Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brahma tupp vinglig, skakig i benen  (läst 2779 gånger)

Tjorven

• Ångermanland
Brahma tupp vinglig, skakig i benen
« skrivet: 14 feb-14 kl 17:01 »
Hej ! Behöver få lite tankar kring min tupp!

Enda sedan han var i "tonåren" har han varit lite vinglig och skakig i benen och jag tycker att det är värre nu . Han är 1 år gammal och av rasen Brahma.

Han är pigg och glad och äter ..

Jag har läst på internet att sjukdomen Marek har symptom där fågeln blir vinglig och svag i benen. Men den brukar väl uppträda när tuppen är kyckling ? Han mådde bra när han var liten och det var inte förrän han började växa ordentligt som symptomen kom. Jag trodde först att det var växtvärk.

Jag har känt på benen och höfterna och har reagerade när jag tryckte uppe vid höften på ena benet , det verkade som att han var öm .

Han är inte mager utan han har fint hull och har alltid haft det och jag har läst att är det Marek så avmagrar dom..

Vad tor ni?  Skulle det kunna vara marek ändå?

Tjorven

• Ångermanland
SV: Brahma tupp vinglig, skakig i benen
« Svar #1 skrivet: 14 feb-14 kl 20:12 »
han skakar i benen när han går och han ser ut att ha dålig balans .. han är uppe på benen tycker jag och ligger inte ner så mycket .. han klarar av att para sig.. har kllämt på benen och han tjöt till på ett ställe vid ryggen .. vet att han slog i ryggen en gång när han skulle hoppa upp på en grej ...

Hur ser sjukdomsförloppet ut? Kan dom gå med marek i över ½ år och fortfarande stå på benen? Han har inte gått ner i vikt

slainte

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 14 feb-14 kl 21:00 »
Marek tror jag inte på, sjukdomsförloppet går väldigt fort då. Oftast är de förlamade efter ett dygn eller två. Dör inom en vecka. Däremot är Brahma en väldigt stor ras och med tunga raser kan risken vara större att de får problem med höfter/leder. Sedan vill jag minnas att mina brahmor var ganska klumpiga...
Marek kan ligga latent och bryta ut vid stress. Nästan alla kommersiella höns vaccineras vilket betyder att de kan sprida viruset vidare om de kommer till en hobbybesättning. Men som jag skrev, när Marek bryter ut går det fort, från ingen symptom till död ca 3 dagar.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 14 feb-14 kl 23:26 »
Marek gör inte ont och även om det inte alls behöver ha ett så snabbt förlopp som slainte skriver så är det inte så vanligt att de drar ut på tiden mer än ett par veckor. Marek drabbar oftast djur från 9 veckor och upp till strax efter könsmognad. Äldre djur kan också drabbas även om det inte är så vanligt.

Det mest troliga är att din tupp har en dålig höftled (med tanke på hur du beskriver hans smärtreaktion) Det är ett prob
lem som drabbar enstaka individer av alla stor tunga raser. Tyvärr är det inte mycket man kan göra utan oftast är det bästa att ta bort ett djur med den typen av problem med benen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Tjorven

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 16 feb-14 kl 18:18 »
Har kommit fram till att det är en fotböld han har . Hans ena trampdyna är svullen och på den sitter en gulvit fläck .  Det gör ont när jag trycker på den.

Hur behandlar jag detta? Räcker det att tvätta med bakteriedödande tvål eller behöver man sticcka hål på trampdynan för att ta ut det gula?

Smajsan

• -
« Svar #5 skrivet: 16 feb-14 kl 22:02 »
Jag har inte svar på din fråga. Men jag har läst flera trådar om det här.Så sök på fotböld så kanske du hittar ett svar.
Lycka till med din tupp  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

112 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser