Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkben, kan man äta äggen efter olika behandlingar?  (läst 1384 gånger)

Cillas höns

• Småland
Kalkben, kan man äta äggen efter olika behandlingar?
« skrivet: 21 mar-14 kl 19:37 »
Fick igår bekräftat av den jag köpte mina hönor och tuppen av att det är kalkben dom råkat ut för.  :-\ Frågan är nu vad jag ska göra åt detta på smidigast möjliga sätt. Mina hönor är inte tama men jag tror att jag skulle kunna fånga dom inne i hönshuset och behandla dom en och en, bara jag slipper göra det hur många gånger som helst. Jag fick tipset igår att köpa något som hette något i stil med Switch eller så. Skulle egentligen vara till hästar, mot knott i liknande. Enligt tipsaren räckte det med en behandling med detta så skulle det försvinna. Är det någon som har erfarenhet av det? Hur funkar det, kan man äta äggen efter en sådan behandling? Hur länge måste man kasta dom annars? Kanske ska man istället köpa någon hästsalva? Det har jag läst här att det är bra också. Var kan man hitta det, finns det på Lantmännen eller? Kan man äta äggen då om man smörjer med det? En annan sak jag undrar över är om smittan finns i hela hönshuset så jag måste sanera detta också förutom att behandla hönsen? Jag vill helst slippa bada alla hönorna och hålla på att skrapa bort "kalken", är det inte så att det lossnar av sig själv om man får bukt med smittan och kan smörja dom ett par gånger? Tacksam för svar!    :)

Kålrabbis Mamma

• Värmland
SV: Kalkben, kan man äta äggen efter olika behandlingar?
« Svar #1 skrivet: 23 mar-14 kl 09:48 »
Kalkben är nåt man nog tyvärr får dras med i perioder. Det är en hel del arbete att hålla efter ohyra och hålla rent för att hönsen ska må bra och hålla sig friska. Jag upprepar behandlingen av fötterna minst en gång per år (50 höns). Jag använder Tenutex blandat med olja eller vaselin. Före det ska fötterna tvättas med tex. ljummet såpvatten. Ströt i hönshuset får man också byta så att det är rent och torrt.
Om man använder starka gifter som tex Frontline eller liknande tror jag att det är karens på äggen. Jag använder aldrig så starka medel så jag vet inte exact hur det förhåller sig. Det finns många trådar här på forumet som beskriver olika åtgärder för kalkbensbehandling som Du kan söka på.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Cillas höns

• Småland
SV: Kalkben, kan man äta äggen efter olika behandlingar?
« Svar #2 skrivet: 23 mar-14 kl 15:58 »
Så här har jag gjort, rätt eller fel?? Vad vet jag! Det funkade smidigt för mig så här i alla fall, sedan får vi se om det hjälper. Det ljumma badet före behandling har jag hoppat över. ??? Fick höra av ett par att dom inte gjort det och det hade fungerat bra ändå. Som sagt, rätt eller fel vet jag inte: Jag tog helt enkelt alla hönor och tuppar en och en och doppade fötterna och en del av benen i ren matolja. Droppade bra kan jag säga.  ;) Sedan fick dom vara ute medans jag tömde hönshuset på gammalt strö och halm. Skurade av det värsta på sittpinnarna, strödde sedan ut medel mot ohyra (minns inte namnet nu men det är bara rent mineralpulver) i alla reden, på sittpinnarna och på golvet innan jag fyllde på med nytt material. Hällde sedan ut pulvret även i sandbadet som dom har utomhus. Jag ska upprepa doppet i oljan ytterligare en gång om några dagar och sedan med jämna mellanrum framöver. Hoppas det hjälper något i alla fall.  :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

152 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser