 1 år gammal höna som redan innan hade genomlidit en mycket svår sjukdom och blivit behandlad men antibiotika.Så hon kanske redan var svag i grunden.
Men vi testade att blanda yoghurt med oliv olja och massera.
Jag önskar dig all lycka med den lilla pippin och hoppas värkligen att hon klarar sig bättre en våran Månalisa  :)
MvH W1

Wendy 1000

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 07 feb-14 kl 21:41 »
Hur går det med hönan?

Linnea-

• -
« Svar #3 skrivet: 08 feb-14 kl 08:33 »
Samma problem med en dv k tupp, krävan stor som en apelsin. Vi tog bort den direkt när vi såg att han började få problem. Vissa säger att man ska massera och ge olja men tror inte direkt det funkar i längden..

Hönan Agda

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 08 feb-14 kl 18:19 »
Hej och tack för fina svar. Hönan finns kvar och verkar inte må dåligt. Hon vaggar fram och tar för sig av maten utan problem. Krävan har inte minskat i storlek, snarare tvärtom. Masserar fortfarande och ger olja då och då, men verkar inte hjälpa. Ser jag att hon mår dåligt på något sätt får hon sluta sina dagar :'( Tills dess får hon gå kvar och skrota med sina syskon.

Wendy 1000

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 08 feb-14 kl 19:38 »
Hej och tack för fina svar. Hönan finns kvar och verkar inte må dåligt. Hon vaggar fram och tar för sig av maten utan problem. Krävan har inte minskat i storlek, snarare tvärtom. Masserar fortfarande och ger olja då och då, men verkar inte hjälpa. Ser jag att hon mår dåligt på något sätt får hon sluta sina dagar :'( Tills dess får hon gå kvar och skrota med sina syskon.

Jag vill bara tipsa om att ta bort henne från flocken,då hönor precis som med hästar kämpar in i det sist för att inte bli utstött från flocken.Hon kan alltså må väldigt dåligt även fast man inte ser det på henne då hon är rädd att bli hack kyckling losas hon som ingenting.Ta in henne och se om hon blir mer hängig men anars kan det vara att hon tror att du ska stöta ut henne om hon visar sig svag eller så mår hon helt enkelt bra.Men jag tror det bästa vore om du tog henne till en veterinär för att få det undersökt.
MvH W1

Hönan Agda

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 03 mar-14 kl 21:31 »
Jaha, så har det nu då hänt  :'(  Veterinär fick komma och ta bort min fina höna. Det blev inte bättre som jag hoppats på. När hon till slut fick ta vingarna till stöd för att gå var det ingen tvekan. Stackarn, fast hon visade sig inte sjuk. Åt och betedde sig som de övriga. Men det var nog det bästa i alla fall att hon fick somna ändå. Veterinären gav henne en spruta så det gick smidigt till.

karsan

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 04 mar-14 kl 11:48 »
Var det  en hönskunnig  veterinär?  Jag funderar på om det kan ha varit Marek - ibland börjar det med stor kräva. Att hon behövde stöd av vingarna låter som försvagade/förlamade ben.

Dela detta:

* Inloggade just nu

181 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser