Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sågkedjeolja = rapsolja?  (läst 17604 gånger)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Sågkedjeolja = rapsolja?
« skrivet: 06 mar-07 kl 12:59 »
Har någon testat att använda rapsolja som sågkedje-olja?

Det borde vara ganska miljövänligt, om det bara inte fördärvar motorsågen. Kanske man blir lite för hungrig av doften bara. Särskilt om man blandar i lite olivolja också...

A.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
Re:Sågkedjeolja = rapsolja?
« Svar #1 skrivet: 06 mar-07 kl 14:47 »
Inte provat, men det finns väl en risk för brand? Om inte annat så kommer det nog ryka rätt bra.

I fackhandeln är det direkt inga problem att få tag på vegetabiliska- eller tallbaserade sågkedjeoljor, biologiskt nedbrytbara. Om inte annat kan man traska in på närmsta Shellmack och köpa deras Betula-olja. Som trots namnet inte är gjord på björk, utan på tall. Tror jag.

Fast jag antar att du stör dig på priset på sågkedjeoljorna? Känns som de kostar mer än miljöbensinen per arbetstimme...
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

leifhh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 mar-07 kl 14:57 »
Många smeder använder frityrolja som härdningsbad. Kanske något för motorsågen... Men då luktar det kanske gatukök i hela skogen   :P

trädman

« Svar #3 skrivet: 06 mar-07 kl 22:31 »
De vegetabilisk sågkedjeolja som finns att köpa (Typ Agrol bio såg) består väl i stort sett av rapsolja, vad jag förstår. Varför det skulle ryka förstår jag inte riktig. Om kedjan och svärdet blir så varm så det ryker om oljan är nog något inte riktigt som det ska...

En nackdel med vegetabiliska oljor är att de härdar med tiden. Hade en solosåg som stod länge med vegolja i kedjeoljetanken. Det var inte lätt att få rent det smörjsystemet igen. Använder man sågen kontinuerligt är det nog inga problem, men blir den stående längre perioder finns kanske risk att det blir stopp i systemet

Byracka

• -
« Svar #4 skrivet: 07 mar-07 kl 10:28 »
När jag var nere i tyskland innan jul och gallrade använde vi både rapsolja och frityrfett. Enligt min kollega går det alldeles utmärkt.
Vad jag förstått så är den svenska bio-oljan rapsolja med tillsats av en vidhäftningskomponent. Jag vill minnas att oilpress skriver en del om det.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 07 mar-07 kl 11:01 »
Rapsolja funkar bra i sågar under sommarhalvåret.
Vid många minusgrader härdar den dock för snabbt för att vara effektiv.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #6 skrivet: 09 mar-07 kl 12:50 »
Tack för infon.

Jag skall nog testa. Passar ju bra nu när det börjar bli plusgrader. Får se om jag hittar några liter till ett bra pris.

Annars använder jag Sandviks fina kedjeolja, mycket bra för sågen men... Det blir ju en del mineralolja man skvätter ut i skogen.

A.

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 09 mar-07 kl 15:48 »
"Vidhäftningskomponenten" är mycket viktig i kedjeoljor.
Bra kedjeolja har klisterliknande konsistens.
Nyare sågar matar också bara ut kedjeolja när sågen arbetar.
Det gör att man kan minska oljeförbrukningen utan att öka förslitningen.
Den eventuella lägre kostnaden för en tunn kedjeolja riskerar att ätas upp av större slitage
på drev, svärd och kedjor.
« Senast ändrad: 27 mar-07 kl 15:29 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 09 mar-07 kl 15:59 »
Jag brukar inte använda rapsolja till motorsåget, men jag har gjort det när jag glömt skaffa kedjeolja. Det går bra även när dt är kallt (motorsågen värmer den snabbt). Man bör öka på smörjningen något för att rapsoljan är inte så seg.  
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Tapio

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 09 mar-07 kl 17:41 »
"Vidhäftningskomponenten" är mycket viktig i kedjeoljor.
Den gör att man kan minska oljeförbrukningen utan att öka förslitningen.
Nyare sågar matar också bara ut kedjeolja när sågen arbetar.

Halaj!

Har aldrig provat att köra något annat än sågkedjeolja i min Jonsered, men som gammal motorcyklist kan jag säga att smörja kättingen på en hoj med vanlig olja är helt meningslöst.
Den oljan åker pga. av centrifugalkraften av i tangentens riktning när kedjan rundar motordrevet som sitter på utgående axeln.

//T

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #10 skrivet: 09 mar-07 kl 18:10 »
Har någon testat att använda rapsolja som sågkedje-olja?

Det borde vara ganska miljövänligt, om det bara inte fördärvar motorsågen. Kanske man blir lite för hungrig av doften bara. Särskilt om man blandar i lite olivolja också...

A.

Kör på vanlig mineralolja.
Som redan nämnts, så blir bio oljan som ett "harts" om man inte kör sågen väldigt regelbundet.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 09 mar-07 kl 20:42 »
Har aldrig provat rapsolja, vill däremot varna för Biltemas "sågkedjeolja" som totalt saknar vidhäftningsförmåga. Oljeförbrukningen var enorm och den sprutade överallt. Dessbättre provade jag bara med en liter, som dessutom var billig och kom i en hällvänlig förpackning som passar bra i lådan, fylld med bättre olja.

Rapsolja fungerar utmärkt blandad med lite vinäger på sallad.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #12 skrivet: 22 mar-07 kl 12:49 »
Har testat nu. Funkade bra, men den var nog lite för lätt-flytande. Så det rann ut lite för bra/snabbt. Annars märkte jag ingen större skillnad.

Men jag kommer att vara noga med att köra en eller två tankningar med vanlig sågkedjeolja innan jag slutar såga för dagen. Så att det inte bekar igen...

Så i praktiken kommer jag nog bara att "finköra" med raps i samband med vedkapning hemma med elektriskt såg. Den sågen har lite dålig smörjning, så det blir nog lagom då.

A.

Rödjan

« Svar #13 skrivet: 23 mar-07 kl 20:04 »
I vilket fall har vi här en lönsam nisch för en hugad småbrukare som har kapital att investera i en oljepress. Kan man bara lite kemi och får till vidhäftningen finns det pengar att tjäna. 30-40 kr/litern för sågolja  jämfört med kanske 10-20 kronor för matolja..
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

clarro

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 29 mar-07 kl 23:17 »
om du vill vara miljövänlig! skaffa en modern motorsåg!detta är dom stora skillnaderna!
1 smalare svärd/kedja
2 ställbar oljepump
3 olje pumpen går inte på tomgång

skogsmänniska,gårdfarihandlare och livsnjutare!

Lainde

• -
« Svar #15 skrivet: 30 mar-07 kl 08:49 »
Jag köper alltid sågkedjeolja på 25 L dunk och betalar runt 15:- sekr inkl moms per liter.
Då är det mineralolja av god kvalitet som går lika bra till skördare eller motorsåg.
Huruvida en deltidshuggare påverkar miljön tack vare användandet av en "icke bioolja" kan ju disskuteras, när det finns så mycket annan skit som slukar sk "fossila bränslen".

torparn

• Övriga världen
« Svar #16 skrivet: 30 mar-07 kl 09:46 »

Huruvida en deltidshuggare påverkar miljön tack vare användandet av en "icke bioolja" kan ju disskuteras, när det finns så mycket annan skit som slukar sk "fossila bränslen".

Själv tycker jag nog att miljöpåverkan på min egen inre miljö är viktigast i sammanhanget. Inte särskilt trevligt att stå ute i friska naturen och andas in avgaser hela dan. Veg. sågkedjeolja funkar lika bra som mineraldito enligt min erfarenhet. Det luktar popcorn typ, när man sågar... 8)
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

Lingon

« Svar #17 skrivet: 09 apr-07 kl 19:33 »
Har alltid kört på vegetabiliska sågkedjeoljor och har aldrig haft några problem enligt min mening är det bara snåljåpar som köper mineralolja.

Lainde

• -
« Svar #18 skrivet: 09 apr-07 kl 19:52 »
Om du citat "alltid kört på vegetabiliska sågkedjeoljor",,, hur vet du då att vi snåljåpar kör på en sämre (mineral) olja?.
Vad kör du med för såg-svärd och kedjor "Lingon"?

Skytten

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 09 apr-07 kl 20:20 »
Den som betalar mer för vegolja än mineralolja, har nog inte sinne för den aktuella prisbilden.
« Senast ändrad: 09 apr-07 kl 20:20 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser