Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slö höna med böld på magen!  (läst 2687 gånger)

Wendy 1000

• Uppland
Slö höna med böld på magen!
« skrivet: 06 feb-14 kl 20:08 »
Vi har haft en liten slö höna i kanske en månad nu,det är lite varierande hur hon mår ibland ligger hon och orkar ingenting och ibland följer hon med dom andra helt normalt.Men idag upptäckte min bror att hon hade en jätte böld över nästan hela magen!När han sa det när jag kom hem till gick jag genast till hönshuset och tog in henne i en låda.
Vad kan denna böld vara för något?Jag gick in på djurdoktorns hemsida och kollade på öppetiderna men dom hade inte öppet på tider då jag är hemma men kan kanske ta ledigt någon timme men vill gärna veta om jag ska ta mig den tiden.Är det någon som har erfarenhet av det?Vill gärna ha svar snart då jag är mycket orolig för min lilla Estelle som hon heter.
MvH W1
dv. kochin ägare och marsvin.

Broberg

• Gäst
SV: Slö höna med böld på magen!
« Svar #1 skrivet: 06 feb-14 kl 20:46 »
En månad.. Nu vill man väl inte mata hunden med den ens? Gå ut och fixa det direkt och sen kan det spekuleras i vad som hänt..

Höns är små och ibland känsliga, så man ska alltid ha några fler än man behöver.

Wendy 1000

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 06 feb-14 kl 21:04 »
då vi bor i ett tät bebott ställe så kan vi inte ha fler en 5 stycken.
Vad menar du men "gå ut och fixa det"?

annajohannas

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 feb-14 kl 21:06 »
Finns det ingen annan veterinär som du kan rådfråga? Det kan ju vara krävan som är full, sedan kan hon ju ha tumör. Lycka till med hönan.

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 feb-14 kl 21:09 »
då vi bor i ett tät bebott ställe så kan vi inte ha fler en 5 stycken.
Vad menar du men "gå ut och fixa det"?

Så här:
Avlivning och urtagning av tupp

Wendy 1000

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 06 feb-14 kl 21:24 »
NEJ,DU!
Jag tänker aldrig i livet ta livet av min lilla höna!

Wendy 1000

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 06 feb-14 kl 21:27 »
Finns det ingen annan veterinär som du kan rådfråga? Det kan ju vara krävan som är full, sedan kan hon ju ha tumör. Lycka till med hönan.

Nej jag tror det inte finns någon mer veterinär i närheten men jag kan kolla.
Jag tror det inte är krävan för den är mer bak och går enda till rumpan och jag har erfarenhet av när krävan blev överfull så jag vet att det inte är det...
Tack ändå :)

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 feb-14 kl 21:33 »
NEJ,DU!

Då skulle du ha anlitat veterinär typ dagen efter den blev slö. Det är val man gör.. Fast man måste ändå kunna avliva i nödsituationer.

annajohannas

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 feb-14 kl 21:58 »
Du kan ju alltid ringa till distriktsveterinär, de har ju ofta jouren, men om hon har varit så här i en månad, så är det ju inte akut. Du kanske ändå får överväga att ta bort henne, så att hon inte behöver lida. Det är den tråkiga baksidan med djurhållning, men som är våran skyldighet. Hoppas det ordnar sig för er bägge.

Weasel

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 06 feb-14 kl 22:34 »
NEJ,DU!

Det är din SKYLDIGHET som djurägare att skydda dina djur från onödigt lidande. Har hon varit slö en hel månad och dessutom en jätteböld så har det REDAN gått alldeles får långt!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

annajohannas

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 07 feb-14 kl 16:18 »
Hur har det gått för er?

Wendy 1000

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 07 feb-14 kl 21:13 »
Jag lyckades få en tid hos veterinären och kunde ta ledigt så jag åkte dit idag.Där sa dom att bölden bara var fylld med luft och skulle förhopningsvis gå bort av sig själ för dom ville hälst inte punktera då den stora infektions risken och att hon inte hade ont av den men att hon hade svårt att göra sig ren och så.Men det värsta var att hon blivit avmagrad för att hon legat och "tom" ruvat ganska länge för att slippa vara med dom andra hönorna (hon var hack kyckling).Så jag blev beordrad att mata henne 1-4 ggr i timmen men barnmat,vatten och ett pulver som jag fick där.Kan bli svår att hinna med det men ska göra mitt ALDRA bästa och min familj har lovat att sköta om henne så mycket dom kan.Men om hon inte får upp hullet och "bölden"inte går bort av sig själv så ska jag söka upp dom  så att dom får ta bort henne :'(.Men jag tycker att redan nu börjar hon få upp aptiten mera så jag hoppas att det går åt rätt håll iallafall :-\ .
Tack så mycket för ert stöd... :)
MvH W1

Wendy 1000

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 07 feb-14 kl 21:18 »
Det är din SKYLDIGHET som djurägare att skydda dina djur från onödigt lidande. Har hon varit slö en hel månad och dessutom en jätteböld så har det REDAN gått alldeles får långt!
Jag förstår din upprördhet men jag kan inte ta livet av henne då jag som sagt sa att jag bodde i ett tät bebott område.Grannarna skulle nog inte bli allt för försusta om jag stog och nackade höns i trädgården...Men jag har också tänkt på det ska du veta!
Men efter som jag haft slöa hönor under vintrar förut pga kylan så blev jag inte panikslagen förens "bölden" dök upp.
Men jag förstår dig som sagt...

Professor Balthazar

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 07 feb-14 kl 22:00 »
En månad.. Nu vill man väl inte mata hunden med den ens? Gå ut och fixa det direkt och sen kan det spekuleras i vad som hänt..

Höns är små och ibland känsliga, så man ska alltid ha några fler än man behöver.

Du har helt rätt! Värst är dem som inte kan fatta beslutet. Alla djur har rätt till ett värdigt slut oavsett vad det är för djur.
Att låta djur leva med en svår sjukdom som ändå leder till vägs ände är inte okey. Att låta djur självdö pga sjukdom är djurplågeri enligt de värderingar vi har som har levt med djur i generationer.

TILT

« Svar #14 skrivet: 07 feb-14 kl 22:29 »
Jag tycker SJÄLV att det är lite djurplågeri men jag skulle ALDRIG bara ge upp för att en höna var lite slö!Jag skulle nog bara sökt upp en veterinär tidigare anars skulle jag inte gjort så mycket anurlunda....

annajohannas

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 11 feb-14 kl 23:54 »
Vad skönt Wendy att det inte var något ännu värre. Hoppas din lilla höna klarar sig.
Det är ju faktiskt en del som har höns just för ägg, och trevnad, men som inte klarar att avliva sin höna, det är ganska många tror jag.
Personligen tycker jag att, när man skall avliva en höna, skall någon visat en först, och inte via en film. Man kanske tror att man gör rätt, men i själva verket, så kanske man åstadkommer djuret lidande.

Wendy 1000

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 12 feb-14 kl 21:14 »
Vad skönt Wendy att det inte var något ännu värre. Hoppas din lilla höna klarar sig.
Det är ju faktiskt en del som har höns just för ägg, och trevnad, men som inte klarar att avliva sin höna, det är ganska många tror jag.
Personligen tycker jag att, när man skall avliva en höna, skall någon visat en först, och inte via en film. Man kanske tror att man gör rätt, men i själva verket, så kanske man åstadkommer djuret lidande.

Tack,jo jag har dom mest för ägg och sällskap.
Jag skulle nog aldrig klara av att slakta mina småttingar,dom är som hundar och katter för vissa mänskor helt enkelt  ;) Jag har lagt ner mycket tid på dom för att få dom sociala och dom är mycket,mycket tama nu!Skulle kännas som att slakta sin egen hund,typ.
MvH W1

Dela detta:

* Inloggade just nu

193 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser