Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hjälp! vad händer med mina kycklingar!?  (läst 3614 gånger)

nyfiken87

• Västergötland
hjälp! vad händer med mina kycklingar!?
« skrivet: 07 apr-14 kl 13:24 »
Från början var de 14 st små hedemorakycklingar. som nu är ca 4 v. Igår blev vi tvungna att ta bort en kyckling  :'( (den första någonsin för oss)

En av dem som häromdagen inte orkade gå och som vaggade fram och tillbaka kom ganska snabbt upp på benen efter lite hjälp med assistmatning, den är nu uppe på benen och äter med god apetit ändock lite vinglig fortfarande.

Vi har en annan som bara blir sämre -den liksom ligger med benen framskjutna framför sig och tar sig till ställen genom att knuffa med benen och typ glida bakåt (den är liksom inte förlamad i benen men vill inte stå på dem) den får dessutom panik ofta och flaxar och backar in i ett hörn. har stödtmatat lillstackaren med sockervatten och välling och de går bra. idag har den dock andats lite tungt.Den liksom öppnar näbben lite och de uppstår lite klickande ljud typ. men de vi hoppas är att den också ska vända från att må dåligt till och bli kry och komma på benen igen som den andre.

Ytterligare två börjar bli krassliga, dom är lite hängiga, sover en del, börjat vingla-typ faller framåt när de böjer sig för o äta och när de halvligger ner så liksom gungar de fram och tillbaka, ligger hellre än står.
De som blivit sjuka är i en låda för sig , också kallat "sjukstugan".

vad kan de vara som händer? Hur ska jag hjälpa mina kära små att överleva?Tycker de är fruktansvärt jobbigt att behöva ta bort dem.  :'(

sonja på slätten

• Halland
SV: hjälp! vad händer med mina kycklingar!?
« Svar #1 skrivet: 07 apr-14 kl 14:57 »
Viktig fråga i sammanhanget är, vad får det för mat?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Heda

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 07 apr-14 kl 15:31 »
Hur ofta byter du vatten? Väldigt ofta är vattnet smittokällan! Vi byter 2ggr per dygn till våra kycklingar. Likaså att matskålar inte får stå å bli "bajsiga" utan att man tömmer och gör rent varje gång man fyller på. Vanligast är alltså att de blir sjuka av sin egen avföring (magsjuka diarre, gult bajs), då de naturligt har en bakterie ungefär som vi har e-coli.

Jag fick en gång rådet att smula in lite torr bajs av min vuxna i kycklingburen (OBS EJ i mat eller vatten!!!), för att på så sätt ge dom en chans att träna immunförsvaret under "ordnade former"!

Har också hört folk som ge gräslökshack till sina för att minska risken för sjukdom, vet inte om det hjälper däremot.

//Heda

nyfiken87

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 07 apr-14 kl 15:46 »
Viktig fråga i sammanhanget är, vad får det för mat?

dom har fått: underlatblandning,polenta,vetekli,managryn,couscous,sand,massa olika frukt och grönt, ris, pasta, mjölkersättningspulver (för katter).vi har precis börjat tillsätta multivitamin och även foderkalk till maten.

nyfiken87

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 07 apr-14 kl 15:51 »
Hur ofta byter du vatten? Väldigt ofta är vattnet smittokällan! Vi byter 2ggr per dygn till våra kycklingar. Likaså att matskålar inte får stå å bli "bajsiga" utan att man tömmer och gör rent varje gång man fyller på. Vanligast är alltså att de blir sjuka av sin egen avföring (magsjuka diarre, gult bajs), då de naturligt har en bakterie ungefär som vi har e-coli.

Jag fick en gång rådet att smula in lite torr bajs av min vuxna i kycklingburen (OBS EJ i mat eller vatten!!!), för att på så sätt ge dom en chans att träna immunförsvaret under "ordnade former"!

Har också hört folk som ge gräslökshack till sina för att minska risken för sjukdom, vet inte om det hjälper däremot.

//Heda

vi har tömt vattenskålen och torkat rent den dagligen (ibland flera gånger om de varit skitigt) dock har ja då inte diskat rent den, ska man göra de? matskålen har de ingen möjlighet att gå i så de har inte bajsat i maten, dock är den lite skitig på utsidan.

vi har tidningspapper som underlag och halm ovanpå det och byter detta dagligen. Gör jag rätt eller fel?

just nu är de ca 27 grader under värmelampan och de finns även en svalare sida dit de kan gå om de är för varmt under lampan.

de har även fått lite vitlök ibland och fil och havregryn och idag köpte jag dessutom proviva och hälsofil.

nyfiken87

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 07 apr-14 kl 15:57 »
kan tillägga att avföringen ser fult normal och fin och fast ut.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 07 apr-14 kl 16:26 »
Undulatblandning ? Den kan innehålla smittor tex salmonella . Och de andra fodermedlen ?
Grönt plus vitaminer ?

Köp kycklingfoder från lantmanna så de får vad de ska ha . Du har ingen koll på vad de får i sig eller om det ger smittor eller brister .

Guran

• Lappland
« Svar #7 skrivet: 07 apr-14 kl 16:43 »
Från början var de 14 st små hedemorakycklingar. som nu är ca 4 v. Igår blev vi tvungna att ta bort en kyckling  :'( (den första någonsin för oss)

En av dem som häromdagen inte orkade gå och som vaggade fram och tillbaka kom ganska snabbt upp på benen efter lite hjälp med assistmatning, den är nu uppe på benen och äter med god apetit ändock lite vinglig fortfarande.

Vi har en annan som bara blir sämre -den liksom ligger med benen framskjutna framför sig och tar sig till ställen genom att knuffa med benen och typ glida bakåt (den är liksom inte förlamad i benen men vill inte stå på dem) den får dessutom panik ofta och flaxar och backar in i ett hörn. har stödtmatat lillstackaren med sockervatten och välling och de går bra. idag har den dock andats lite tungt.Den liksom öppnar näbben lite och de uppstår lite klickande ljud typ. men de vi hoppas är att den också ska vända från att må dåligt till och bli kry och komma på benen igen som den andre.

Ytterligare två börjar bli krassliga, dom är lite hängiga, sover en del, börjat vingla-typ faller framåt när de böjer sig för o äta och när de halvligger ner så liksom gungar de fram och tillbaka, ligger hellre än står.
De som blivit sjuka är i en låda för sig , också kallat "sjukstugan".

vad kan de vara som händer? Hur ska jag hjälpa mina kära små att överleva?Tycker de är fruktansvärt jobbigt att behöva ta bort dem.  :'(

Kan det vara "Marek"? Leta bland tidigare trådar om sjukdomen.

nyfiken87

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 07 apr-14 kl 17:31 »
Kan det vara "Marek"? Leta bland tidigare trådar om sjukdomen.

...har läst om marek men tycker inte beskrivningen stämt riktigt då det ger förlamning och då ska de ju inte kunna röra benen?

nyfiken87

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 07 apr-14 kl 17:38 »
Undulatblandning ? Den kan innehålla smittor tex salmonella . Och de andra fodermedlen ?
Grönt plus vitaminer ?

Köp kycklingfoder från lantmanna så de får vad de ska ha . Du har ingen koll på vad de får i sig eller om det ger smittor eller brister .

vad är de för symptom på salmonella?

jag utgick från:kackel (bl.a.  http://kackel.se/fragor_svar/index.php?topic=1542.0;prev_next=prev ) och Stackmurs gårds rekommendationer.

MrsB

• Småland
« Svar #10 skrivet: 07 apr-14 kl 17:54 »
Håller med Karlsdotter. Köp kycklingfoder och ge dem. Jag tror att de har någon form av brist på något. När man ger dem kycklingfoder vet man att de får allt en liten kyckling behöver.

tiefkuhlhuhn

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 07 apr-14 kl 18:13 »
vet inte hur jag ska börja.
Den har snart brist på allt med vad den behöver. Eller för mycket fel saker.
Det finns bra om foder för hönskycklingar det är utvecklad och beprovad. Då muste man inte experimentera med den sma liv.

1. undulatfoder: smittrisk, duv och undulatfoder har inte samma renhet som foder den är gjort för matdjur

2. undulatfoder har mellan 10-12% protein och innehåller mycket fat(oljehålliga frö)
kycklingsfoder upp till 6 veckors ålder ska har 18-20% protein, fat 4-5 %

3. allt annat som polenta,vetekli,managryn,couscous...varför mater du det? Själv vuxna höns blir bara fat av det. Det kan du ge i sma mängder som godis

4. foderkalk till kycklingar: STOP, njurskada och Gicht(vet inte hur det heter på svenska, men da far den und i benen och kan inte gå, mjölkersättning är ok om du vill har furt slaktkropper.

5. Frukt innehåller socker, behöver ingen kyckling.
Salat bara vatten och smittrisk fran e-coli till listerier allt.
om den far so mycket grön behöver den ingen vanlig vitamintillskott.
Har den tillräkligt B-vitamin?

6.7.8....

Tyvärr, kanske hård ord, men köp en säck kycklingsfoder.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #12 skrivet: 07 apr-14 kl 18:18 »
Jag håller också med om detta. Ska man mixtra med hemmablandning måste man vara mycket erfaren och skicklig. Det finns absolut ingen anledning, kycklingfoder är noggrant utprovat för att passa exakt till kycklingars behov.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #13 skrivet: 07 apr-14 kl 18:25 »
Jag håller med, varför göra det svårt när det går att göra lätt och rätt. Köp kycklingfoder till kycklingar. Vist kan man ge annat men varför chansa nu när dom är dåliga?
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

nyfiken87

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 07 apr-14 kl 22:00 »
ok, tack för era svar!

jag tyckte jag hade läst på mycket  innan jag skaffade kycklingarna men tydligen inte nog mycket. Jag tar till mig av kritiken och skall imorgon bitti åka och köpa startfoder åt de små.

vill tillägga att foderkalk fick de enbart lite idag då jag just hade köpt de men skall sluta ge dem det.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #15 skrivet: 08 apr-14 kl 09:41 »
Håller tummarna för att dom kvicknar till ordentligt snabbt!
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

nyfiken87

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 09 apr-14 kl 11:53 »
uppdatering: Efter veterinärbesök konstaterades coccidios och baycox kur påbörjas idag.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #17 skrivet: 09 apr-14 kl 15:53 »
Hmm, mycket märkligt.
Med den renlighet som du beskrivit är det ofattbart att de skulle få coccidios.
Jag har ALDRIG fått coccidios hos kycklingar inne under lampa,  och då städar jag inte alls så ofta som du, kanske en gång i veckan. Miljön under lampan blir så torr att coccidierna inte trivs.
Coccidios kommer när det är BLÖTT  och  SKITIGT.  Som i en hönsgård när det regnar dag efter dag.
Du skrev dessutom att avföringen var fin. Vid coccidios är den lös och ibland blodig.

Hur skedde undersökningen? 

nyfiken87

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 09 apr-14 kl 16:42 »
Detta är mina första kycklingar och jag kan ha misstolkat vad som är normal avföring och inte. kanske förväxlade jag lös avföring med att de släppte vatten/"kissade". Sedan jag postade inlägget blev dessutom deras avföringen allt mer lös och fick en gulaktig färg.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #19 skrivet: 09 apr-14 kl 20:43 »
Enstaka lösa, släta gulaktiga bajsar är helt normalt, de kommer från blindtarmen några gånger per dygn. Ofta producerar alla i flocken sådana ungefär samtidigt.
Kissar gör dock höns inte.
Gjorde veterinären någon undersökning av avföringen?

Dela detta:

* Inloggade just nu

132 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser