Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bleka sköra ägg hjälp  (läst 1410 gånger)

maryontheprarie

• Värmland
bleka sköra ägg hjälp
« skrivet: 28 jan-14 kl 14:26 »
hej, jag undrar om nån kan tala om för mig vad som är fel, en höna lägger ägg som är sköra i skalet och bleka helt eller som på bildens vänstra ägg blekt med grova pigment fläckar, de får tillskott av snäckskal o matrester fr vårt bord: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151914445574067&set=a.10151528195269067.1073741827.738349066&type=1&theater (lyckades inte lägga upp bild på annat sätt än att länka )

Mrlom

• Östergötland
SV: bleka sköra ägg hjälp
« Svar #1 skrivet: 28 jan-14 kl 16:02 »
Låter som att dom inte riktigt får i sig allt nödvändigt. Händer det ofta att äggen värps sköra?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 28 jan-14 kl 17:12 »
Om det bara är en höna som lägger sådana ägg,  och de andra lägger normala, så är det något fel med den hönan.
Hon kan vara gammal.  Hon kan ha haft någon sjukdom som påverkar äggkvaliteten,  som IB eller äggledarinflammation.
Eller hon kan ha värpt kollossalt mycket under en väldigt lång tid, kanske hoppat över ruggning, som ju är en vilotid för ägg-organen.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

maryontheprarie

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 29 jan-14 kl 14:30 »
ja, den hönan ser lite ruggigare i fjäderskruden ut än de andra. Fjädrarna runt öppningen är grå och tufsiga. Ingen av dem har tagit något uppehåll i värpandet, det är jag också lite skum på, har sagt till hönsen att de ska ta en paus, men ingen verkar lyssna på mig. De föddes sommaren 2012, och jag fick dem i oktober. Är total nybörjare. Rasen är Brun Lohman. Läste att denna ras är framavlad hårt för att vara värpare. Kanske därför de vägrar sluta värpa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

184 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser