Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luftsolfångare med värmemagasin?  (läst 5971 gånger)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Luftsolfångare med värmemagasin?
« Svar #20 skrivet: 09 feb-14 kl 19:28 »
Jo, jag noterade de fantastiska siffrorna. Flödesmätning och rimlighetskontroll :-\

Men solen är dock en kraftig energikälla. Gäller bara att fånga den billigt och bra.

Gretan

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 10 feb-14 kl 17:29 »
Absolut. Vi kommer att lägga svartmålade rör i toppen på växthuset och sedan låta fläkta in den varma luften i boendet. Alltså inte låta den gå via stenmagasinet.
Jag kommer att rapportera resultatet.

Kapsyl

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 10 feb-14 kl 21:18 »
Hur stort är växthuset och hur tas luften till stenmagasinet? Tas luften ur växthuset kan jag tänka mig att det har blivit ganska fuktigt i stenmagasinet och om ni börjar ta den direkt in i huset kanske ni får växthusklimat inne. Eller ska ni sätta en värmeväxlare i växthuset? När jag läste det förra svaret fick jag en känsla av stenmagasinet "tankades" av motsvarigheten till att dra ett långtradarsläp med en Fiat 500. Hur är stenmagasinet isolerat förresten?
« Senast ändrad: 11 feb-14 kl 13:49 av Kapsyl »

Gretan

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 18 feb-14 kl 01:01 »
Växthuset är 100 kvadratmeter, är integrerat med huset och det finns igenproppad kanal till huset. Man behöver bara öppna denna igen. Vi har diskuterat att lägga svarta rör i toppen på växthuset, men det har ingen snabb tidsprioritet. Men jag återkommer när det kan bli aktuellt.

Växthusvärmen har tagits in till stenmagasinet och inluft har tagits via detta magasin i 40 år och det har aldrig blivit problem med atmosfären i huset. Det är tex behagligt där på sommaren.

Eftersom detta magasin finns i sutterängposition under en sutterängvåning, så har dess ena sida kontakt med berget.
Stenmagasinets botten och väggar är av ganska tjock betong. Jag vet ej hur tjocka väggarna och botten är, men har sett bilder på det. Jag gissar 10-12 cm tjocka väggar. Någon annan isolering finns ej.

Kapsyl

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 19 feb-14 kl 19:03 »
Tack för svaret Gretan. Det går nog inte att jämföra iden jag har med vad du har i bemärkelsen att man kan göra antaganden om energimängder att utgå från om man bygger. Får nog bli en liten prototyp till sommaren att mäta på om energimängderna är tillräckliga för att se om det är lönt att skala upp det för att mäta noggrannare.

Gretan

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 20 feb-14 kl 23:05 »
Skriv gärna och berätta :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

250 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser