Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kalkben / rosslig höna  (läst 967 gånger)

Aydl

• Blekinge
kalkben / rosslig höna
« skrivet: 16 mar-14 kl 20:36 »
Fått hem fler höns i dag som tyvärr har kalkben. Hur behandlar jag smidigast/snabbast detta? De sitter nämligen i en väldigt provisorisk karantän. Borsta + frontline/tenutex samt smörja in med vaselin? Hur ofta? Hur länge är det karens på äggen? kiselgur? hur o hur ofta använder jag det isåfall o var inhandlas detta? Vill inte ha kalkben på mina övriga höns.

Dessutom hade en av hönorna tung andning samt rosslig, kan hon ha blivit stressad vid hanteringen/flytten, skadat lungsäckarna eller ska man vara orolig att det är något smittsamt? Ingen av de andra hönsen har några symtom. Ser annars välmående ut. Inga rinnande ögon etc Har de i en karantän men tyvärr i samma byggnad som de andra hönsen så är det luftburet så är de andra redan smittade. :( Tips, tankar tages tacksamt emot.
~ Jag är inte där mina skor står utan där mina drömmar finns ~

Kålrabbis Mamma

• Värmland
SV: kalkben / rosslig höna
« Svar #1 skrivet: 17 mar-14 kl 13:40 »
Liksom människor kan höns få en förkylning. Det brukar gå över av sig självt. Det kan också vara att något fastnat i krävan. Droppa lite matolja i näbben och massera krävan försiktigt, upprepa vb. Kan ju också vara smitta men då behövs ett vet.utlåtande. Fotskabb kan Du behandla med Tenutex blandat med vaselin, eller smörja fötterna med rapsolja. Borsta först fötterna med ljummet såpvatten. Jag brukar använda en liten tandborste. Torka fötterna och smörj in med en blandning av tenutex och vaselin eller olja. Vid svårt angrepp är nog tenutex att föredra. Att regelbundet smörja hönsens fötter med olja är ett bra sätt att förebygga fotskabb.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Aydl

• Blekinge
SV: kalkben / rosslig höna
« Svar #2 skrivet: 18 mar-14 kl 20:27 »
tack för svar!
~ Jag är inte där mina skor står utan där mina drömmar finns ~

Dela detta:

* Inloggade just nu

157 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser