Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna som blundar med ena ögat  (läst 4629 gånger)

Marie.san

• Västergötland
Höna som blundar med ena ögat
« skrivet: 30 mar-14 kl 11:21 »
Upptäckte imorse att en av hönorna håller ena ögat stängt eller halvstängt hela tiden. Ser inte irriterat ut och jag märker inget konstigt med henne för övrigt. Vad kan det vara? Bör hon isoleras för säkerhets skull?

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Höna som blundar med ena ögat
« Svar #1 skrivet: 30 mar-14 kl 12:28 »
Hej!

Jag vet inte vad det beror på, men vår tupp gick runt med ett helt stängt öga en gång. Vi fångade in honom och droppade koksaltlösning i ögat för att rengöra. Efteråt gick han med lite halvöppet öga resten av dagen. Sedan tog det ungefär två dagar innan ögat var som vanligt igen.

Jag gissar att det kan bero på att han bara fick skräp i ögat.
« Senast ändrad: 30 mar-14 kl 12:40 av Henrik Penrik Filivilivenrik »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Marie.san

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 30 mar-14 kl 14:16 »
Hoppas på det då. Jag har sköljt ögat nu. Hon är nog lite lugnare/tröttare än normalt för hon var så lugn i mitt grepp. Och hon väljer att va inne själv istället för att sandbada i solen med gänget. Men det kanske blir för ljust om ögat är irriterat..? Känns inte helt hundra det här... Såg dock ett litet hackmärke över ögat så förhoppningsvis är det bara det som spökar.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 30 mar-14 kl 17:01 »
Hon kanske låter bli att sandbada för att inte få sand i ögat, eller hacket.

Jag tror det kommer gå bra.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Marie.san

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 31 mar-14 kl 14:50 »
Hon verkar utmobbad. Får mycket hack av tuppen o högsta hönset. Inget jag har märkt tidigare. Är det normalt hönsbeteende att hålla sig undan i ett sånt läge eller tecken till sjukdom? Finns det nåt att göra åt saken eller är det bara att gilla läget?

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 31 mar-14 kl 21:34 »
Det var tråkigt.

Det kan vara så att hon är sjuk på något stt. Sjuka höns kan bli mobbade - just därför brukar höns inte visa när de är sjuka.

Vad som är normalt om hon är frisk, men ändå mobbad, vågar jag inte svara på. Vi köpte en ungtupp till ett gäng hönor en gång, och de mobbade honom som tusan, men han höll sig inte undan iallafall (han höll sig så nära hönorna som de tillät, alltid). Men han var ju tupp, då är det kanske lite skillnad.

Nu vet jag inte hur frigående dina höns är me en sak du kan göra för att minska mobbning är att låta dem gå fritt ute mera. Om hönorna är uttråkade i en hönsgård eller ett hönshus ökar risken för mobbning. Om de däremot går fritt är det större chans att hönorna tänker "åh, vilken intressant buske/insekt/sandgrop" istället för att tänka "där är den där dumma Agda, nu ska hon få hack!".

Marie.san

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 02 apr-14 kl 19:20 »
Nu är det över för lilla Kicki. Hon blev sämre, såg inte maten o vinglade runt. 😢

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #7 skrivet: 02 apr-14 kl 21:52 »
Beklagar!

Marie.san

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 13 apr-14 kl 20:31 »
Å nej nu händer det igen! En annan av hönorna satt först o blundade m ena, o nu med båda, ögonen. Denna ser ut att ha lite sår runt ögonen. Vad kan det vara o vad ska jag göra? Har varit helt pigg tills nu. Jag har baddat ögonen m ljummet vatten.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #9 skrivet: 13 apr-14 kl 23:55 »
Läs på under sjukdomarna i spalten till vänster: http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Fjaderfa/Artfakta-om-fjaderfa/Tamhons/

Eller ring och fråga om någon kan hjälpa dig i morgon: http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Fjaderfa/Artfakta-om-fjaderfa/Tamhons/

Önskar jag visste mer!

Marie.san

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 14 apr-14 kl 17:37 »
Yes! Tvättade ordentligt igår o imorse o satte henne i en egen bur under dan o nu tittar hon m båda ögonen o går med gänget igen. Hoppas, hoppas! Tack för länktipset, har läst men hittar inget som stämmer in riktigt (o det kanske är bra).

Dela detta:

* Inloggade just nu

143 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser